NHO Reiseliv

Innhold

Halve landet tar påskeferie

#205

Administrerende direktør Kristin Krohn Devold på snowboard i Hemsedal.

Annenhver nordmann planlegger å reise bort i påsken. Av disse skal 8 av 10 feriere i Norge.

Det viser NHO Reiselivs årlige «påskegallup», som er gjennomført av Kantar TNS blant over 1000 nordmenn over 18 år. 51 prosent svarer at de har planer om å reise bort i hele eller deler av påsken.

Norge er nordmenns klart mest foretrukne reisemål i påsken. 79 prosent har planer om å dra på påskeferie i eget land. Som tidligere år skal flesteparten ha tradisjonell påske på hytta med venner og familie. 7 av 10 har planer å om være på hytta i påsken.

– Få høytider har flere tradisjoner ved seg enn påsken. For de fleste av oss er det utenkelig å gjøre noe annet enn å dra til fjells med familie og venner i denne høytiden. I år har vi fått en fantastisk vinter så det er all grunn til å tro at vi har en flott påske i vente med masse snø og gode skiforhold, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.

– Hytta danker ut Syden og Alpene

NHO Reiseliv har også spurt nordmenn hva de ser på som drømmepåsken - uavhengig av hva de faktisk skal gjøre i påsken. 24 prosent svarer hytta på fjellet, 18 prosent svarer sol, bad og varme utenlands, 15 prosent svarer hjemmepåske mens 4 prosent svarer skiferie i utlandet. 7 prosent oppgir at deres drømmepåske vil være å oppleve en ny del av Norge en ikke har vært før.

– Det sier litt om nordmenns forkjærlighet for hyttelivet og den norske fjellheimen når hytta på fjellet danker ut både Syden og skiferie i Alpene. Det er også gøy å se at drømmepåsken for mange nordmenn er å oppleve et nytt sted i Norge eller et fjellområde de ikke har vært før, sier Krohn Devold.

Påsken viktig for skidestinasjonene

Undersøkelsen viser også at mange planlegger å spise ute på en lokal kafé eller restaurant i løpet av påsken. 44 prosent skal helt sikkert eller sannsynligvis spise lunsj eller middag på et lokalt serveringssted.

– Selv om hytteferien står i sentrum, vil mange benytte seg av lokale restaurant- og kafétilbud i påsken. Påsken er høysesong for skidestinasjonene. Nordmenn er den viktigste kundegruppen, men det er sterk vekst i utenlandske skiturister til mange av Norges høyfjellshotell og skisteder, avslutter Krohn Devold.

Økning i belegg

Flere av NHO Reiselivs medlemmer melder om en økning i belegg sammenlignet med fjorårets påske:

– I Trysil forventer man som vanlig storinnrykk i påsken. På de to store Radisson Blu-resorthotellene i Trysil er det en økning på 12 prosent i antall kommersielle gjestedøgn sammenlignet med fjorårets påske. Påskegjestene er hovedsakelig nordmenn, svensker, dansker og engelskmenn. Engelskmenn utgjør 30 prosent av gjestemiksen på Radisson Blu resorthotellene, sier Turid Backe-Viken, salgs- og markedssjef i Skistar Trysil.

– Påsken i år har bedre forhåndsbooking enn fjoråret, og vi forventer fullt på alle overnattingsenheter og høyt besøk på Gaustablikk Skisenter. Grunnen til dette er naturligvis at påsken ligger tidligere i år enn i fjor, samt riktige gode skiforhold - både på alpint og langrenn, sier Kasper Bendtsen-Nielsen, markedsdirektør ved Gaustablikk høyfjellshotell og skisenter.

Se også:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: