NHO Reiseliv

Innhold

Reiselivet i Oppland mer enn doblet på 13 år

Nyhet, Jobb i reiseliv, Destinasjon, Opplevelser

Publisert

Beito Husky Tours

Beito Husky Tours er en opplevelsesaktør på Beito som tilbyr hundespannturer. Foto: Beito Husky Tours.

Denne uken er over 200 reiselivsrepresentanter samlet på «Snowballkonferansen» på Lillehammer. En fersk rapport viser at verdiskapingen i reiselivet i Oppland er mer enn doblet siden 2004.

NHO Reiseliv er medarrangør av konferansen, og lanserer i den forbindelse ferske tall fra rapporten «Reiselivsnærings verdi», som Menon Economics har utarbeidet for NHO Reiseliv. Rapporten viser at det har vært en enorm vekst i reiselivet i Oppland de siste årene:

Reiselivsnæringens samlede verdiskaping i Norge er på over 70 milliarder kroner. I Oppland har verdiskapingen i reiselivet vokst med 110 prosent fra 2004 til 2,3 milliarder kroner i 2017.

Størst vekst i opplevelsesbransjen

Det er opplevelsesbransjen som har hatt den største veksten av bransjene i reiselivet de siste årene. Det er om lag 3200 opplevelsesbedrifter i Norge, som har en samlet verdiskaping på 10 milliarder kroner (2017). Verdiskapingen har vokst med 170 prosent siden 2004. I Oppland har veksten vært på 114 prosent fra 218 millioner i 2004 til 467 millioner i 2017.

– Innlandet og Lillehammer har blitt et attraktivt reisemål gjennom hele året, og det skyldes blant annet at regionen har lykkes med å utvikle fantastiske opplevelser til alle årstider. Trysilfjellet Alpinsenter, Beito Husky Tour, Per Gynt på Gålå, Sjoa Rafting, Hunderfossen og Lilleputthammer Lekeland er eksempler på opplevelsesaktører som trekker både norske og utenlandske turister til regionen, sier Dagny Øren, bransjeansvarlig for opplevelser i NHO Reiseliv.

– Flere turister betyr flere arbeidsplasser

Oppland har hatt en vekst i antall overnattinger på 95 prosent siden 2004. I Oppland sysselsetter reiselivet over 5500 ansatte, hvorav 1340 personer jobber i reiselivet på Lillehammer. Det gir Lillehammer kommune nær 40 millioner i personskatteinntekter.

– Det er en positiv utvikling, for flere turister betyr flere arbeidsplasser. En ordfører som satser på reiseliv i sin region, vil få flere arbeidsplasser og økte inntekter til kommunekassa. Reiselivet er også viktig for å skape bolyst. Det er restauranter, kafeer, kultur og opplevelser som skaper de sosiale arenaene som gjør at folk vil bli boende. En kommune uten reiseliv vil slite med å holde på sine innbyggere, sier Øren.

Om «Snowballkonferansen»

Snowballkonferansen er en nasjonal reiselivskonferanse og gjennomføres for 9. gang på Scandic Lillehammer Hotell 4. -5. februar 2019. Hovedtemaet for konferansen er bærekraftig reiseliv. Konferansen arrangeres av Visit Lillehammer i samarbeid med Høgskolen Innlandet, NHO Reiseliv, Innovasjon Norge, Oppland fylkeskommune og Regionrådet for Midt-Gudbrandsdal.

Se også: 

20. - 21. mai på Clarion Hotel The Hub i Oslo

Reiselivet vokser verden over. Hvordan kan veksten i Norge skje på en måte som er til gode både for oss som bor her, og for de som kommer på besøk?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: