NHO Reiseliv

Innhold

SelgNorge-prisen 2015 til Jo Nesbø

Nyhet, Kulturell og kreativ næring

Publisert

Jo Nesbø takker for SelgNorge-prisen 2015 fra NHO Reiseliv

Forfatteren Jo Nesbø er tildelt NHO Reiselivs SelgNorge-pris for 2015.

Prisen ble delt ut av administrerende direktør Kristin Krohn Devold under NHO Reiselivs Årskonferanse i Molde. Jo Nesbøs bøker er solgt i over 25 millioner eksemplarer på verdensbasis, og er oversatt til 50 språk.

Kultureksport

«Nesbø har gitt liv til den «norskeste» av alle krimhelter og en av våre største moderne kultureksporter gjennom tidene, Harry Hole. Handlingen i bøkene utspiller seg i et «Nordic Noir»-univers, i en natur som er kjølig og mørk, men storslagen. Den internasjonale appellen ligger kanskje nettopp i det iskalde, mystiske, nordiske der postkortidyllen er totalt fraværende. Med sine unike historier har Nesbø bidratt til å skape en ny interesse rundt Norge i utlandet», skriver SelgNorge-juryen i sin begrunnelse.

Juryen består av administrerende direktør Kristin Krohn Devold og kommunikasjonsdirektør Merete Habberstad i NHO Reiseliv, og rådgiver Christian Kamhaug i konsulentbyrået Gambit H+K.

SelgNorge-prisen består av et diplom og et mezzotint-verk av Terje Risberg.

– Litt forbauset

På videopptak takket Nesbø for æresbevisningen fra norsk reiseliv.

– Jeg vil få lov til å takke så mye for prisen. Selv om jeg er litt forbauset over at jeg har fått den. Jeg får ganske ofte spørsmål når jeg er ute og reiser i utlandet om jeg ikke blir hatet av reiselivsorganisasjoner i Norge for å gi et så svart bilde av uskyldige, vakre Oslo. Men det virker som det funker, så tusen takk, sier Nesbø.

SelgNorge-prisen ble delt ut for første gang i 2014. Da gikk den til Ylvis-brødrene. Prisen skal være en påskjønnelse til en eller flere personer, bedrifter eller organisasjoner som i kraft av sitt virke har gitt Norge internasjonal oppmerksomhet, gjerne gjennom sosiale medier.

Sosial vinner

SelgNorge-juryens formann Christian Kamhaug peker på at Jo Nesbø også er en vinner i sosiale medier.

– I tillegg til den enorme omtalen Nesbø og hans bøker har fått i pressen, både i Norge og utlandet, kommer publisiteten i sosiale medier. På Instagram har de tre emneknaggene #harryhole, #jonesbø og #nesbø alene titusener av treff. Når folk uoppfordret deler av bilder av bøker på denne måten, har det stor effekt på salget og bidrar til å styrke Nesbøs posisjon ytterligere. Selv har jeg begynt å ta med oversatte Jo Nesbø-bøker som gave til venner og forretningsforbindelser i utlandet i stedet for de obligatoriske trollene, sier Kamhaug.

SelgNorge-prisen skriver seg fra NHO Reiselivs fotokampanje #SelgNorge på Instagram. Med kampanjen ønsker NHO Reiseliv å mane alle nordmenn til å selge turistlandet Norge gjennom bilder.

Les alt om SelgNorge-prisen her

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: