Krevende for byhotellene tross flere solgte rom

Publisert

#005

Store destinasjoner som Bergen, Oslo og Gardermoen har større vekst i antall tilgjengelige rom enn i antall solgte rom. Illustrasjonsfoto: Soren Dam Thomsen.

Ni av de elleve største destinasjonene har vekst i solgte hotellromdøgn i årets ti første måneder målt mot samme periode i fjor.

Utviklingen i solgte rom i elleve norske byer fra perioden januar-oktober 2017 til januar-oktober 2018.

Det viser ferske tall fra Benchmarking Alliance som Wiederstrøm Hotel Consulting har bearbeidet for NHO Reiseliv.

Mens Haugesund og Kristiansand har en nedgang i solgte rom på henholdsvis 9,6 og 0,2 prosent, har følgende destinasjoner vekst:

Stavanger (10,3 %), Bergen (8,5 %), Gardermoen (3,9 %), Kristiansund (2,5 %), Lillehammer (1,8 %), Oslo med Fornebu (1,5 %), Bodø (1,2 %), Tromsø (0,9 %) og Trondheim (0,5 %).

– Reiselivet vokser og vi selger flere romdøgn. Derfor er reiselivet kommunenes bestevenn både nå og fremover, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.

Stor etablering

Samtidig viser tallene fra Benchmarking Alliance at store destinasjoner som Bergen, Oslo og Gardermoen har større vekst i antall tilgjengelige rom enn i antall solgte rom.

Utvikling i solgte og tilgjengelige rom i Oslo, Bergen og på Gardermoen fra januar-oktober 2017 til januar-oktober 2018.

– Etableringen er stor, konkurransen er knallhard og lønnsomheten er presset. Det gir behov for lettelser på kostnadstrykket fra moms, tilsynsbyråkrati og formuesskatt.NHO Reiseliv-sjef Kristin Krohn Devold.

Beskjeden prisvekst

Om statistikken

  • Tallene er rapportert inn fra hotellene til Benchmarking Alliance og bearbeidet av Wiederstrøm Hotel Consulting for NHO Reiseliv.
  • «Dekningen» er varierende i de ulike byene. Typisk er 80-95 prosent av romkapasiteten representert.
  • I Oslo med Fornebu er det for eksempel hoteller med til sammen nærmere 13.000 rom som er med i omsetningstallene.

Ni av elleve hotelldestinasjoner har hatt vekst i romprisen i årets ti første måneder sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Av de ni destinasjonene var det riktignok bare fem som fikk høyere prisvekst enn veksten i konsumprisindeksen, som var på 3,1 prosent fra oktober 2017 til oktober 2018. Det gjelder hotellene i Oslo (inkludert Fornebu), på Gardermoen, i Stavanger-regionen, i Haugesund og Kristiansand.

– Mer markedsføring er viktig for å lokke til oss nye grupper utenlandske besøkende og få nok av verdens reiselivsvekst til å fylle ny hotellkapasitet i Norge, sier Krohn Devold.

Se også:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: