NHO Reiseliv

Innhold

Støtt din lokale favoritt - så er den der i morgen også

Nyhet

Publisert

NHO Reiseliv har gått sammen med bransjeforeninger i mat- og drikkenæringen om en felles kampanje der vi oppfordrer alle til å støtte sin lokale mat- og drikkefavoritt i en tid der mange sliter.

NHO Reiseliv har gått sammen med bransjeforeninger i mat- og drikkenæringen om en felles kampanje der vi oppfordrer alle til å støtte sin lokale mat- og drikkefavoritt i en tid der mange sliter.

Restauranter, kafeer, puber og serveringssteder over hele landet kjemper for å overleve krisen. Når du spiser og drikker ute, kjøper gavekort og bestiller take-away eller hjemlevering, støtter du ditt lokale favorittsted. Bli med på dugnaden!

Inntektsgrunnlaget til norske reiselivsbedrifter ble revet bort nærmest over natten som følge koronautbruddet.

Ifølge en medlemsundersøkelse NHO Reiseliv gjennomførte 26-27.  mars,  har 9 av 10 reiselivsbedrifter permittert ansatte. 78 prosent har permittert mellom 76 – 100 prosent av sine ansatte.  65 prosent mangler penger til å betale regninger som forfaller snart. 63 prosent vurderer at det er reel risiko for at bedriften går konkurs som følge av koronasituasjonen - en betraktelig høyere andel enn gjennomsnittet blant NHOs medlemmer der 32 prosent frykter konkurs. 

Les mer: Slik rammes reiselivsbransjen av koronautbruddet

Spis og drikk, og støtt norsk reiseliv 

Bedrifter over hele landet  har iverksatt  kreative tiltak for å kunne opprettholde driften. Take-away, hjemkøring, måltidspakker, digitale opplevelser, oppskriftvideoer og konsert bidrar, men reiselive kan ikke leve uten kunder og gjester. 

Flere bransjeforeninger i mat- og drikkenæringen har gått sammen og oppfordrer alle til å støtte sin lokale mat- og drikkefavoritt i en tid der mange sliter.  NHO Reiseliv er selvsagt med på dugnaden, og vi oppfordrer alle til å ta del i  dugnaden.

Ved å lete frem dine lokale produsenter og bestille take-away, gavekort, booke bord frem i tid eller rett og slett handle varene deres, er du med på en felles dugnad som handler om å bevare mangfoldet, slik at tilbudet også er der når krisen er over.

Hjelp oss å spre budskapet på Facebook 

I samarbeid med flere av NHOs landsforeninger og andre aktører i bransjen, oppfordrer vi folk til å legge til en ramme på Facebook-profilbildet, for å øke bevisstheten rundt krisen i bransjen. Trykk på linkene under for å legge til en slik ramme på ditt profilbilde. Jo flere som gjør dette, jo mer bevisste vil folk bli på å støtte lokale favoritter. 

Bruk gjerne dette bildet og spre det i ditt nettverk.

Facebook-rammer støtt din lokale favoritt

Bidra gjerne med å spre budskapet om å støtte lokale bedrifter ved å legge en av disse rammene på Facebook-profilbildet ditt. Klikk på lenkene ovenfor for å legge til den rammen du ønsker. Fotograf: privat

Situasjonsanalyse og tiltak

NHO Reiseliv følger medlemmenes situasjon tett i regelmessige medlemsundersøkelser. Resultatene er dyster lesning, men gir viktig innsikt i vårt arbeid for å fremme tiltak som kan sikre bransjens fremtid.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: