NHO Reiselivs Årskonferanse

Svolvær i Lofoten, 23.-24. mai 2016

Innhold

Innovasjonsprofessor: Delingsøkonomien gir store muligheter for hotellene

Publisert

Ekspert: Professor i innovasjon Tor W. Andreassen på Abelias konferanse om delingsøkonomi i mars 2016.

Hoteller kan fint leve med Airbnb uten å tape markedsandeler eller lønnsomhet, mener Tor W. Andreassen, som er professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole (NHH).

Professoren, som leder Senteret for tjenesteinnovasjon ved Norges Handelshøyskole (NHH), skal holde innlegg om delingsøkonomi på NHO Reiselivs Årskonferanse i Svolvær tirsdag 24. mai. 

Ikke meldt deg på Årskonferansen ennå? Meld deg på her

Andreassen betegner fremveksten av delingsaktører som en velsignelse for reiselivsnæringen.

– Det er en veldig god nyhet fordi flere mennesker kommer til å begynne å reise. De får råd til å bo andre steder enn hos de etablerte, og det skaper ringvirkninger i økonomien. Reiselivsaktørene får en større kake å dele, og det blir et større kakestykke på hver. Poenget er at man har felles interesse av at flere reiser. Det blir en arena å samarbeide på og en arena hvor man konkurrerer om hvor gjestene skal bo, spise og oppleve.

– Uansett hvem du er, så står du for noe

NHH-professoren sier han har stor sympati for argumentene om skattemessig likebehandling av nye og etablerte aktører. Når likebehandlingen er på plass, kommer også inntektsmulighetene på plass i delingsøkonomien, tror han.

– Hva om de etablerte endrer sine forretningsmodeller? Et hotell som Radisson Blu på Bryggen i Bergen kan lage en Airbnb-versjon av hotellmerkenavnet sitt, og tilby leiligheter med ulik standard med garantien til Radisson. Utleierne får en profesjonell aktør som står for tilrettelegging for utleie før, under og etter et opphold. Slik kan hotellene møte konkurransen fra Airnbnb uten å tape markedsandeler. Man tapper inn i et marked som søker variasjon, sier Andreassen, og legger til.

– Uansett hvem du er, så står du for noe, enten det er hjemmelagde kjøttkaker laget med kjærlighet eller man kjennetegnes av høy kvalitet og profesjonalitet. Det kan man ta over i Airbnb-markedets ulike segmenter, sier NHH-professoren.

Ser til luftfarten

Andreassen peker på at delingsaktørene har lavere transaksjonskostnader, og at de dermed tvinger hotellene til å kutte kostnader. Professoren understreker samtidig at det er mange måter å kutte kostnader på.  

–  Se på luftfarten, og særlig Ryanair. Som kunde hos dem betaler du bare for reisen, alt annet er strippet vekk og kjøpes utenom. Reiselivsnæringen har lenge vært «all inclusive». Kanskje er det på tide å bryte opp? Noen ønsker et enkelt rom der de lager mat selv, mens andre ønsker å få servert mat av en Michelin-kokk. Noen ønsker å sove på sofaen, andre vil ha full pakke med frokost på sengen. Det handler om kundeforståelse og markedsdynamikk, sier innovasjonsprofessoren.

Tor W. Andreassen holder sitt årskonferanseinnlegg «Delingsøkonomien – en drivkraft for reiselivet?» klokken 12.25 den 24. mai (se programmet her)

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: