NHO Reiseliv

Innhold

Alpinbransjen sammen om Fnugg.no

Nyhet, Idrett, Destinasjon, Opplevelser

Publisert

Appen og nettsiden Fnugg.no skal til en hver tid inneholde oppdatert informasjon om norske skidestinasjoner, og skal gjøre det lettere for både nordmenn og turister fra utlandet å besøke norske alpinanlegg.

– Alpinbransjen bestemte seg for litt over et år siden for at vi måtte ta tilbake eierskapet til vår egen informasjon, og vi har nå laget Fnugg for å kunne inspirere og dele viktig informasjon fra norske alpinanlegg. Tjenesten skal vise hvor det er sol og hvor det er snø, og vi skal vise mangfoldet og bredden i tilbudet vårt. Vi har små og store alpinanlegg over hele landet, og jeg tror mange vil bli overrasket når de nå går inn på Fnugg.no og ser hvor mange det faktisk er og det fine mangfoldet, sier generalsekretær i Alpinanleggenes Landsforening (ALF), Camilla Sylling Clausen.

Tror på flere gjester

Alpinanleggenes Landsforening har stor tro på at den nye digitale satsingen vil føre til at flere benytter seg av tilbudet som finnes ved norske skidestinasjoner.

– Det er vår oppgave nå å få dette ut i de riktige kanaler, og inspirere med de fine bildene og detaljene i tilbudet som finnes i alpinanleggene. Opp av sofaen og ut i bakken, sier Sylling Clausen.

Digitalisering er viktig:

Den nye tjenesten, Fnugg.no, vil gi vær- og føreinformasjon, det vil være mulig å søke på de alpinanleggene som passer best for deg utfra om du reiser med barn, ønsker tøffere løyper eller om du er mest opptatt av overnattingsmulighetene. Opplysningene oppdateres til en hver tid av alpindestinasjonene selv for å være så korrekt som mulig.

– Det er veldig viktig med nye digitale lanseringer som utløser reiselyst. Norge ligger langt fremme i bruken av mobiltelefoner og apper, og det betyr at produkt som gjør at vi når kundene raskt, og som gjør at folk får lyst til å reise til skinorge – det er bra. Dette er også veldig kostnadseffektivt. Markedsføring er dyrt, deling i sosiale medier og link til en app er billig og vi når mange, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold.

Krohn Devold mener også at timingen for lanseringen av Fnugg.no er veldig god.

– Mange av skistedene melder allerede om de første to centimeterne med snø, og det som er flott med denne appen er at det står hvor mange meter snø det er på hvert skisted, hva slags vær det er, om det er sol, og etter hvert får vi sikkert også pudderalarm. Det betyr at til å utløse reiselyst den enkelte helg og den enkelte dag, der vil denne appen være glimrende, sier Krohn Devold.

Vil utløse reiselyst

Krohn Devold er sikker på at en app og en nettside kan generere flere besøkende på norske skisteder.

– Selvfølgelig, det er jo hele hensikten. Og det betyr at når du går inn her og finner det skistedet du vil besøke, så kan du også linkes til nettsiden til det enkelte skisted, og se priser på kort og hvordan du kommer i kontakt med stedet for å få kjøpt kort. Så hensikten er helt klart å utløse reiselyst, og at folk drar og at de betaler, sier Krohn Devold.

Skidestinasjonen Norge

Innovasjon Norge har gitt støtte til utviklingen av tjenesten Fnugg, og reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per Arne Tuftin, mener slike tjenester er avgjørende for at Norge skal kunne fremheve seg som skidestinasjon.

– Vi er med i Fnugg-prosjektet fordi vi ser at dette er helt avgjørende for at Norge enda bedre skal kunne fremheve seg som en ski- og alpindestinasjon, og det er klart at for å kunne gjøre det så må man ha troverdig informasjon både om hvor mye snø det er, hvordan er været på destinasjonen og hva skjer på destinasjonen. Det og da ha en app og en webløsning, hvor man kan hente ut denne informasjonen, det ser vi på som veldig viktig og det er en del av det å fremme Norge som reisemål og som skidestinasjon, sier Tuftin.

Og at det er viktig for Norge å fremheve seg som skinasjon er det ingen tvil om.

– For Norges vedkommende så er vinter og ski et av hovedproduktene våre, selvfølgelig sammen med sommer. Det betyr veldig mye for verdiskapingen av Norge og det betyr ikke minst mye for turisttilstrømmingen til distriktene rundt om i Norge. Og hvis vi skal hevde oss internasjonalt så må vi også ha tilgjengelig informasjon om hva som skjer, sier Tuftin.

Drømmer om Oslo som alpinhovedstad

I anledning lanseringen av Fnugg var det dekorert med oppsatte slalåmski utenfor lanseringslokalene. Dette vil Tuftin gjerne ser mer av i Oslo.

– Jeg har en drøm om at flere av Oslohotellene kan ha skistativer utenfor hotellene, og at du kan gå på t-banen og kjøre rett opp i Tryvann. Hvis man hadde fått til det i Oslo, og det er ikke så veldig mye som skal til, så er jeg helt overbevist om at vi ville få veldig mye oppmerksomhet, både i Norge og internasjonalt, som skihovedstaden og alpinhovedstaden i verden, sier Tuftin håpefullt.

Takk for påmeldingen!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: