Fra og med i morgen må alle serveringssteder i Oslo holde stengt frem til 15. mars. − Dette er et mareritt for Oslos serveringsbransje og flere tusenvis av ansatte som nå går inn i femte måned med nye innstramminger, sier NHO Reiseliv-direktøren.
− Vi er svært bekymret for nok en nedstengning av Oslos serveringsbransje. Både spisesteder og hoteller i Oslo vil få markedet og kundene tilbake når pandemien er over. Nå er det et myndighetsansvar å gjøre det mulig å overleve. Kommunemilliarden fra Stortinget må snarest utbetales fra Oslo kommune til servering og hoteller som har vært desidert tøffest og lengst stengt av myndighetene, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.
Gjentakende nedstengninger er ekstremt kostbart for bedriftene, og viser svakheter ved permitteringsregelverket. Vi har vært tydelige på at så lenge bedriftene er myndighetspålagt å stenge, må staten ta den regningen. Nå må det komme en løsning på dette. Det er helt uholdbart at bedriftene må ta den regningen selv, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.
Gjentakende nedstengninger viser svakheter ved permitteringsregelverket
− Situasjonen vi er i nå med stadig nye, lokale smitteutbrudd og bråe nedstengninger har blitt et mareritt for serveringsstedene som blir tvunget til å stenge og permittere ansatte nok en gang - og det med svært kort varsel. Gjentakende nedstengninger er ekstremt kostbart for bedriftene, og viser svakheter ved permitteringsregelverket. Vi har vært tydelige på at så lenge bedriftene er myndighetspålagt å stenge, må staten ta den regningen. Nå må det komme en løsning på dette. Det er helt uholdbart at bedriftene må ta den regningen selv, fortsetter Krohn Devold.
− Det er positivt at Stortinget har lyttet til våre innspill om tapte råvarer, men nå haster det å få konkretisert hvordan disse kostnadene skal kompenseres i tilfeller ved bråe nedstengninger. Videre er det viktig at kompensasjonen får tilbakevirkende kraft, slik at bedriftene får dekket de akutte kostandene de fikk da de ble tvunget til å stenge ned, fortsetter Krohn Devold.
Redusert serveringsmoms vil være til stor hjelp
Et annet viktig tiltak som kan hjelpe serveringsbransjen gjennom krisen er å redusere serveringsmomsen for restauranter fra 25 til 15 prosent:
− Myndighetene må bedre rammebetingelsene til en bransje som ligger nede med brukket rygg, og som trenger en lavere avgiftsbelastning - også etter at de har åpnet igjen. Det vil ta lang tid for bransjen å komme tilbake til normalen. Redusert serveringsmoms vil være en treffsikker måte å hjelpe bransjen på, avslutter Krohn Devold.
Statusrapport for reiselivet. Sist oppdatert 14. april 2021
Nasjonale tiltak førte til store omsetningstap i påsken og enda flere ble sendt ut i ledighet. Her finner du ferske tall og statistikk fra NHO Reiselivs siste medlemsundersøkelse.