NHO Reiseliv

Innhold

Norsk Opplevelseskonferanse: Slik får du museumshatere til å synes at museer er «f***ing awesome»

Nyhet, Opplevelser

Publisert

Norsk Opplevelseskonferanse

Hvordan får du en selverklært museumshater til å ville dra på museum? Tasia Duske fra Museum Hack kommer til Norsk Opplevelseskonferanse i Narvik for å lære vekk et triks eller to. Foto: Museum Hack og Unsplash

Selskapets grunnlegger var museumshateren som ble museumselsker. Nå kommer Museum Hack til Norsk Opplevelseskonferanse for å fortelle hvordan kulturopplevelser kan selges på en ny måte.

Konferansen, som arrangeres fra 29. oktober til 1. november i Narvik, er den viktigste møteplassen for norske opplevelsesbedrifter. Til konferansen kommer opplevelsesbedrifter fra hele Norge for å lære, få inspirasjon og knytte nettverk. Flere interessante foredragsholdere tar turen til nordlandsbyen.

«Museums are f***ing awesome»

Museum Hack ble startet av den tidligere «museumshateren» Nick Gray, som forelsket seg i museumsverdenen og som nå har utviklet formidlingskonsepter som retter seg mot folk som ikke er tradisjonelle museumsgjengere. Til Narvik kommer direktøren for selskapet, Tasia A. Duske, som vil snakke om hvordan etablerte kulturinstitusjoner kan tilby guidede turer på en helt ny måte til folk som ikke vanligvis besøker museer.

– Dette er et spennende formidlingskonsept som foreløpig ikke eksisterer i Norge. Selskapet har heller ikke hatt noen presentasjoner i Norge tidligere. Dette blir ett av høydepunktene på konferansen, sier Bård Jervan fra Innovative Opplevelser, som er en av arrangørene av konferansen. 

Gull av gråstein

Hurtigruten gjør det. Clean Up Svalbard gjør det. Kajakkguider og RIB-operatører vurderer det samme. For hva er vel mer bærekraftig enn å la turister betale for å rydde strendene våre? Til Narvik kommer SALT, som har lang erfaring fra arbeidet mot marin forsøpling, for å gi tips om hva som skal til for å gjøre strandrydding til et attraktivt produkt i opplevelseskatalogen.

– Dette er et hyperaktuelt tema. Norske reiselivsbedrifter har kommet langt i den grønne omstillingen, særlig innenfor arbeidet med å kutte matsvinn. På konferansen vil opplevelsesaktørene få ideer til hvordan en kan jobbe med opplevelser knyttet til forsøpling av naturen, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv, som er medarrangør av konferansen.

«Mr. Friluftsliv» kommer

Hele Norges «Mr. Friluftsliv», Lars Monsen, kommer til Narvik for å snakke om hvordan vi best mulig kan forme framtidens naturbaserte reiseliv.

Samarbeid

Norsk opplevelseskonferanse er et samarbeid mellom Innovative Opplevelser, Nordland fylkeskommune, Innovasjon Norge, NHO Reiseliv, NordNorsk Reiseliv og Adventure Travel Trade Association. 

NHO Reiseliv er medarrangør av konferansen, som i år arrangeres for 12. gang, og vil være godt representert i Narvik. I forbindelse med konferansen arrangerer NHO Reiseliv også Bransjeforum for havfisketurismebedrifter  29. og 30. oktober.

Se også: 

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: