NHO Reiseliv

Innhold

  • NHO Reiseliv
  • Inspirasjon fra Norges største digitale reiselivskonferanse

Inspirasjon fra Norges største digitale reiselivskonferanse

Nyhet

Publisert

Eirik Norman Hansen på scenen under Norwegian Digital Travel Conference 2019

Fremtiden er fantastisk, understreket Eirik Norman Hansen på scenen under Norwegian Digital Travel Conference 2019. Foto: Trine Knudsen-Dabbadie.

Norwegian Digital Travel Conference bød på inspirerende foredragholdere, virtuelle vikinger, sjøormer og Game of Thrones. Og masse gode tips til enkle digitale løsninger som kan gjøre en stor forskjell for små og store reiselivsbedrifter.

Norwegian Digital Travel Conference er Norges største digitale reiselivskonferanse. Årets konferanse er den sjuende i rekken, og arrangeres av USUS, tidligere Visit Sørlandet, i samarbeid med Visit Norway og NHO Reiseliv.

Signe Jungersted på scenen under Norwegian Digital Travel Conference i 2019

Signe Jungersted var først ut av et imponerende knippe foredragsholdere på Norwegian Digital Travel Conference 2019.

Sosiale medier i endring 

De siste årenes avsløringer om Camebridge Analytica og dårlig personvern har endret hvordan vi ser på sosiale medier. De yngre målgruppene velger seg bort fra åpne kanaler, og er mer aktive i lukkede fora, der de er vanskeligere å nå og måle effekt mot. Dette ble også understreket av blant andre Marte Klouman fra NetthandelskolenMette Habberstad fra Den Norske Turistforening og Martin Stoll fra amerikanske Sparkloft Media under Norwegian Digital Travel Conference. 

– Vi har sett et skifte i hvordan vi, både som privatpersoner og markedsførere, forholder oss til sosiale medier. Å vise seg som ekte og tilgjengelige for gjester, kunder og potensielle besøkende er nå enda viktigere enn før.  Samtidig ser vi at de sosiale kanalene nå blir tatt mer på alvor blant markedsførere, og at klassisk, emosjonell historiefortelling er hva som vinner frem i både analoge, digitale og sosiale kanaler,  sier digital rådgiver i NHO Reiseliv, Trine Knudsen-Dabbadie. 

Bærekraftig reiseliv på Instagram

Generasjon Z vil heller bygge gjerder i ferien enn å smelte på en strand. Og 40 % av dem velger feriedestinasjon kun basert på Instagram. 

Signe Jungersted på NDTC 2019

I år samlet Norwegian Digital Travel Conference  over 200 deltakere i Kristiansand Konferansesenter, der de ble møtt av et imponerende knippe foredragsholdere fra inn- og utland. Først ut var  Signe Jungersted, som er daglig leder i det danske innovasjons- og strategifirmaet Nao.

Jungersted invitere deltakerne med på en titt inn i reiselivsbransjens digitale - og også ikke-så-digitale fremtid:  En blanding av inspirerende Instagram-stories og såkalt 'funtribution", der turister velger bort mobiltilgang for å bygge gjerder, plante og gi tilbake til lokalsamfunnet de besøker. Men hun understreket samtidg at så mange som 40% av generasjon Z nå tar beslutningen om hvor de skal på ferie - og hvor de skal bo - ene og alene basert på vakre bilder på Instagram. 

 Instagram er den viktigste kanalen blant yngre målgrupper, og de som bruker denne kanalen godt vil raskt kunne se økt engasjement og oppmerksomhet for sine reiselivsbedrifter. Vi har sett at Instagram har blitt en stadig viktigere kanal for reiselivsbedrifter de siste årene, og dette ser ikke ut til å avta.  Instagrams funskjoner byr på unike muligheter til å nå  viktige målgrupper med gode, visuelle, budskap , kommer nok til å en enda viktigere kanal for reiselivsbransjen i tiden som kommer,  sier digital rådgiver i NHO Reiseliv, Trine Knudsen-Dabbadie. 

Trender, influensere og Game of Thrones

Hypertrender er store bevegelser i samfunnet som "alle" er opptatt av. Og reiselivsbransjen er intet unntak. At miljø og bærekraft bør stå øverst på prioriteringslisten for reiselivsbransjen var noe som nesten alle foredragsholderne på årets konferanse uderstreket fra scenen i Kristiansand. 

Tourism Ireland gjorde stor suksess av å markedsføre de nord-irske lokasjonene som ble brukt i Game of Thrones i en omfattende kampanje i sosiale og tradisjonelle medier. Skjermbilde fra Tourism Ireland.

Velkommen til "ekte" Westeros. Tourism Ireland gjorde stor suksess av å markedsføre de nord-irske lokasjonene som ble brukt i Game of Thrones. Skjermbilde fra Tourism Ireland.


Mange av de digitale kampanjene som ble vist under NDTC hadde tydelige budskap knyttet til bærekraft, engasjement og "funtribution".  I tillegg til å engasjere med god historiefortelling, var det mange som viste suskess gjennom samarbeide med såkalte influensere om innhold i sosiale kanaler, og å speile andre store trender i tiden - som suksess-serien Game of Thrones. Den Norske Turistforening har blant annet gjort stor suksess med videoserien Truls mot Naturen  - og Tourism Ireland så sin største suksess noen sinne med kampanjen Northern Ireland - Game of Thrones territories 

Bergatt av virtuell virkelighet 

Hidden på Norwegian Digital Travel Conference 2019

Hidden på Norwegian Digital Travel Conference 2019

Norwegian Digital Travel Conference bød også på et blikk på digitale nyvinninger og hvordan vi kan bruke disse for å skape uforglemmelige opplevelser for gjesten.  Rasmus Ramstad fra The Viking Planet gav deltakerne et innblikk i hvordan virtuell virkelighet kan vekke 100o år gammel historie til live og skape tilpassede opplevelser for turister fra hele verden. 

Mange deltakere ble også overrasket over å treffe vaskeekte (vel, nesten) troll på veien mot konferansesalen. Selskapet Hidden, som blant annet står bak det trehodede trollet i Askeladden-filmene, bruker geolokasjons-teknologi og augmented reality for å vekke gamle sagn og historier til live i naturen. Sett gjennom en mobilskjerm kan man for eksempel la gjestene møte sjøormer, troll, tusser, huldra og draugen, eller lede dem på virutelle rebusløp med forankring i lokal historie og folketro -   noe flere destinasjonsbedrifter lot seg inspirere av under konferansen. 

Enkle løsninger kan gi store fremskritt

Teknologiske fremskritt som Virtuell virkelighet, augmented reality, droner og høyteknologiske dippedutter får stor oppmerksomhet på digitalkonferanser.

Teknologien vi får best utbytte av, er den som gjør at ting bare fungerer. Helt sømløst.

Tine Thygesen på NDTC 2019

Norwegian Digital Travel Conference bød som sagt på masse av dette - men for de fleste var det de enklere løsningene - som inspirerte mest. 

For å si det med digitaliseringseksperten Tine Thygesen, som stod på scenen under konferansens andre dag:  Det er selvsagt lett å la seg rive med av virtuell virkelighet, 3D-film og teknologi som får 1000 år gammel historie og utilgjengelige fjelltinder til å dukke opp i håndflaten din. Men dette er teknologi som fremdeles er svært kostbar og vanskelig tilgjengelig for de fleste av oss. Teknologien som vi får best utbytte av, er de som gjør at ting bare fungerer: Teknologi og Api'er som får systemer til å snakke sammen og gjør veien til målet lettere for både vert, kunde og baksystemer.

Teknologi for et bærekraftig reiseliv

Anna Pollock på scenen under Norwegian Digital Travel Conference 2019

Anna Pollock på scenen under Norwegian Digital Travel Conference 2019

Norwegian Digital Travel Conference bød på en lang rekke spennende foredrag, og mange i salen så frem til å høre den kjente reiselivsstrategen Anna Pollocks avslutning på konferansen. Hun har jobbet tett med de største innen reiseliv, inkludert The European Travel Commission og Innovasjon Norge. 
Pollock bød tilhørerne med på en kartlegging av reiselivsbransjens bærekraftighet og miljømessige fotavtrykk, og konklusjonen hennes var klar: 

For at vi skal kunne ta over oss de store utfordringene som klimaendringene fører med seg, må måten vi tenker i reiselivsektoren redefineres. Det er ikke nok å drive bærekraftig business "som vanlig" eller å innføre taktiske og midlertidige løsninger. Vi må ta tak i bærekraft fra roten, og redefinere hvordan vi ser på turisme og bransjen vår som helhet. Heldigvis finnes det eksisterende teknologiske løsninger, og løsninger som er like rundt hjørnet, som vi kan bruke til å skape bedre modeller - men dette krever nysgjerrighet, forestillingsevne og vilje. 

 Det er ikke nok å drive bærekraftig business "som vanlig" eller å innføre taktiske og midlertidige løsninger. Vi må ta tak i bærekraft fra roten, og redefinere hvordan vi ser på turisme og bransjen vår som helhet.

Anna Pollock på Norwegian Digital Travel Conferene 2019

Fremtiden ER fantastisk 

Etter to dager i Kristiansand er det bare å rette en stor takk til arrangørene USUS - og de to målrettede damene bak konferansen.

–  Norwegian Digital Travel Conference var en stor opplevelse for oss i NHO Reiseliv, både som medarrangører og som deltakere. Vi sitter vi igjen med mange gode inntrykk og gode digitale tips som vi kommer til å sette ut i livet. Vi er på en spennende og utfordrende reise inn i fremtidens reiseliv, og  vi sitter igjen med inntrykket fra Eirik Norman Hansens energiske foredrag: Fremtiden *er* fantastisk, og teknologien byr på utrolige muligheter både når det gjelder det å kommunisere med gjestene og å bruke teknologi for å gjøre driften mer lønnsom og mer bærekraftig, konkluderer digital rådgiver Trine Knudsen-Dabbadie i NHO Reiseliv. 

Tar med ideer til Storelvdal

Også andre fylte sekken med inspirasjon under Norwegian Digital Conference 2019. Blant dem er NHO Gründer- medlem  Augustus Moltubakk fra Nordic Wildlife , som du kan se i videoen nedenfor. 

 

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: