Det var stor interesse for kursene som ble gjennomført i 2020, og suksessen videreføres i 2021. Kursene er korte og målrettede, og er rettet mot flere målgrupper i reiselivsnæringen, sier Henrik Hamborg, politisk rådgiver for kompetanse og rekruttering i NHO Reiseliv.
Henrik Hamborg, politisk rådgiver i NHO Reiseliv.
- Kursene kan være til god hjelp for de som ønsker å ta fagbrev i sitt yrke, fortsetter Hamborg.
Tall fra egne undersøkelser, viser et stort potensial blant medlemsbedriftene for deltakelse i neste gjennomføringsrunde av bransjeprogrammet. Rett før påske fikk AOF og Fagskolen i Viken innvilget midler til gjennomføring av nye kurs. Mens sistnevntes kurs ble fulltegnet i løpet av kort tid, er det fremdeles mulig å melde seg på AOFs onlinebaserte kurs. Kursene gjelder som teorikurs til fagprøven og består av både teori og eksamenstips- og forberedelser.
Kursene som tilbys
Reiselivsfaget, renholdsoperatørfaget, servitørfaget, resepsjonsfaget, kundeservice og datakompetanse, samt yrkesnorsk i reiseliv er kursene som inngår i bransjeprogrammet for reiseliv denne våren.
Hamborg håper bedrifter og ansatte vil benytte seg av tilbudet.
– Dette er et godt tilbud til den som trenger å få på plass den formelle kompetansen i en tid hvor de ellers kanskje er permittert, sier han.
Kommuniser behovene
Tall fra NHOs medlemsundersøkelser viser også at det er behov for å skreddersy kursene i enda større grad. Hamborg oppfordrer derfor alle medlemmer til å spille inn behovene deres ansatte har når det kommer til kursing og kompetanseheving.
– Bransjeprogrammet var et godt tiltak da pandemien inntraff, men det blir enda bedre om kursene i enda større grad treffer våre medlemmers behov. For å oppnå dette er vi avhengige av innspill fra medlemmene våre, avslutter Hamborg.