Viktig prioritering å få kompensere lønnsplikten

Nyhet

Publisert

Kristin Krohn Devold og Ole Erik Almlid

Forslagene i regjeringens nyeste krisepakke er nå til behandling i Stortinget. NHO jobber videre for at arbeidsgiverperioden og kostnader knyttet til tapte varelagre blir redusert eller kompensert på andre måter. Foto av Kristin Krohn Devold og Ole Erik Almlid fra et tidligere møte om korona-situasjonen. Foto: NHO Reiseliv

4. februar oppdaterte NHO Reiseliv medlemmene om det politiske og juridiske arbeidet med korona. Få med deg oppdateringen her.

Under webinaret, som du kan se på nytt her, orienterte administrerende direktør Kristin Krohn Devold medlemmene om NHO Reiselivs politiske arbeid siden november. Hun er fornøyd med mange av gjennomslagene i den nyeste krisepakken fra regjeringen, deriblant én milliard kroner til Innovasjon Norges omstillingspott, og 500 millioner kroner mer til innovasjonstilskudd for vekstbedrifter. Forslagene i regjeringens krisepakke er nå til behandling i Stortinget. NHO jobber videre for at arbeidsgiverperioden og kostnader knyttet til tapte varelagre blir redusert eller kompensert på andre måter.

– Det kom én milliard kroner til hardt rammede kommuner, som både finansministeren og andre sa at skal gå til reiseliv og servering. Jeg vil oppfordre medlemmer til å kontakte kommunen for å sikre at disse midlene blir betalt ut til de prioriterte bransjene, sa Krohn Devold.  

Ingen næringer er i nærheten av å ha den arbeidsledigheten som reiseliv. Nå gjelder det å bruke penger der det trengs, og det er til reiselivet, sa reiselivsdirektøren.

– Det reiselivet vi har nå vil vi trenge ut i 2021. Der det har vært et grunnlag for drift av for eksempel hoteller, opplevelsesbedrifter eller servering, vil det behovet være til stede også etter pandemien, sa hun.

NHO sentralt på lag

#205

Det er en viktig prioritering fra NHO at arbeidsgiverperioden reduseres til to dager, sier Lasse Billington.

Lasse Billington som jobber sentralt i NHO med myndighetskontakt rundt krisetiltakene, understreket at det er en viktig prioritering fra NHO at arbeidsgiverperioden reduseres til to dager.

– Veien for å få dette til er tøff, men det er prioritert. Hvis det ikke går, må lønnsplikten inn og dekkes konkret i kompensasjonsordningen. Vi jobber også hele tiden med å sikre at smittevernrestriksjoner alltid er forholdsmessige og vilkårlig, sa Billington.

Billington fortalte at NHO også har oppmerksomheten rettet mot å få dekket kostnader i forbindelse med smittevernrestriksjoner, å få på plass en lønnsstøttemodell, Reisegarantifondet, en bedre ventilordning og lengre nedbetalingstid på kriselån.

Hva er matservering?

Under webinaret kom direktør for Arbeidslivspolitikk i NHO Reiseliv Magne Kristensen med en rekke avklaringer på spørsmål om skjenking og matservering. Vi anbefaler alle å se webinaret selv.​​

Magne Kristensen, direktør for arbeidslivspolitikk i NHO Reiseliv

– Gjør en fornuftig vurdering på om serveringen av alkohol skjer i forbindelse med matserveringen, som er formålet med lovendringen, sier Magne Kristensen, direktør for arbeidslivspolitikk i NHO Reiseliv.

– Man må servere mat til alle som skal konsumere alkohol. Hva som er mat, forstår vi bedre med å bruke det gamle innslagspunktet for serveringsloven. Snacks og kioskvarer, som for eksempel peanøtter eller pølse i brød, er ikke mat, men hamburger og pizza er mat.

Kristensen påpekte at det ikke er noe krav til at maten må lages der man er, og at man kan ha en avtale med en annen leverandør. Men gjesten kan ikke ha med seg mat selv, skjenking skal kun skje ved bordservering, og det skal være sitteplasser til alle.

– Gjør en fornuftig vurdering på om serveringen av alkohol skjer i forbindelse med matserveringen, som er formålet med lovendringen. Det er anledning til å drikke både før og etter man spiser, men ikke mer enn det som naturlig hører med til et måltid. Grensen går når det blir en omgåelse som åpenbart er i strid med det stortingsflertallet ønsket. Vi oppfordrer til en lojal etterlevelse av ønsket bak tiltaket, sa direktøren for arbeidslivspolitikk.  

Han anbefaler medlemmer å ta en titt på Trondheim kommunes forklaring på avgrensninger.

Stort sprik i reiselivet

Statusrapport for reiselivet. Sist oppdatert 4. oktober 2021

Spriket blant NHO Reiselivs medlemmer er stort når det gjelder hvor langt bedriftene har kommet i gjenåpningsprosessen.

Noen har virkelig fått fart på omsetningen etter at Norge åpnet for fullt, mens andre sliter fortsatt med likviditetsutfordring og mangler store deler av kundegrunnlaget sitt.

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: