Hver fjerde nordmann gir en opplevelse i julepresang

Publisert

Pan Tretopphytter selger i stor grad gavekort i juletider med overnattingsopphold til familier som planlegger en felles tur på Finnskogen. Foto: Fredrik Bye.

En av fire nordmenn planlegger å plassere opplevelsesbaserte julegaver under treet. Det viser tall fra NHO Reiselivs ferske befolkningsundersøkelse.

Kristian Rostad, daglig leder i Pan Tretopphytter. Foto: Privat.

 Vi ser at flere velger å gi opplevelser i gave. Det er mange trender som peker mot at det blir færre og færre store pakker under treet.  

Det sier Kristian Rostad, daglig leder i Pan Tretopphytter. Rundt disse tider selger de i stor grad gavekort med overnattingsopphold til familier som planlegger en felles tur på Finnskogen en gang til neste år. Og de er ikke alene om å selge opplevelser.  

I undersøkelsen som Kantar TNS har gjennomført på oppdrag for NHO Reiseliv blant 1000 nordmenn over 18 år, svarer én av fire nordmenn at de skal gi et hotellopphold, et restaurantbesøk, en kulturopplevelse eller lignende i julegave. 

 Å være sammen og dele gode opplevelser er noe vi merker har blitt enda viktigere for folk gjennom pandemien, så om det har kommet noe positivt ut av pandemien må det være at vi prøver å knytte oss enda sterkere til de vi er glade i, legger Rostad til. 

Flest unge velger å gi en opplevelse 

Sannsynligheten for å skulle gi en opplevelse som gave synker med økt alder. Det er de unge, under 30 år, som i størst grad planlegger å gi opplevelser som gave (37 prosent), etterfulgt av 30-39 åringene (34 prosent). 24 prosent av de mellom 40 og 59 år planlegger opplevelser i gave, og bare 13 prosent av de over 60 år. 

Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv. Foto: Per Sollerman.

 I en hektisk hverdag har tid med venner og familie bitt et knapphetsgode, og jeg tror ønske om å være sammen, reise eller få en god opplevelse med våre nærmeste har forsterket seg gjennom pandemien. I tillegg har gjenbruk og bruktkjøp blitt en økende trend. Vi vil bruke pengene våre på reiser og opplevelser fremfor ting som vi allerede har nok av, sier NHO Reiseliv-sjef Kristin Krohn Devold. 

 Reiselivet skaper minner og samhold, og noe å glede seg til. Det er viktig i tiden vi er inne i. Min oppfordring til nordmenn er derfor at vi blir flinkere til å benytte oss av de mange mulighetene der ute. Det er fortsatt lov å dra ut å spise og ta noen drinker; En smaksrik gave kan være å ta med venner og familie ut på middag i lokalområdet, bestill catering til nyttårsaften eller kjøp inn restaurant kits å lag fantastiske kulinariske opplevelser hjemme, fortsetter Krohn Devold.  

Bærekraftig valg 

Rostad i Pan Tretopphytter bekrefter gjenbrukstendensen.  

 Vi merker allerede nå at mange ønsker å ta bærekraftige valg. Gjort riktig vil opplevelser være en mer bærekraftig gaveform. Opplevelsesbaserte gaver kan i tillegg spare en fra å oppsøke overfylte butikker eller gjøre hastekjøp på nett rett før jul. Det er mye lettere å ta vare på gode opplevelser enn julegaver man ikke har bruk for, sier han.

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: