NHO Reiseliv

Innhold

Digital Snowball spådde i glasskula

Nyhet, Destinasjon

Publisert

#205

Årets Snowballkonferanse ble organisert digitalt fra Lillehammer over to dager. Foto: Snowballkonferansen

Snowballkonferansen 2021 tok for seg hva bedrifter, destinasjonsselskaper og de offentlige aktørene må gjøre for å få en bærekraftig vekst etter pandemien.

22. og 23. april ble Snowballkonferansen arrangert av Visit Lillehammer i samarbeid med NHO Reiseliv. Årets konferanse var heldigital og tok for seg reiselivet etter korona. Under en panelsamtale mellom  Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge og næringspolitisk fagsjef i NHO Reiseliv Ole Michael Bjørndal, ga Bratland Holm en sniktitt på den nye reiselivsstrategien som kommer om noen uker:

– Det er veldig interessant at reiselivsstrategien vil inneholde 23 konkrete punkter til slutt. Når vi får se meldingen vil NHO Reiseliv gå i gang med å operasjonalisere de politisk, og se på hvordan punktene kan gjennomføres, sier Bjørndal.

Mange grunner til optimisme

En av keynote-talerne på konferansen var futurist, innovatør, teknologiekspert, seriegründer og grunnlegger av Intelligencr,  Paul Papadimitriou. Han er en anerkjent ekspert innen digitalisering og har jobbet med aktører som IBM, Unilever, Tumbr og Microsoft.Papadimitriou ga et optimistisk bilde av de kommende årene, og spådde at reiselivet ville ta seg opp igjen lenge før 2024.

En av keynote-talerne på konferansen var futurist, innovatør, teknologiekspert, seriegründer og grunnlegger av Intelligencr,  Paul Papadimitriou.

En av keynote-talerne på konferansen var futurist, innovatør, teknologiekspert, seriegründer og grunnlegger av Intelligencr, Paul Papadimitriou.

– Ser man på Kina, New Zealand og Australia, har folk vist at de vil reise igjen når de får muligheten. I tillegg har de fleste innen bransjen fått jobbene tilbake, sa han. 

Papadimitriou begrunnet sitt optimistiske syn med vaksineringen ser ut til å fungere, og i Israel som ligger langt fremme i løypa, går sykehusinnleggelser og dødsfall ned i takt med vaksineringen. Det samme har skjedd med sårbare grupper i andre land etter vaksinering, som Spania.

– Innen slutten av sommeren kommer det til å være flere vaksinedoser enn folk i Europa. Det vil gi folk selvtillit til å reise og leve som før korona. Og digitale vaksinesertfikater vil også hjelpe, sa Papadimitriou.

I tiden etter korona spådde seriegründeren at bærekraft vil spille en enda større rolle i å bestemme hvordan, hvor og når folk reiser. Blant annet mener han at man vil kombinere reise og jobb mye oftere fremover.

Kreative i korona

På dag én av Snowball ble vi kjent med flere bedrifter som har tenkt kreativt under pandemien. Brim Explorer, som driver hybridelektrisk opplevelsesturisme i Lofoten, flyttet båten til Oslo og startet med yogacruise, brunsj og bobler, bedriftsarrangement og bryllup til sjøs.

#205

Brim Explorer seilte i Oslo gjennom sommeren 2020, og kunne by på yogacruise for Oslo-borgerne.

Hvitserk of Norway brukte korona på å utnytte potensiale i det norske markedet. Under pandemien har de tilbudt stisykling og kajakkpadling i Oslo, packraft på Karasjohka og Norrøna Hvitserk Challenge, en kombinasjon mellom Kompani Lauritzen og 71 grader nord. Selskapet ønsker nå å ta mange av disse konseptene inn mot det internasjonale markedet når kundene er tilbake.

Torunn Tronsvang i Up Norway, har fokusert på å profesjonalisere partnerkontrakter for å bedre kommunisere forventningskrav for begge parter. Hun etterlyste en tydeligere gjenåpningsplan for bransjen:

– Andre land har gitt bedrifter datoer å forholde seg til, hvis X og Y skjer, men Norge ligget etter. For konkurransekraftens skyld trenger vi å bli mer konkrete på hva vi planlegger å jobbe mot, sa Tronsvang.

Danebu Kongsgaard

Vi fikk også høre fra Malene Tuv Sandvik, vertskap på Danebu Kongsgaard. I januar 2020 flyttet Malene og hennes samboer, Pascal Gross, til Nord-Aurdal i Valdres for å være med på utviklingen av fjellperlen. I løpet av det siste året har de jobbet hardt for å gi Danebu et løft i alle ledd.

– Alt skulle være av en litt høyere kvalitet, som vi tror gjør det enklere for hyttegjestene å anbefale oss videre. Smaksopplevelsen som essensiell, og med lokale råvarer. Vi har bakt og røkt mer, og begynt å produsere syltetøy, marmelade, sjokolade, musli, krafter og sauser, sa Tuv Sandvik.

#205

Idylliske Danebu kongsgård har gjort stor suksess med takeaway og et godt kultivert forhold til hyttenaboene. Foto: Danebu kongsgård

De nye vertskapet gjorde en studie av hyttenaboene, og innså da at de kunne gjøre de til Danebus viktigste ambassadører.

– Vi kommuniserte ut alt som foregikk, ba om konstruktiv kritikk og lyttet til naboenes forslagene. Så kommuniserte vi ut at vi hadde gjort noen av endringene som ble foreslått. Vi tok rett og slett hyttegjestene med på reisen, og vi endte opp med å være sammen om å utvikle stedet, fortsatte hun.

Men naboene er ikke bare ambassadører, de er også en viktig kundemasse. Med en bakgrunn i entreprenørskap og markedsføring, og en stor interesse i digitale verktøy og netthandel, har de tenkt nytt under pandemien.

– Danebu har omtrent hatt like mye takeaway som vi har hatt gjester på hotellet under korona. Vi satte opp flere skilt langs veien mot hyttene med reklame for takeaway og matkasser. Når folk kom frem til hytta, ble de møtt av en flyer som inviterte de inn til våre digitale meny. Der ble de møtt av videoer og bilder av smakfull mat, og tilbud om hjemkjøring eller henting, sa Tuv Sandvik.

Statusrapport for reiselivet. Sist oppdatert 14. april 2021

Nasjonale tiltak førte til store omsetningstap i påsken og enda flere ble sendt ut i ledighet. Her finner du ferske tall og statistikk fra NHO Reiselivs siste medlemsundersøkelse.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: