Hoteller klare til å ta imot nye ansatte

Gunnar Fure Sjølie, HR-sjef ved Hotel Bristol

ØNSKER FLERE VELKOMMEN: Gunnar Fure Sjølie, HR-sjef ved Hotel Bristol, sier de trenger alle salgs medarbeidere. Foto: Eva Beate Strømsted/NHO Reiseliv.

Hotellbransjen mangler stort sett medarbeidere innenfor de fleste roller. HR-sjefen ved Hotel Bristol utfordrer flere til å søke seg inn i næringen: — Det er utrolig mange muligheter her.

Med raske innøvde bevegelser, skifter Gina Carlsen gammelt sengesett til et nytt ett. Smidigheten i kroppsbevegelsene avslører at hun har flere års erfaring i renholdfaget.

— Jeg er veldig stolt over og glad for å kunne jobbe her, sier Carlsen og trekker på smilebåndet.

Suiten i tredjeetasje er lekkert innredet i en gyllen fargepalett, med tykke tekstiler, kvalitetsmøbler og en seng av den praktfulle sorten. Den herskapelige stilen trekker tankene til fortiden, og den sjarmerende knirkingen i gulvet minner om at man befinner seg i et hundre år gammelt bygg.

Mye har skjedd siden Hotel Bristol ble etablert i 1920, men et av hotellets eldste yrker – housekeeping – er fortsatt intakt og viktigere enn noen gang.

Nå søker Hotel Bristol og mange andre hoteller i landet etter flere ansatte.

FLERE OPPGAVER: Gina Carlsen har jobbet som renholder ved Hotel Bristol i fire år. De siste to årene har hun tatt på seg mer ansvar og blitt høyrehånden til husøkonomen Ursula Deutscher. Foto: Eva Beate Strømsted/NHO Reiseliv.

De fleste roller må fylles

Gunnar Fure Sjølie, HR-sjef ved Hotel Bristol, som er en del av hotellkjeden Thon Hotels, sier at det er en mangelvare på kvalifisert arbeidskraft i hotellbransjen akkurat nå.

— Etter at samfunnet stengte ned, ble veldig mange permittert. En god del har valgt å skifte yrke eller gå tilbake til skolebenken, som har gjort at hotellene har stått igjen uten ansatte ved gjenåpning. Jeg opplever derfor at bransjen er litt i startgropen igjen med å finne seg selv, hva vi skal stå for, hvordan vi skal bli aktuelle og interessante nok for at medarbeiderne velger å jobbe i reiselivsnæringen, forteller Fure Sjølie.

Hoteller over hele landet kan tilby jobber innenfor kjøkken, restaurant, renhold og resepsjon.

ULIKE OPPGAVER: I renholdsyrket må man utføre ulike arbeidsoppgaver. Foto: Eva Beate Strømsted/NHO Reiseliv.

Restaurantbransjen: — Mange lukrative jobbtilbud å få

— Det betyr at det er mange muligheter der ute. Kommer du til et sted som Bristol, får du en ordentlig lønn basert på den ansienniteten du har, du får de tillegge du skal ha, og en ordentlig og forutsigbar arbeidstid frem i tid. Ubekvemme arbeidstidspunkt har kanskje talt litt mot bransjen. Men det betyr ikke at det er negativt. Det er også en styrke, fordi man får oppleve så utrolig mye spennende i denne bransjen.

Hoteller og restauranter over hele Norge opplevede en sterk sysselsettingsvekst før koronapandemien, og mye tyder på at veksten vil fortsette i årene fremover. Reiselivet kommer til å trenge mange dyktige folk i tiden som kommer.

100 ÅR: Hotel Bristol er over 100 år gammelt og huser mange stolte ansatte. Nå ønsker de flere velkommen, på lik linje med andre hoteller i landet. Foto: Eva Beate Strømsted/NHO Reiseliv.

Opp og frem på karrierestigen

Karrieremulighetene er enorme på et hotell. Mens mange andre bransjer krever fagbrev og lange utdannelser, er kunnskap og erfaring alt i denne bransjen. Det er ikke nødvendigvis de som har de flotteste utdanningene eller den lengste skoleutdanningen som lykkes, ifølge Sjølie.

ANSATTE: Husøkonom Ursula Deutscher sier Hotel Bristol er opptatt av å gi de ansatte fleksibilitet i form av gode arbeidstider og minske stressnivået. – Da er det mulig å levere kvalitet. Foto: Eva Beate Strømsted/NHO Reiseliv.

Han legger til at hotellmedarbeiderne ofte blir værende på arbeidsplassene sine, fordi de ser mulighetene, de forstår at de kan lære mye av en avdeling eller et yrke. Deretter jobber de seg opp og inn i mellomleder- og lederstillinger, noe både Gunnar Fure Sjølie og husøkonom Ursula Deutscher har gjort selv. Begge startet på bunnen av karrierestigen.

— Jeg flyttet fra Tyskland til Norge i 2007 og startet i en jobb som renholder i hotellbransjen. Til slutt havnet jeg her og ble avdelingsleder for renholderne på Hotel Bristol, forteller Ursula Deutscher.

Øynene hennes gløder av stolthet mens hun ser seg rundt for å betrakte den luksuriøse og historiske atmosfæren.

— Det er så fantastisk å kunne jobbe på et så historisk sted. Det var min drøm å kunne jobbe på Bristol, sier hun med varme i stemmen.

I avdelingen hennes har hun rundt 20 ansatte. Selv om mange er nye, er det er fortsatt veldig mange ledige stillinger som må fylles. Hun håper at flere vil bli fristet til å gå inn i bransjen ­– som har overvunnet pandemien.

Slik kan du lande en jobb innen hotellbransjen

  • Vis at du har hatt en profesjonell utvikling: Lag en oversiktlig CV hvor du viser at du har jobbet ett eler flere steder over lengre tid, hva slags kunnskap du har tilegnet deg, samt at du er villig til å søke etter ny kunnskap.
  • Få frem alle dine kvaliteter! HR-sjefer i hotellbransjen ser etter mennesker med både bred kunnskap og erfaring, men også spisskompetanse. Spesielt større hoteller trenger ulike kvaliteter.
  • Skal du møte arbeidsgiveren første gangen, er det lurt å gi det lille ekstra. Et glimt i øyet og et smil er noe arbeidsgiveren kan se etter. Hotellgjester setter pris på personer de møter i hotellet; Det å klare å se hva gjestene vil ha og være blid og hyggelig, er oppskriften på suksess.
  • Vis at du har en stå på-vilje, og at du ikke gir deg. Hotellbransjen krever ofte at man jobber utenfor komfortsonen, men det gjør at du også lærer mye. Da gjør både deg og bedriften bedre.
  • Understrek at du er en god lagspiller. På et hotell er det en enorm mengde med mennesker som må snakke sammen for å få ting til å bli gjort. Alle må utfylle hverandre.

Kilde: Gunnar Fure Sjølie, HR-sjef ved Hotel Bristol

— Mine ansatte er som en familie for meg. Veldig mange er unge personer, som trenger en ekstrajobb ved siden av studiene. De fleste kommer fra utlandet. Vi er opptatt av å hjelpe folk med å starte livet på nytt og er stolte over å kunne gi alle en sjanse.  

Mangfold- og integrering er høyt prioritert

For veldig mange er en jobb i reiseliv det første møte med arbeidslivet. Norsk reiseliv er også en viktig integreringsnæring med en høy andel ansatte med utenlandsk bakgrunn. Ifølge SSB, er overnattings- og serveringsbransjen en næring som er overrepresentert av innvandrere.

— Mangfold i den bransjen og det segmentet vi jobber med er alfa omega. Personer fra andre land har opplevd forskjellige kulturer, andre serveringsmåter og andre leveransemåter. Det er unik kunnskap som vi trenger, og et viktig supplement for et hotell som ønsker å omstille seg i takt med samfunnsendringene, sier Sjølie.

Ved rekrutteringen til hotellbransjen, ser HR-sjefen etter flere ting:

— Vi ser generelt etter mennesker som har et åpent sinn, som kommer inn og har lyst til å gjøre en innsats. Noen som er glad i mennesker, glad i å jobbe i team og liker å være selvstendig. Personen må være sulten på nye utfordringer og ha et ønske om å utvikle seg. Om du da har et fagbrev eller ikke, er ikke avgjørende. Men, det er klart det er drømmen for en arbeidsgiver å få inn en med både det faglige og det praktiske.

— Tidligere fikk bransjen inn et stort antall søkere på de fleste utlysninger og med det også flere valgmuligheter.  I dagens situasjon må bransjen være mer på tilbudssiden og tenke bredere enn før. Det tror jeg er sunt, avslutter han.

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: