Camping- og reiselivskonferansen arrangeres i år for åttende gang, og for første gang i Alta, på Scandic Hotel Alta. Årets tema er hvordan man kan øke verdiskapingen i camping- og reiselivsnæringen i Troms og Finnmark, og hvilken utvikling vi ønsker etter Covid-19. En forstudie som er gjennomført med bistand fra Innovasjon Norge viser at det er betydelig utviklingspotensial for campingnæringen i Troms og Finnmark.
– Vi ønsker å være med på å løfte campingnæringen i de nordligste fylkene våre, og inviterer campingbedrifter fra hele landet for å komme og dele erfaringer. Næringen er viktig for distriktene, blant annet fordi den har en ringvirkningseffekt på lokalsamfunnet og næringslivet. En krone omsatt i campingnæringen er 3-5 kroner omsatt i andre næringer, sier Jan-Henrik Larsen, avdelingsleder for camping i NHO Reiseliv.
– Pandemien har gitt camping-Norge uventede muligheter. Nå gjelder det å dele og bygge på gode erfaringer for å videreutvikle næringen i årene som kommer. Nordmenn har virkelig fått øynene opp for camping, og de vil stille nye krav til standard, service og sikkerhet i tiden fremover, fortsetter Larsen.
På konferansen vil du blant annet møte disse foredragsholderne:
- Audun Pettersen fra Innovasjon Norge
- Trond Øverås fra NordNorskReiseliv
- Silje Halonen fra Karasjok Camping
- Ellinor Guttorm Utsi fra DavviSiida
- Nils Arne Johnsen fra Troms og Finnmark fylkeskommune
Praktisk info
På Caping- og reiselivskonferansen møter du camping- og reiselivsnæringen, destinasjonsselskap og offentlig forvaltning. Hit kommer også campingbedrifter fra nord og sør, og det er en unik mulighet for å treffe reiselivskollegaer og bransjefolk fra hele landet. I tillegg arrangeres bransjedager påfølgende onsdag og torsdag, med Nasjonal klynge for campingnæringen. De har drevet et vellykket utviklingsarbeid i syv-åtte år og vil dele av sine erfaringer.
Konferansen arrangeres av NHO Arktis, Troms- og Finnmark Fylkeskommune, NHO Reiseliv og Norsk Turistutvikling. Mer info finner du her.