NHO Reiseliv

Innhold

Reiselivet etter krisen

Nyhet, Medlemskap og fordeler, Politikk

Publisert

På reiselivets store bransjedag hørte vi om fortrinnene norsk reiseliv vil ha etter korona, og om hvordan vi kommer oss ut av krisen.

Under arrangementet Reiselivets store bransjedag fikk vi et blikk på tiden etter korona fra reiselivsbedrifter og aktører fra hele Norge. I en analyse av den økonomiske situasjonen, beskrev samfunnsøkonom Harald Magnus Andreassen at den «nye normalen» ikke blir helt lik som før, men påpekte at der det har vært mulig å bruke penger i koronakrisen, så er de blitt brukt. Sparingen har riktignok steget, og disse midlene skal brukes en dag.

Lederskap i krisetider

Under Reiselivets store bransjedag kom assisterende hotelldirektør ved The Hub, Eliin Kittelsen, med følgende tips til god lederskap i krisetider:

  • Skap forutsigbarhet og trygghet der du kan, vær transparent og ærlig
  • Ikke glem å lede
  • Jobb sammen
  • Ta vare på deg selv
  • Rett person på rett plass

─ Vi vil fortsette å reise, gå på restaurant eller på bar, gå på konferanser for å lære og treffe andre. Vi er sosiale flokkdyr. Den dagen vi får lov til å reise så kommer vi til å reise som bare det. Vi kommer tilbake til gamle vaner, sa samfunnsøkonomen. ​

Han presiserte derimot at digitale møter nok vil erstatte en god del yrkesreiser. I et mer kortsiktig perspektiv, konkluderte han med at strengere europeiske restriksjoner ser ut til å dempe smitteveksten i flere land. Han advarte om at Norge fort ville ha havnet i samme situasjon hvis ikke nye tiltak hadde blitt innført nå, men tror en vaksine vil hjelpe veldig.  

– Jeg tror en vaksine vil komme første halvår 2021. I løpet av noen måneder og ikke mange kvartaler, kan vi håpe på at vaksinen gjør at vi trenger kun svært begrensede tiltak, sa Andreasen.

Strategien er enkel; Jo mer presise restriksjoner fra myndighetene, jo mer legitime krav om kompensasjon

- Harald Magnus Andreassen, sjefsøkonom i Sparebank 1 Markets

– Vi sitter i samme sumpen alle sammen

Etter pandemien vil reiselivet igjen bli en viktig næring både i Norge og Europa, sa administrerende direktør i NHO Reiseliv Kristin Krohn Devold. Det er mange trender som gir grunn til optimisme for norsk reiseliv.

– Vi har kompetanse, komparative fortrinn og god grunn til å se på tiden etter pandemien med håp. Vi må bare overleve så lenge, og derfor er det viktig å få på plass tiltak i tillegg til at vi gjør en egen innsats, sa Krohn Devold.

Petter Stordalen

Hotelleier Petter Stordalen var blant gjestene på Reiselivets stor bransjedag, et digitalt arrangement om tiden etter koronakrisen.

Men for å komme dit må vi først utav krisen, og da må vi fortsette å snakke ut om det vi opplever i bransjen, sa Petter Stordalen på konferansen:

– Vi sitter i den samme sumpen alle sammen. Men det at vi kan sparre sammen, gjør det litt bedre. Sammen har vi hver for oss formidlet budskapet til politikerne, og de har delvis hørt på oss. Men vi må fortsette å snakke med store bokstaver, sa Stordalen. 

Reiselivsdirektør Krohn Devold gikk gjennom ulike trender som sikrer at norsk reiseliv har en lys fremtid i møte. Hun minnet om at reiselivet er godt forankret i norske lokalsamfunn fordi det hindrer fraflytting, skaper arbeidsplasser, verdiskaping og ikke minst møteplasser som gir puls til distrikts-Norge.

For å komme dit må vi stå sammen, minnet NHO Reiselivs president Mona Saab tilhørerne på.

– Det er ikke tiden for å være sammen, men absolutt tiden for å stå sammen. Aldri før har det vært viktigere å bruke tid på fellesskapet, og en sterk organisasjon, sa Saab.

Audun Pettersen i Innovasjon Norge

Audun Pettersen fra Innovasjon Norge orienterte om omstillingsordningen, og ba flere ta kontakt om hvordan man kan søke om midler.

Suksess i korona

Mange av innlederne snakket om viktigheten av å høste erfaringer fra koronakrisen. To som har gjort dette er Per Arnstein Aamodt i Dyreparken i Kristiansand og Michael Forselius, Hotelier på Britannia Trondheim.

For Dyreparken, en sesongbedrift med 80 prosent av omsetningen fra sommeren, har som sitt ideale at masse folk skal møtes tett i tett. Under korona ble det åpenbart vanskelig. Aamodt og hans kolleger lagde imidlertid en «scenariotavle» som hjalp de å finne en suksessoppskrift.

– I et marked i endring finnes det alltid muligheter. For oss som lever av nordmenn ble utreiseforbud en mulighet, sa Aamodt.

For å nå flest mulig, utvidet parken blant annet åpningstidene, innførte «slot-tid booking» og tillot kun forhåndsbestilte billetter. På et tidspunkt vurderte de til og med drive-through i parken, men slapp heldigvis dette.

For Forselius i Trondheim ble vinneroppskriften å rendyrke et mantra som har stått sentralt siden gjenåpningen i 2019: 

– Når vi re-åpnet i april 2019 bestemte vi at vi skal være et reisemål, ikke bare et hotell. Det skulle ikke spille noen rolle hvilket sted den lå, driveren skulle være hotellet, sa hotellsjefen.

Når hotellet åpnet igjen etter nedstengingen i april, gjorde de det med tilpassede konsepter og en positiv tilnærming. De nye konseptene inkluderte blant annet «Drømmeopphold med barn» og «Artists in the residence» (tre-retters med underholdning etter middag), som har ført til økt omsetning siden.

Næringsminister Iselin Nybø

Næringsminister Iselin Nybø holdt innlegg til reiselivet på NHO Reiselivs store bransjedag, der hun understreket viktigheten av å huske på den fremtidige utviklingen for næringen.

Et ettertraktet reisemål

Alle innlederne understreket et viktig faktum, nemlig at Norge vil bli et viktig reisemål også i fremtiden. Næringsministere Iselin Nybø var en av mange som sa dette. Hun bekreftet at regjeringen vet at «behovet for støtte er fortsatt stort og vil være det en stund fremover».

– Norge er et ettertraktet reisemål som har enormt mye å by på. Jeg håper at vi vil bli et enda mer attraktivt land å besøke etter krisen. Vi står sammen i krisen og skal komme oss utav krisen i fellesskap, avsluttet næringsministeren.

 

Gikk du glipp av Reiselivets store bransjedag? Se hele opptak av konferansen her (krever innlogging

Sist oppdatert 24. november 2020.

Etter at regjeringen innførte nye, strenge restriksjoner i slutten av oktober, har krisen i reiselivet gått fra vondt til verre. Konkursfrykt, oppsigelser, omsetningstap og nedstenging preger tallene i NHO Reiselivs nye medlemsundersøkelse.

NHO Reiselivs nye statusrapport har ferske tall som beskriver situasjonen i bransjen.

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: