NHO Reiseliv

Innhold

– 15 prosent moms og fjerning av én-meterskravet er løsningen

Nyhet

Publisert

Gard Haugland og Petter Lidal i Bien Bergen

Bien i Bergen ble hardt rammet av koronasituasjonen. Nå frykter eierne for fremtiden.

Serveringsbransjen er fortsatt svært hardt rammet av korona og kravene som fulgte delvis gjenåpning. Gard Haugland i Bien bar frykter for fremtiden.

Tross gjenåpning i resten av samfunnet har mange serveringsteder mistet det meste av kundegrunnlaget og kan nå kun drive med halvfulle lokaler. Bien restaurantene i Bergen er en av de som mistet omtrent all omsetning i alle bedriftene i sesongen som danner grunnlag for drift for resten av året – slutten av april til slutten av juni. Eier av Bien, Gard Haugland, er svært bekymret for den kommende tiden:

– Serveringssteder som våre er kanskje ikke like turistavhengige som et sesonghotell, men dagens situasjon svir mye likevel. Det er ingen utenlandsturister, ingen kulturarrangementer, ingen kongresser, ingen bedrifter som tar med sine ansatte ut, og ingen som bor på hotellene. I byene er det kun innbyggerne som benytter seg av servering, men mange av de er jo fortsatt bekymret, sier Haugland.

Han presiserer at han ikke ønsker å adressere noen skyld, men er provosert over inntrykket av at ting er på vei tilbake mot normalen.

– Jeg treffer folk på gaten ti ganger om dagen som gratulerer oss med å ha åpnet igjen. Alle tror at alt er bra igjen. Men sannheten er at det er sterke begrensninger på hvor mange man kan ha i lokalet, og naturlige årsaker til at folk er redde. Konkursene vil komme, advarer Haugland.

Moms, ikke lån, er løsningen

Gard Haugland ble glad når kompensasjonsordningen kom på plass, og sier at den har hjulpet litt. Men han advarer mot å tro at kriselån vil hjelpe.

#205

Gard Haugland er en av eierne og grunderne bak Bien-stedene i Bergen.

– Mange har tatt opp enorme summer i lån for å redde bedriftene sine, og i januar må de begynne å betale avdrag. De aller fleste serveringsbedrifter driver i et marked der det fra før av var vanskelig å få til et overskudd, og med redusert etterspørsel minst halve året er det ingen grunn til å tro at de skal kunne gjøre det nå. Det gjelder mange i bransjen, sier Haugland.

Ifølge Haugland er reduksjon av matmomsen til 15 prosent et mye bedre virkemiddel. Han trekker frem hvor paradoksalt det er at man på 7/11 kan hive preprodusert mat inn i mikroen må betale mer i moms enn de som veldig ofte lager bedre mat, gjerne med lokale råvarer.

NHO Reiseliv mener at en reduksjon i serveringsmomsen er et treffsikkert og etterspurt tiltak nå i koronakrisen.

Sunne bedrifter

I fremleggelsen av krisetiltak har myndighetene presisert at de først og fremst vil redde sunne bedrifter. Haugland advarer mot å tolke dette begrepet for snevert.

– Det er ikke bare bunnlinjen som teller. Man må tenke på at en bedrift bidrar med arbeidsplasser, skatteinntekter og aktivitet i lokalmiljøet. Det finnes bedrifter som er drevet i 100 år som nå karakteriseres som usunne på grunn av to svakere år, sier Haugland.

Han advarer om at myndighetene må lytte til de små aktørene i større grad. Ifølge Haugland tømmes nå bransjen for kompetanse fordi flinke, permitterte ansatte snappes opp i nye jobber, og at dette spesielt vil ramme grundere som har brukt lang tid på å bygge opp små bedrifter.  

Flere kunder kan redde bransjen

I serveringsbransjen klarer man sjelden å opparbeide seg lønnsomhetsmarginer. Derfor mener Haugland at serveringsstedene må få lov til å servere de kundene som faktisk er der ute, for å unngå massekonkurser

– Vi trenger at man fjerner kravet om 1 meter, slik som skoler og barnehager. Da kan vi ha fulle hvis etterspørselen er der. Det er en livslinje, og den trenger mange av oss nå, konkluderer Haugland.

Reiselivet var den næringen som ble først og hardest rammet av koronapandemien, og er den som vil bruke lengst tid på å komme tilbake til en slags normal tilstand.  

NHO Reiselivs nye statusrapport viser at nye tiltak for reiselivsnæringen er helt nødvendig. 

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: