NHO Reiselivs Årskonferanse

Svolvær i Lofoten, 23.-24. mai 2016

Innhold

Gåsehudopplevelse

Foto: Thon Hotel Lofoten

Opplevelsesbanketten er preget av livet i havet og langs Lofotens frodige kystlinje. Thon Hotel Lofoten presenterer en matopplevelse som ikke bare er et måltid, men uendelig mye mer.

En hilsen fra Thon Hotel Lofoten, vårt vertskap på Årskonferansen:

Den store, lille reisen. 

Det er en reise i tid.
Det er en reise i steder.
Det er en reise i smaker.

Til forrett blir vi med fiskeren ut på Lofothavet i morgentimene. 
Vi kjemper oss gjennom den iskalde "morratåka" før vi fire retter senere har tatt turen fra eggakanten og inn på multemyrene badet i høstsol.

Du føler sjøgangen når du er med i sjarken, du ser røyken fra grillen
hvor Lofotlam blir tilberedt. Og når du tror du har sett alt
- da er vi fremdeles bare i startgropa.

Vi selv sier det slik:
Den nordnorske trubaduren Terje Nilsen synger i sin sang om Mjelde:
Du må ha vært der, for å kunne forstå.
Sånn ser vi på det å oppleve noe - du må ha vært der.
Det skulle bare mangle..

Opplevelsesbanketten Lofoten. Se menyen her.

Kremet jordskokksuppe med kongekrabbe
Olje med urter fra Judiths Urtehage og hjemmelaget gulløye-chips
***
Panert tørrfisk fra Henningsvær
Kremet risotto med oster fra Aaland Gård
Spinat og hvitløksmarinert paprika og buerre blanc
***
Langtidsstekt lammelår og sprø lammeribbe av Lofotlam
Potetpurè med trøffel. Bakte nordnorske rotgrønnsaker.
Kremet lammesaus
***
Fløtepudding med vanilje
Whiskey-flamberte multebær, Butterschotch-karamell og gele av friske bær.

Overraskelser

Overraskelser er et viktig virkemiddel under opplevelsesbanketten. Det er gjort forskning på området innenfor opplevelsesbasert verdiskaping.

Forskning på gåsehudopplevelser

"Gjestene ledes inn i en flombelyst, litt kjølig bankettsal med pent oppdekte bord og blendende vinduer. Det skjenkes vin mens dørene lukkes og gardinene åpnes."

Slik starter Gøril Helene Christoffersen sin beskrivelse av "Opplevelsesbanketten på Thon Hotel Lofoten" i hennes Masteroppgave i opplevelsesdesign og verdiskapning. Christoffersen skriver videre: En rekke virkemidler som skal appellere i stor grad til alle sanser brukes, og helheten og summen av alt er viktig. Involvering av alt personale nevnes også som en veldig viktig faktor.

Konseptet er unikt og egenutviklet av hotellet i samarbeid med en lokal designer, og har vært en del av flere forskningsprosjekter som konkluderer med det samme: Middagsopplevelsen er "one of a kind" og hotellet har rett når de i markedsføringen skriver "du må ha vært der for å kunne forstå".

Meld deg på nå, dersom du ikke allerede har gjort det

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: