NHO Reiseliv

Innhold

Sommerhilsen fra Kristin Krohn Devold

Nyhet

Publisert

Tusen takk til alle våre medlemmer for at dere har stått på. Og takk for alle tilbakemeldingene.  Det er deres tilbakemeldinger som gjør at vi står godt rustet til å slåss for tiltak som skal hjelpe reiselivet gjennom denne krisen.

Det er tilbakemeldingene fra dere medlemmer som gjør at vi har vært godt rustet til å slåss for tiltak som skal hjelpe reiselivet gjennom denne krisen.

Kjære alle medlemmer,

Takk for den tette kontakten vi har hatt gjennom denne tøffe perioden. Takk for at dere har deltatt på webkonferansene våre, for at dere har ringt oss, og for at dere har svart på spørreundersøkelsene våre. NHO Reiseliv har fulgt utviklingen i næringen tett gjennom nærmere 40 digitale dialogmøter og bransjefora og jevnlige medlemsundersøkelser. Det er alle tilbakemeldingene fra medlemmene våre som gjør at vi har vært godt rustet til å slåss for tiltak som skal hjelpe reiselivet gjennom denne forferdelige krisen.

Det er takket være deres engasjement at vi har fått på plass en kompensasjonsordning for bedriftene, og en sesongordning. Vi har fått lønnstilskudd, nedsatte og utsatte skatter og avgifter, og vi har fått fjernet regelen om å ikke bruke midtsetet på fly slik at flere kan få besøk av gjestene sine i sommer.

Vi fortsetter arbeidet med tiltak for reiselivet

Vi fortsetter arbeidet med å få på plass tiltak som skal hjelpe reiselivsbedriftene fremover. Sammen med NHO jobber vi for å få på plass en lengre permitteringsordning frem til jul, eventuelt 52 uker.

Vi fortsetter å slåss for å åpne konferansemarkedet, slik at vi kan ha 500 gjester på konferanser og arrangementer, nå som danskene har åpnet for det. Vi jobber for å få til en felles moms på takeaway og servering, og vi fortsetter å legge press på myndighetene slik at vi kan åpne opp for land med lav smitte, slik som Tyskland. Tyskerne er et svært viktig marked for norsk reiseliv, og vi går glipp av store inntekter ved at dette markedet er stengt for Norge

Gratis bransjeveiledere og plakater

Jeg vil minne om at dere finner mye nyttig informasjon om ulike tiltak og støtteordninger dere kan søke på og råd fra våre advokater på www.arbinn.no og på våre nettsider www.nhoreiseliv.no.

Våre advokater har utviklet bransjespesifikke veiledere for håndtering av smittevern som er tilgjengelig for alle på nettsiden vår. I tillegg kan dere skrive ut plakater helt gratis – som forteller gjestene deres at her er det trygg servering, trygg camping, trygg overnatting, og her er det trygge opplevelser – fordi dere følger veilederne som NHO Reiseliv har laget.

Sammen skal vi bygge opp reiselivet igjen 

Til slutt vil jeg si tusen takk til alle våre medlemmer for at dere har stått på. Den kreativiteten som næringen har vist for å holde hjulene i gang og klare å åpne igjen er imponerende.

NHO Reiseliv har fått mange gode tilbakemeldinger på det arbeidet vi har gjort så langt, og det er utrolig gledelig at vi har fått 300 nye medlemmer i NHO Reiseliv under koronakrisen. Det tror jeg skyldes at mange bedrifter har sett at i krisetider så trenger de bistand og råd fra NHO Reiseliv.

La oss fortsette det gode samarbeidet over sommeren slik at vi får på plass enda flere tiltak for reiselivet. Det vil ta tid å bygge opp næringen igjen og det er fortsatt mye arbeid som gjenstår. Sammen skal vi klare å bygge opp reiselivet igjen. Ønsker alle våre medlemmer en riktig god sommer!

Hilsen Kristin og resten av NHO Reiseliv

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: