NHO Reiseliv

Innhold

Praktiske tips og råd for økt digital synlighet

#205

På denne cafeen i Thailand trenger ikke gjestene lure på Wi-Fi-passord, det er bare å koble seg på. Utrolig digg, og cafeen får da også økt digital synlighet og omtale. Foto: Christin Oldebråten

Praktiske tips til hvordan din reiselivsbedrift kan bli mer synlig i digitale kanaler. Tenk digitalt!

- Ikke vær redd for å prøve og feile.
Det er sånn verden går fremover. Christin Oldebråten, digitalsjef i NHO Reiseliv

 

Følg NHO Reiseliv i digitale kanaler. Kanskje får du gode ideer til hva du kan gjøre for å synliggjøre din bedrift?

Hvordan din reiselivsbedrift fremstår på nettsider og i andre digitale kanaler, er avgjørende for om folk velger deg.


Grunnleggende

  • Ha et godt produkt i bånn. Tenk igjennom hvorfor folk skal ønske å stoppe opp hos deg. Hva gjør dere unike? Hvilke opplevelser kan dere by på? Hvordan ser det ut hos deg sett med kundens øyne; får de lyst til å ta bilder og dele fra oppholdet? Jobb for å tilby et enda bedre produkt og tenk igjennom hva kundene skal sitte igjen med (etterlatt inntrykk). 
  • Ha en oppdatert, mobiltilpasset nettside hvor brukerne finner det de leter etter. Spør brukerne dine hva de leter etter! Sørg for at nettsiden har innhold som er optimalisert for Google-søk; bruk ord på nettsiden som folk søker på; ta med nøkkelordene i overskrifter, lenketekster, menypunkter osv. Sikre at nettsidene er tilrettelagt for deling til sosiale medier, at f.eks riktig tekst kommer med når du deler en side på Face.

    Sjekk hvordan nettsiden din ser ut på mobil. Er det enkelt å finne frem? Laster sidene raskt, eller tar det lang tid før innholdet (eks. bilder) dukker opp? Bruk gode bilder med lav oppløsning som illustrerer det du ønsker å formidle. Bilder er svært viktige for salg.

    Koble opp Google Analytics til nettsiden slik at du kan måle trafikk og se hvilke sider som er mest besøkt. Kombiner med Hotjar som hjelper deg å se hvor og hvordan brukerne klikker på nettsiden.
  • Spør de ansatte om råd og engasjer dem i arbeidet med å dele. Finn ansatte (eller noen i familien) som syns det er gøy å dele på f.eks Instagram eller Facebook. Engasjerte ansatte som deltar i digitalt arbeid for bedriften kan være den reneste gullgruven; de er jo til stede når du ikke er det og får med seg alt som skjer. Viktig å finne noen som syns deling er gøy og som er (eller kan bli) flinke til å skrive kort, forståelig og ta bilder og film med mobiltelefon. Ansatte med digitale oppgaver må disponere en bra smarttelefon og få betalt for jobben. Som alt annet - det gjør seg ikke selv.

    Del bra og engasjerende innhold der kundene dine er. Tenk: Er dette relevant og gir det verdi til mottaker? Hadde jeg selv giddet å trykke "like" på dette?
  • Kontakt og dialog med kunder og følgere. Du må vite hva kundene tenker om din bedrift og hva de etterspør. Legg til rette for dialog i sosiale kanaler. Følg f.eks med på Instagram og kommenter på bilder som dine kunder har delt fra oppholdet: "Vi syns det var veldig hyggelig at du valgte å besøke oss". Svar på kommentarer på egne bilder og poster! Vær menneskelig, varm og spre glede slik at folk får lyst til å besøke og anbefale deg til andre.
  • Tilby gratis WIFI med bra hastighet på stedet ditt. Da vil flere dele bilder fra oppholdet. De gjør det ofte der og da. Når de har reist kan det være for sent.


Fang oppmerksomheten på to sekunder (tenk mobil)

Du er en av mange som forsøker å få folks oppmerksomhet i digitale kanaler. Et generelt tips er at folk i løpet av 2-3 sekunder må få lyst til å se mer på det innholdet du serverer. Noen kjennetegn på innhold som fanger oppmerksomheten:

  • holder meg oppdatert om et tema jeg er interessert i
  • forteller meg inspirerende historier om mennesker
  • gir meg info om aktuelle/relevante produkter og tilbud
  • snakker direkte til meg på en folkelig måte (ikke fra en talerstol)
  • innholdet er autentisk og ekte, ikke regissert (amatørvideo funker!). Sender meg rett inn i en situasjon hvor det skjer noe morsomt/spennende/interessant.
  • tar meg med til steder som får meg til å drømme, ønske, ville...
  • inspirerer meg på en dårlig dag, får meg til å se lyst på livet


Video gir ofte stort engasjement og rekkevidde

  • Bruk mobilen, det holder lenge (forutsatt at du har en bra smarttelefon).
  • Film alltid mens du holder mobilen horisontalt
  • 15-30 sekunder kan være nok. På Instagram kan film vare i max 1 min.
  • Du bør helst tekste tale slik at folk på bussen får med seg hva som sies uten å ha på lyd
  • Vær rå og autentisk fremfor «stiv og profesjonell»
  • Lag historier - følg en reise mot et mål
  • La filmen ha bevegelse fra første sekund, dra folk inn i filmen
  • Sett gjerne sammen stillbilder og filmklipp
  • Apper for å lage mobilvideo: iMovie, Video Music, Quik, Splice, Videoscribe.

Slik gjør du:
1) Klipp til video i iMovie
2) Lagre filmen på mobilen
3) Last opp filmen i Video Music, legg på musikk
4) Lagre på nytt og del

- Youtube: Søk på for eksempel "make movie smartphone", "iMovie app tutorial"

Bilder - hva funker?

  • Ta bilder fra mottakers perspektiv - ikke rare vinkler etc.
  • Spør om bilder fra dine kunder og «repost» gjerne bilder de har tatt (sjekk din #-tag på Instagram. Les mer nedenfor)
  • Del bilder av folk som målgruppen identifiserer seg med
  • Vær kreativ og skriv tekster til bildene som øker verdien for mottaker

Apper til å redigere bilder: Image Quote, PipCamera, LiPix, Adobe Lightroom, Adobe Photoshop, Picframe, Layout fra Instagram, Whitagram

 

Kort om Facebook

  • Inviter de som liker postene dine på FB, til å like siden din. Trykk «inviter» på de som ikke liker siden allerede. På mobil må dette gjøres via Facebook Pages-appen.
  • Annonser: Prøv ut fremming av innlegg. Sett en lavt budsjett i starten til du ser hva som fungerer.
  • Inviter venner/nettverk og andre FB-sider til å like siden og dele dine poster videre.
  • Youtube: Søk på for eksempel "Facebook tips" og du vil finne mye nyttig.
Facebook-arrangementer
  • Vær tidlig ute med å opprette FB-arrangementet. Lag en god beskrivelse og lenke videre til evt. påmeldingsside og mer info (nettside). Lenk til arrangementet på nettsiden.
  • Inviter folk inn i arrangementet og oppfordre dem til å invitere flere.
  • Gjør samarbeidspartnere til "medarrangører" slik at ditt arrangement vises i arrangementsoversikten på deres FB-side.
  • Poster som omhandler ditt event må deles fra FB-siden og videre inn i FB-arrangementet. Det er jo her de interesserte befinner seg, og de får opp varsel når noe nytt blir postet (det får de ikke når du kun poster på FB-siden). Bra og nyttig innhold vil inspirere dem til å invitere flere og faktisk melde seg på.
  • Vær aktiv mens eventet ditt pågår; ta film og bilder slik at du kan bruke materialet til å lage inspirerende innhold til neste års event.


Instagram

Instagram funker kun på mobil. For å komme i gang må du laste ned Instagram-appen på App store og lage et brukernavn for bedriften (gjerne det samme som du har på Facebook).

  • Del innhold som engasjerer/inspirerer - gjerne tre-fire ganger i uken. Jevnlige drypp gir større synlighet.
  • Skriv en liten tekst under hvert bilde, fortell hva som skjer og henvis gjerne til "lenke i bio" for mer info (se hvordan @nhoreiseliv gjør dette). Husk #-tags (les nedenfor).
  • By på deg selv - bruk gjerne humor. Film!
  • Følg de som følger deg og de som kommenterer på bildene dine.
  • La de ansatte poste på bedriftens instakonto..?
  • Betal noen for å poste bilder på bedriftens instakonto. Bli enige om #-tags som skal brukes og hjelp til ved å sende bilder til den som skal legge ut.
#-tags
  • Bruk #-tags, særlig de som handler om sted. Hvis bedriften ligger i Grimstad, bør du bruke #grimstad. Folk som skal reise til Grimstad, kikker gjerne på bilder tagget med #grimstad. Tagg gjerne nærliggende steder også, for eksempel: #arendal#tvedestrand#lillesand#kristiansand#mandal (du trenger ikke mellomrom mellom #-tags).
  • Bruk kun relevante tags. Bilder som blir rapportert som irrelevante for en tag, kan bli rapportert av brukerne og dermed blir bildet mindre synlig.
  • Legge inn tekst og #-tags under bilder: Trykk på de tre prikkene til høyre over bildene, velg "rediger" og kopier inn taggene. Ha et fast sett med tagger liggende i et notat på mobilen, slik at du kan kopiere dem inn hver gang du legger ut et bilde. Hvis ikke tekst og tagger kommer med i det du deler bildet, er det fordi du har med for mange tagger. Insta har en begrensning på antall tagger. Trykk rediger, kutt ut et par tagger og prøv igjen. Kopier all tekst for hver gang slik at du ikke må skrive alt inn manuelt.

  • Tagg personer på bilder. Når du trykker på "rediger" ser du et person-ikon på bildet, her søker du opp personer og tagger dem. De vil da se at du har tagget dem og gå inn og like/ kommentere på bildet.
  • Lag en #-tag for din bedrift (eks. #fagernescamping). Fortell kundene om taggen slik at de bruker den når de deler bilder fra stedet ditt. Heng opp en slik plakat og plasser den i resepsjonen, restaurant, rom, fellesarealer og utendørs. Markedsfør taggen i toppbildet på din FB-side. Lik og kommenter på bilder som folk legger ut med din tag.

 

TripAdvisor og Google

  • Test tilbakemelding via din nettside på en gjest. Be vedkommende finne din nettside på mobil og gi tilbakemelding via TripAdvisor. Se hvordan han/hun går frem. Hva kan du gjøre for at det skal bli enklere og mer attraktivt å gi tilbakemelding?
  • Last ned plakat og heng opp der dine gjester ferdes med oppfordring om å gi tilbakemeldinger og dele.
  • Snakk med andre bedrifter som har fått mange gode tilbakemeldinger på Tripadvisor. Hva gjør de for å få tilbakemeldinger?

Kurs og konferanser


Nyttig på Facebook

nhoreiseliv.no/tenkdigitalt  -  Sist oppdatert: 15.01.19

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: