NHO Reiseliv

Innhold

  • NHO Reiseliv
  • Vi mener
  • Forlik om statsbudsjettet: Innovasjon Norge får 20 millioner kroner mer til markedsføring

Forlik om statsbudsjettet 2015: Innovasjon Norge får 20 millioner kroner mer til markedsføring

Nyhet, Politikk

Publisert

Innovasjon Norge får 20 millioner kroner mer å markedsføre Norge for i budsjettforliket mellom regjeringen og støttepartiene KrF og Venstre.

Regjeringen foreslo i statsbudsjettet å kutte markedsmidlene til Innovasjon Norge med 40 millioner, fra 245 til 205 millioner. I budsjettforliket som ble presentert fredag, er kuttet halvert til 20 millioner. Innovasjon Norge får dermed et markedsføringsbudsjett på 225 millioner kroner i 2015.

– Vi er glad for at NHO Reiseliv er blitt lyttet til og at kuttet i Innovasjon Norge markedsmidler halveres. Det betyr at Innovasjon Norge lettere kan fortsette å markedsføre Norge internasjonalt og bidra til at flere utenlandske turister besøker landet vårt, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.

– NHO Reiseliv har jobbet for å få reversert kuttet i sin helhet, og vi skulle selvfølgelig sett at det ble resultatet. Samtidig gir denne reverseringen positive utslag for reiselivsnæringen.

Mer digital markedsføring

Tidligere denne måneden sendte NHO Reiseliv et brev til næringskomiteen på Stortinget med bønn om at markedsmidlene til Innovasjon Norge ikke blir redusert. KrF og Venstre gikk også imot kuttet i sine alternative statsbudsjett.

– Nå er det viktig at midlene som Innovasjon Norge får til rådighet, blir enda mer spisset mot digital markedsføring, sier Krohn Devold.

Hun mener Norge bør ha som ambisjon å bli verdensledende innen digital markedsføring av reiseliv.

– Cirka 50 prosent av Innovasjon Norges markedsføringsmidler brukes i dag i digitale kanaler. Dette bør økes kraftig, sier NHO Reiseliv-direktøren.

En statlig oppgave

Krohn Devold er klar på at internasjonal markedsføring av Norge som reisemål er en statlig oppgave.

– Å bidra til lønnsomme reiselivsbedrifter er vår jobb. Staten har på sin side ansvar for to konkrete områder; internasjonal markedsføring av Norge, og at summen av skatter og regler fremmer – ikke hemmer – reiselivsnæringen, sier hun.

Viktig valutanæring

Dersom regjeringens opprinnelige forslag hadde blitt vedtatt, ville regjeringen ha redusert markedsføringsstøtten til Innovasjon Norge med 65 millioner kroner siden den tok over høsten 2014.

Den rødgrønne regjeringen foreslo nemlig et budsjett på 270 millioner for 2014, men Høyre/FrP-regjeringen kuttet budsjettet med 25 millioner kort tid etter at den kom til makten.

– Alle sammenlignbare land har tilsvarende nasjonale markedsføringsordninger fordi reiselivet samlet er en viktig valutanæring for den enkelte nasjon, sier NHO Reiseliv-sjefen.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: