NHO Reiseliv

Innhold

Kvinner deler mest i sosiale medier

Nyhet, Tall og fakta

Publisert

#005

– Nå har alle reisende blitt markedsførere, sier administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv.

En ny undersøkelse viser at det er mange nordmenn som deler reiseopplevelsene sine i sosiale medier. Kvinner er ivrigst på å «snappe» og poste feriebilder på Instagram.

Tirsdag denne uken går Norges største digitale reiselivskonferanse av stabelen i Kristiansand. Konferansen handler om digitale trender og muligheter for norsk reiseliv. Konferansen arrangeres av Usus i samarbeid med Visit Norway og NHO Reiseliv.

I den forbindelse har vi gjennomført en undersøkelse som kartlegger nordmenns bruk av sosiale medier når de planlegger reiser, og deler sine opplevelser. Undersøkelsen er gjennomført av TNS Gallup på oppdrag fra NHO Reiseliv, blant 1080 nordmenn over 18 år.

De unge «snapper», mens de eldre deler på Facebook

Undersøkelsen viser at det er mange nordmenn som planlegger å dele sine opplevelser i sosiale medier fra reisene sine denne høsten. Det er Snapchat som er den mest populære kanalen, men det varierer avhengig av alder.

De over 45 år foretrekker å dele opplevelsene sine på Facebook (34 prosent), mens for de under 30 år er det Snapchat (53 prosent) og Instagram som gjelder (35 prosent). Kun 9 prosent av de under 30 år bruker Facebook til å dele.

 

– Sosiale medier skaper reiselyst og et engasjement så verdifullt at mange reiselivsbedrifter ikke lenger trenger å bruke penger på tradisjonell markedsføring. Nå har alle reisende blitt markedsførere. Bilder av vakre og unike steder i Norge har en uvurderlig markedsføringsverdi, og er en av grunnene til at vi opplever sterk vekst av turister til Norge, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.

Kvinner deler mest i sosiale medier

Det er flest kvinner som deler i sosiale medier. Undersøkelsen viser at 25 prosent av kvinnene vil dele opplevelser på Facebook. For menn er prosentandelen 22 prosent. Når det gjelder Snapchat svarer 34 prosent av kvinnene at de vil «snappe», mens 24 prosent av mennene svarer det samme. Også på Instagram er det kvinnene som deler mest (24 prosent) kontra 18 prosent for menn.

Google og TripAdvisor viktige kilder

Undersøkelsen viser også at Google og TripAdvisor er viktige kilder når nordmenn skal planlegge og hente inspirasjon til reiser:

 

Det kommer mange spennende foredragsholdere til Digital Travel Conference i Kristiansand. Blant annet gir Astrid Valen-Utvik råd om hvordan man jobber strategisk og målrettet med Facebook og Instagram - både betalt og ubetalt. Astrid ble i 2012 kåret til en av Norges mektigste kvinner innen media og kommunikasjon. Hun er en tydelig stemme i fagmiljøet rundt sosiale medier, og holder workshops, foredrag  om sosiale medier. Andre tema du får høre om, er: Heldigital kunstutstilling i Paris, e-postmarkedsføring og GDPR, attribusjon og ny teknologi som gjør hotellopplevelsen enda bedre.

 
Se også:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: