Reiselivsmedlemmene: – Gjenåpningsfasen vil bli utfordrende

Nyhet

Publisert

Kristin Krohn Devold og Ole Erik Almlid i et webinar med medlemmer i juni 2020.

– Det har vært et usedvanlig tøft år. Mye av den kampen som står foran oss fra og med januar, er å få en aksept hos politikerne at ulike kriseordninger må videreføres, sa Ole Erik Almlid. Bildet er av Kristin Krohn Devold og Ole Erik Almlid i et webinar med medlemmer i juni 2020.

NHO-sjef Ole Erik Almlid og NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold holdt 7. desember et innspillmøte med representanter fra flere bransjer i reiselivet.

Denne artikkelen som omhandler koronaviruset er mer enn 3 måneder gammel.
Informasjonen kan derfor være utdatert

Se NHO Reiselivs bransjeveiledere for oppdatert informasjon om gjeldende regler

Les siste nytt om koronasituasjonen her

Felles for innspillene var et krav om større økonomisk forutsigbarhet og en mer omfattende støtteordning. Alle uttrykte frykt for at gjenåpningsfasen vil bli utfordrende, spesielt for de som nå har tatt på seg mye gjeld. NHO Reiseliv jobber nå med en strategi for videre arbeid i januar. 

#205

Eyvind Brox er daglig leder i Made in Oslo, som driver flere serverings- og utelivssteder på Youngstorget i Oslo. Foto: Privat.

– Det har vært et usedvanlig tøft år. Mye av den kampen som står foran oss fra og med januar, er å få en aksept hos politikerne at ulike kriseordninger må videreføres. Den neste kampen etter det blir å få åpnet opp Norge fortest mulig når vaksineringen er kommet i gang, sa NHO-sjef Ole Erik Almlid.

Servering og uteliv hardt rammet

Eyvind Brox, daglig leder ved Made in Oslo som driver syv serveringssteder i Youngskvartalet i Oslo, var opptatt av å fremheve situasjonen for mindre, uavhengige cocktail-, vin- og ølbarer som ikke nødvendigvis fikk et oppsving i sommer.

– Jeg opplever mye misnøye og frustrasjon blant mine kolleger i bransjen. Det som er viktig for meg er en tydelig strategi for hvordan vi skal bedre rammevilkårene for bransjen. Vi skal leve med stor gjeld i flere år etter pandemien, derfor trenger vi gode rammevilkår de neste årene, sa eieren av Made in Oslo.

Risikabelt å hente tilbake ansatte

Stephen Meinich-Bache, direktør i Classic Norway Hotels. Foto: Classic Norway Hotels.

Stephen Meinich-Bache, direktør i Classic Norway Hotels. Foto: Classic Norway Hotels.

Flere av deltagerne var opptatte av store kostnader knyttet til å permittere ansatte i flere omganger, etter raskt-innførte nedstenginger.

– Kompensasjonsordningen bør legges opp til å stimulere til aktivitet så snart smitten tillater det. Jeg forstår ikke argumentene mot å legge inn et lønnselement i de faste, uunngåelige kostnadene. Ordningen må ha et bredere grunnlag og må være på plass når vi må permittere. Vi kan ikke leve med en arbeidsgiverperiode på 10 dager slik det er nå, sa George Thomassen, eier av Hotel Tyrifjorden.

Lasse Dahl fra Bislett bilutleie etterlyste en mellomting, fra dagens arbeidsgiverperiode med 14 dagers varsling og 10 dagers betalingsplikt. Stephen Meinich-Bache fra Classic Norway etterlyste dessuten en ny lønnstilskuddsordning:

– Nå har vi har en struktur og ordning som baserer seg på å sende folk hjem når vi har en krise. De ansatte ønsker å være på jobb, sa Meinich-Bache.

Likviditetsproblemer og lån

Vegard Uglebakken, som driver både overnatting, restaurant og turproduksjon, advarte om at kompensasjonsordningen ikke treffer vekstbedrifter, og at det er vanskelig å få kriselån.

– Det er krevende å nå gjennom hos bankene. Vi har funnet noen som har tatt oss inn i varmen, og det har hjulpet å få på plass finansiering. Men generelt er oppfattelsen om de statsgaranterte lånene at de skal behandles etter finansforskriften som vanlig, sa Ulvebakken.   

Dette til tross for at finansministeren har lempet på kravene med ordningen for at banker skal forskuttere lån. Uglebakken håper at NHO vil jobbe for at det om noen år skal komme lettelser på innbetalingen av disse lånene for bedrifter som viser at de har kommet seg gjennom krisen. 

Viktig med hjelp til restart

#205

–  Det kommer en fase når vi er inne i en "normalsituasjon". Men vi må jobbe med en pakke til kick-start eller restart før denne perioden, og der må blant annet økte markedsmidler på plass. Når vi skal åpne igjen vil konkurransen være ekstrem hard, sa Øverås. Foto: Rune Stoltz Bertinussen, Krysspress

Hotellsjef André Schreiner ved The Hub understreket at vi må få videreført kompensasjonsordningen til de siste restriksjonene faller, og at myndighetene må lempe på restriksjonen på for eksempel konferanser når vaksineringen er i gang:

–  Vi har ingen koronautbrudd på noen av våre hoteller. Vi kan risikere at smitteverntiltak på vår bransje skal holde oss tilbake samtidig som folk står i kø for å komme inn på Oslo City på Black Friday, sa hotellsjefen.

Trond Øverås, CEO i Nordnorsk reiseliv, frykter for at Nord-Norge mister mye kompetanse i en region som allerede sliter med fraflytting.

–  Tromsø ser på en mulig reduksjon i sysselsatte på 37 prosent. I en by med 67 000 innbyggere vil det være svært dramatisk. Som mange andre på møtet, påpekte Øverås behovet for å starte jobben med en kick-startpakke nå.

–  Det kommer en fase når vi er inne i en "normalsituasjon". Men vi må jobbe med en pakke til kick-start eller restart før denne perioden, og der må blant annet økte markedsmidler på plass. Når vi skal åpne igjen vil konkurransen være ekstrem hard, sa Øverås.

Stort sprik i reiselivet

Statusrapport for reiselivet. Sist oppdatert 4. oktober 2021

Spriket blant NHO Reiselivs medlemmer er stort når det gjelder hvor langt bedriftene har kommet i gjenåpningsprosessen.

Noen har virkelig fått fart på omsetningen etter at Norge åpnet for fullt, mens andre sliter fortsatt med likviditetsutfordring og mangler store deler av kundegrunnlaget sitt.

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: