Slik booker nordmenn ferie

Publisert

Foto: Saga Hotel, Oslo.

Når nordmenn skal feriere i eget land, tar flesteparten direkte kontakt med overnattingsstedet.

Når vi skal utenlands er det mer vanlig å booke overnatting via bookingportaler som Booking.com.

Det viser en fersk undersøkelse TNS Gallup har gjennomført på oppdrag for NHO Reiseliv før sommerferien. 1200 nordmenn over 18 år har deltatt.

59 prosent svarer at de bestiller direkte via overnattingsstedets nettside når de reiser i Norge, mens 45 prosent sier de bestiller via bookingportaler som Hotels.com og Booking.com. 13 prosent bestiller via portaler som Airbnb og Finn.no, og 7 prosent bestiller gjennom reisebyrå.*

Færre bestiller utenlandsferie direkte

Ved bestilling av utenlandsferie er bildet motsatt. 57 prosent svarer at de benytter bookingportaler når de bestiller ferie i utlandet, mens 37 prosent bestiller direkte via overnattingsstedets nettside. 18 prosent bestiller via portaler som Airbnb og Finn.no, og 25 prosent bruker reisebyrå.*

– Denne forskjellen kan forklares med at mange har en klar formening om hvor de ønsker å bo når de ferierer i eget land, enten fordi de kjenner til stedet eller fordi de har fått det anbefalt. Mange ønsker også personlig kontakt med vertskapet og har erfart at bookingportalene ikke deler kontaktinfo med hotellene. Da må man oppgi alt på nytt når man sjekker inn. Det er ikke dyrere å booke direkte, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.

– Å booke i utlandet kan være litt mer vrient, da man kanskje ikke helt vet hvor man skal begynne å lete, fortsetter Devold.

Christian Sandberg, hotelldirektør ved Saga hotell i Oslo, forteller at de fleste hotellene i Norge samarbeider med bookingportalene, men oppfordrer gjestene til å booke direkte:

– Bookingkanalene kan dessverre ikke tilby inngående kunnskap om hvert enkelt hotell, og den informasjonen som kanskje er nødvendig for å få den beste opplevelsen kan bli utelatt. Skjer det feil under oppholdet er det som oftest enklere å forholde seg til hotellet enn til kundeservicen i et internasjonalt selskap, sier Sandberg.

– Når gjesten ikke har direkte kontakt med hotellet, men kun med bookingkanalen, kan det i noen tilfeller være uklart hvem som har ansvaret hvis det oppstår feil. Det er lettere å dytte ansvaret over på den andre parten i slike tilfeller. Gjesten blir en kasteball mellom hotellet og bookingkanalen, og står igjen med en dårlig opplevelse, mens partene skylder på hverandre, fortsetter Sandberg.

Book direkte!

NHO Reiseliv anbefaler alltid gjestene å booke direkte på hotellet fremfor via nettreisebyråer som Hotels.com og Booking.com.

– Fordelene med direktebooking er mange. Gjesten får førstehåndsinformasjon om tilgjengelighet og spesialtilbud, og hotellet vil enkelt kunne besvare spørsmål som gjesten måtte ha på en konfidensiell og effektiv måte. I tillegg har hotellet kontaktdata på gjesten og kan gi gode tilbud senere eller varsle om viktige hendelser, sier Devold.

Før jul i fjor lanserte HOTREC, den europeiske paraplyorganisasjonen for hoteller, restauranter og kafeer, kampanjen «Book direkte». Målet med kampanjen er å øke bevisstheten rundt mulighetene som ligger i direktebooking.

* Det har vært mulig å krysse av for flere svar i undersøkelsen. NHO Reiseliv stilte samme spørsmål i en gallup før påske. Også der svarte 6 av 10 at de bestiller overnatting direkte i Norge.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: