NHO Reiseliv

Innhold

Ønsker å sette matnasjonen Norge på dagsorden

Publisert

#005

Tidligere TV2-profil Siri-Lill Mannes, landbruksminister Olaug Bollestad (KrF) og fiskeri- og sjømatminister Harald Tom Nesvik (FrP) deltar på SMAK 2020 i Lillestrøm. Foto: SMAK2020

Hvordan bygger og løfter vi Norge som matnasjon? Det er tema når SMAK 2020 avholdes 3.-6. mars på Norges Varemesse i Lillestrøm. På deltakerlisten står både ministere og en tidligere TV2-profil.

For første gang inviterer SMAK til en stor åpningskonferanse under SMAK-messen. Tidligere TV 2-anker Siri-Lill Mannes er årets konferansier og skal lose deltakerne gjennom et innholdsrikt program under vignetten: «Sammen bygger vi matnasjonen Norge». 

#005

– SMAK er en av de viktigste arenaen for nettverksbygging for alle som jobber med mat og drikke, sier Morten Karlsen, direktør for NHO Reiseliv Innkjøpskjeden. Foto: Per Sollerman.

Både landbruksminister Olaug Bollestad (KrF) og fiskeri- og sjømatminister Harald Tom Nesvik (FrP) står på deltakerlisten. I tillegg er en rekke toneangivende aktører fra bransjen, myndigheter og andre sentrale miljøer som brenner for å bygge Norge som matnasjon, invitert. 

– Her settes Norges som matnasjon på agendaen med fokus på nye smaker, løsninger og innovasjoner. Det er en møteplass for likesinnede og en mulighet til å etablere faglige nettverk på tvers av bedrifter, sier Morten Karlsen, innkjøpsdirektør i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden.

Ambisiøs visjon 

I Regjeringens visjon for Matnasjonen Norge heter det: «I 2030 er mat en kilde til måltidsglede og stolthet i befolkningen. Norge er internasjonalt kjent for sin spennende matkultur, sin store sjømateksport og mat- og drikkeopplevelser med norske råvarer i verdensklasse». 

Et gjennomgående tema under åpningskonferansen vil derfor være hva som kreves av næringen og hvordan politikerne kan bidra for å bygge og løfte Norge som matnasjon det neste tiåret. 

Største og viktigste møteplassen

SMAK2020 foregår hvert fjerde år og samler alle aktører i Norge som deler lidenskap for mat- og drikkefaget. Messen tiltrekker seg om lag 30 000 fagbesøkende, og er en viktig arena for å holde seg oppdatert på det nyeste innen bransjen, og for nettverksbygging. Utstillerne på SMAK er både små, lokale produsenter og internasjonale merkevarer.

– NHO Reiseliv Innkjøpskjeden er med som samarbeidspartner til SMAK, da det er en messe som fremmer norsk, bærekraftig matkultur, kompetanse, innovasjon, og har fokus på handel og verdiskaping, avslutter Karlsen. 

Se også: 

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: