NHO Reiseliv

Innhold

Kulturopplevelse, restaurantbesøk eller hotellopphold: Flere gir opplevelser i julegave

Nyhet, Opplevelser, Tall og fakta

Publisert

#005

Hva med å gi en velværeopplevelse i julegave i år? Her fra Nøsen Yoga og Fjellhotell i Valdres i Oppland. Foto: Bedriften

En av tre nordmenn planlegger å gi opplevelser i julegave i år. De yngste er ivrigst på å gi opplevelser.

På oppdrag fra NHO Reiseliv har Kantar TNS spurt 1000 nordmenn over 18 år om deres julegavekjøp i år. 28 prosent har planer om å gi en opplevelse i julegave, opp fra 24 prosent i fjor, viser undersøkelsen. Funnet overrasker ikke NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.

#205

Å gi en opplevelse i stedet for ting er miljøvennlig. Vi er veldig glad for denne trenden, og vi oppfordrer flere til å tenke i den retningen, sier Kristin Krohn Devold.

– Jeg tror det er et tegn i tiden at folk heller vil ha hotellovernattinger, kulturopplevelser og restaurantbesøk enn flere ting til skapene sine, sier hun.

De mest populære opplevelsesgavene å gi i år er kulturopplevelser som kino, konsert eller teater (17 prosent), restaurantbesøk (12 prosent) og velværeopplevelser, for eksempel besøk på spa (6 prosent).

– Miljøvennlig

Denne julen er det særlig nordmenn under 30 år som planlegger å gi opplevelser i julegave.

– Ungdom har liten plass, de er veldig miljøbevisst, og mange er opptatt av gjenbruk. Å gi en opplevelse i stedet for ting er miljøvennlig. Vi er veldig glad for denne trenden, og vi oppfordrer flere til å tenke i den retningen, sier NHO Reiseliv-sjefen.

Nesten halvparten av befolkningen har gitt en kulturopplevelse i julegave i løpet av de tre siste årene. Kjeden De Historiske Hotel & Spisesteder, som består av unike hoteller og spisesteder i hele Norge, merker godt at det er blitt trendy å gi bort opplevelser.

Kjøpes til jul - brukes om sommeren

Familie på snørafting

Stadig flere ønsker seg opplevelser under treet til jul, men benytter ofte gavekortene når våren og sommeren kommer. Vinter-Norge byr derimot også på uforglemmelige aktiviteter, som for eksempel snøraftig hos i Beito Aktivs vinterpark ovenfor alpinanlegget i Beitostølen sentrum.

– Vi selger gavekort som aldri før, og vi har de siste årene opplevd en salgsvekst på 30-40 prosent hver jul, sier administrerende direktør Nils Henrik Geitle i De Historiske Hotel & Spisesteder.

Han forteller at gavekortene er ganske jevnt fordelt på hotellene og spisestedene. Våren og sommeren er tiden da flest bruker gavekortene de får til jul.

– Denne type presang blir kjøpt av alle målgrupper, både voksne og unge. Alle har nok av materielle goder. Nå samler folk på gode opplevelser i stedet, sier Geitle.

Restaurantgruppe merker økt gavekortsalg

Fursetgruppen, som driver en rekke kjente restauranter i og rundt hovedstaden, blant annet Ekebergrestauranten og Grand Café Oslo, opplever også økt etterspørsel etter gavekort.

– Ja, det øker nå mot jul, og vi har bestilt opp ekstra med gavekort som vi fordeler rundt i restaurantene våre akkurat nå. Det er populært både som sommergaver og julegaver hos bedriftene, men også for de private nå til jul. Det er mange som har «alt» og som ønsker seg en opplevelse, forteller administrerende direktør Gjøran Sæther i Fursetgruppen.

Se også:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: