Fullt hus og stort engasjement under NHO Reiselivs årskonferanse 2025

Publisert

Mona Saab, president i NHO Reiseliv, holder åpningstale under årskonferansen 2025. Hun står ved talerstolen, mens en stor skjerm bak viser både henne og tittelen 'Presidentens tale'

Mona Saab adresserte landsmøtet som president i NHO Reiseliv – med blikk på både utfordringer og muligheter fremover. Foto: NHO Reiseliv

Reiselivets rammevilkår, arbeidskraft og internasjonal konkurranse sto i fokus da nærmere 500 deltakere møttes til årskonferanse i Sandefjord.

NHO Reiselivs årskonferanse 2025 samlet bransjefolk fra hele landet til to inspirerende dager på Scandic Park Sandefjord. Årets tema, Reiselivets konkurransekraft, traff midt i kjernen av utfordringene næringen står overfor – økt internasjonal konkurranse, teknologisk utvikling og skjerpede økonomiske rammevilkår.

Vikingstemning på årskonferansen: Kristin Krohn Devold og Tobias Skoglund-Christiansen stilte opp til bilde i fullt utstyr. Foto: NHO Reiseliv

Konferansen åpnet tirsdag med en stor innkjøpsmesse, der over 100 samarbeidspartnere fra Innkjøpskjeden var på plass.  

Resten av dagen bød på faglige workshops, blant annet en fullsatt og engasjerende gjennomgang av reglene for alkoholreklame. Spørsmålene var mange og deltakerne fikk svar på alt fra Instagram-poster til vinkjellere under glassgulv. 

Kvelden bød på "Get together" i ekte vikingstil, der deltakerne måtte løse oppgaver rundt i Sandefjord og teste både kunnskap og samarbeidsevner, godt hjulpet av god mat og drikke. 

Et næringsliv som må få puste

Konferansedagen onsdag ble åpnet av administrerende direktør, Kristin Krohn Devold, som slo fast at reiselivet står i en avgjørende fase der rammevilkår, global konkurranse og bærekraftige løsninger må diskuteres i fellesskap.

– Regjeringen ønsker samarbeid med NHO. Det ønsker vi også. Men et ekte samarbeid krever bedre vilkår for norske eiere, færre særnorske reguleringer og skatter, og en tydelig satsing på næringer som skaper norske arbeidsplasser, sa Krohn Devold.

Hun pekte på at mens Europa forenkler og satser på innovasjon, går Norge i motsatt retning.

– Verden rundt oss endrer seg raskt. Europa fjerner skatter og gir rom for nyskaping. I Norge øker vi byrdene for norskeide bedrifter med særnorske reguleringer og nye skatter. Det haster å snu, om vi skal sikre arbeidsplasser og verdiskaping i hele landet, sa hun.

Kristin Krohn Devold på scenen under NHO Reiseliv Årskonferanse 2025 i Sandefjord. Foto: NHO Reiseliv

Krohn Devold advarte også mot overnattingsskatt og andre forslag som rammer dem som faktisk skaper arbeidsplasser: – Vi kan ikke belønne de som går under radaren og straffe de som følger alle regler. Det skaper ikke vekst, det svekker den.

– Slipp bedriftene fri! 

Stortingsrepresentant Nikolai Astrup (H) løftet blikket mot 2030 og fremhevet at staten ikke skal plukke vinnere, men legge til rette for privat næringsliv. – Slipp bedriftene fri, var hans klare budskap. 

Sjeføkonom Elisabeth Holvik ga samtidig innsikt i hvordan verdensøkonomien og geopolitisk uro påvirker norsk reiseliv.

– Elisabeth gjør det komplekse forståelig, sa konferansier Kristin Saga, regiondirektør i NHO Vestfold og Telemark, fra scenen.

– Vi må vinne både hoder og hjerter 

Gjøran Sæther fra Fursetgruppen med et sterkt innlegg om rekruttering og menneskene bak reiselivet. Foto: NHO Reiseliv

Et sterkt innlegg fra Gjøran Sæther i Fursetgruppen minnet alle om hva reiselivet virkelig handler om: menneskene. 

– Vi må være til stede der yrkesvalgene tas – på kokkeskoler og restaurant- og matfag. Førstemøtet med bransjen skal gi mersmak. Vi må tilby mer enn en jobb: fellesskap, utvikling og livskvalitet. Og mange av dem som forlater oss, kommer ofte tilbake, sa Sæther.

Ken Hughes: – Hele spillet er i ferd med å endres

Et av konferansens store høydepunkt var foredraget til forbrukeratferdsekspert Ken Hughes, som returnerte til scenen etter stor suksess i Tromsø i 2023. Denne gangen tok han for seg hvordan AI, Metaverse, robotikk og den økende innflytelsen fra Gen Z og Gen Alpha fundamentalt endrer forbrukerforventninger og måten merkevarer må operere på.

– Det er ikke bare reglene som endres. Det er hele spillet, sa Hughes.

Politisk høydepunkt: Reiselivsdebatt 21. mai

Hva vil partiene med norsk reiseliv? På scenen møttes Geir Inge Lien (Frp), Sigbjørn Gjelsvik (Sp), Alfred Bjørlo (Venstre) og Tobias Hangaard Linge (Ap) til debatt ledet av NHO Reiselivs politiske fagsjef Ole Michael Bjørndal.

Geir Inge Lien (Sp), Tobias Hangaard Linge (Ap), Alfred Bjørlo (V) og Sivert Bjørnstad (Frp) møttes til reiselivspolitisk debatt ledet av fagdirektør for næringspolitikk i NHO Reiseliv, Ole Michael Bjørndal. Foto: NHO Reiseliv

Temaene spente bredt: besøksbidrag, serveringsmoms, formuesskatt, alkoholreklame og rekruttering. Debatten viste tydelig at reiselivet har fått en sterkere politisk stemme, og at spørsmålene blir flere og viktigere i tiden som kommer.

Konferansen ble avsluttet med en tydelig oppfordring fra bransjen til politikerne: Skap forutsigbare rammevilkår og sats på reiselivet som en bærekraftig vekstmotor for hele landet. 

Priser og heder 

Aarnesgruppen vant prisen som årets medlem 2024 under NHO Reiseliv Årskonferanse 2025. Foto: NHO Reiseliv

Under konferansen ble Aarnesgruppen kåret til Årets medlemsbedrift i Innkjøpskjeden 2024, og Tellus Works fikk SelgNorge-prisen for sin dokumentarserie People of the North.

Serien er et strålende eksempel på hvordan ekte historier og mennesker kan skape reiselyst langt utover Norges grenser. 

I tillegg ble årets beste leverandører hedret: 

  • Rørosmeieriet (mat) 
  • Johannson Kaffe (drikke) 
  • Ecolab (nonfood) 
  • Retura Norge (tjenester) 

Vi sees i Oslo i 2026! Neste års årskonferanse går av stabelen i hovedstaden. Hold av datoen!

Siste nytt

  1. Flere velger Norge i sommer

    Fjell, fjord og storby frister mer enn utlandet. Feriefolket vil oppleve Norge i sommer – og det lover godt for norsk reiseliv.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: