Foto: Christian Roth Christensen - VisitNorway.com
Foto: Christian Roth Christensen - VisitNorway.com

NHO Reiselivs årsrapport 2024

Styrket posisjon, nye muligheter

Kommunikasjon: Høy synlighet for viktige saker

Kvinne som slår ut med armene iført vinterkåpe foran Næringslivets hus. O forgrunnen ses et TV-kamera og en mikrofon med TV2-logo.

NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold intervjues av TV2 utenfor Næringslivets hus. Foto: NHO Reiseliv

NHO Reiseliv har hatt høy synlighet i media i 2024, og har befestet sin posisjon som en tydelig stemme i viktige politiske saker for reiselivsnæringen.

NHO Reiseliv har i 2024 jobbet strategisk med kommunikasjon for å styrke vår posisjon som en sentral kunnskapskilde for norsk reiseliv. Med 1943 medieoppslag, en økning på 300 fra 2023, har vi vært en av de mest synlige aktørene i mediedebatten om næringen med høy andel positivt vinklede saker.

NHO Reiselivs kommunikasjon i tall 2024

  • 1 943 oppslag i media, med et potensielt publikum på 187,7 millioner
  • 412 837 sidevisninger på nhoreiseliv.no
  • 15 094 523 visninger av innhold på Facebook og Instagram
  • Månedlig følgerøkning på 88 og gjennomsnittlig Engasjementsrate på 8,8 % på Linkedin

Turistskatt har dominert omtalen, men også andre strategiske saker har fått godt gjennomslag. Vi har dokumentert reiselivets bidrag til lokal verdiskaping, bærekraftig vekst og behovet for stabile rammebetingelser.

Kommunikasjon av næringen som "kommunens beste venn" har stått sentralt i dette arbeidet, men også behov for kompetanse og rekruttering, verdien av norsk eierskap. 

Vi har styrket innsiktsbasert kommunikasjon gjennom destinasjonsanalyser som dokumenterer reiselivets økonomiske ringvirkninger og prognoser mot 2030.  

Digitale kanaler

Effektiv intern kommunikasjon har vært en forutsetning for å holde våre medlemsbedrifter godt informert og oppdatert. Våre kanaler – nyhetsbrev, sosiale medier og nettsider – spiller nøkkelrollen i dette arbeidet.

Nyhetsbrev har levert dypere innsikt i bransjeutvikling og politiske prosesser. Sosiale medier har vært plattformer for rask kommunikasjon og engasjement med medlemmene. Nettsider har fungert som et pålitelig oppslagsverk for analyser og rapporter, og nettsaker tilgjengelig for våre medlemmer.
 

 I 2024 holdt trafikken til NHO Reiselivs nettside seg stabil, men vi ser en betydelig økning i hvordan brukerne engasjerer seg med innholdet. Engasjement, interaksjoner og tid brukt på digitale kanaler har økt markant fra 2023 til 2024. Dette er et resultat av målrettede kampanjer, fjerning av utdatert innhold og et strategisk fokus på søkemotoroptimalisering. 

I digitale kanaler har engasjementet økt markant. Nettsiden nhoreiseliv.no hadde 412 837 sidevisninger i 2024, med en økning i gjennomsnittlig besøksvarighet til 2 minutter og 14 sekunder

NHO Reiseliv har opplevd vekst i kanalene våre i 2024:  

  •  Facebook: Innhold på NHO reiseliv Facebook-side nådde 706 712 personer, en økning på 5,9% fra året før. Av dette var 303 690 organiske visninger, en imponerende økning på 104 % sammenlignet med 2023. 
  • Instagram: Rekkevidden var på 153 176 i 2024, noe lavere enn i 2023 grunnet færre innlegg. Likevel økte interaksjonene med 100 %, som viser at innholdet treffer målgruppene godt. 
  • LinkedIn: Plattformen fortsetter å være strategisk viktig. Ved utgangen av 2024 hadde NHO Reiselivs LinkedIn-side 12 622 følgere, med en gjennomsnittlig vekst på 88 følgere per måned. Innholdet nådde 226 641 visninger, en økning på over 130 % fra 2023, med en engasjementsrate på 8,8 %, betydelig høyere enn plattformens median på 4,73 %. Dette vitner om at NHO Reiselivs innhold resonnerer sterkt med målgruppen. 

Kampanjer i sosiale kanaler  

I 2024 videreførte NHO Reiseliv satsingen på digitale kampanjer. Hoveddelen av budsjettet ble brukt på Meta-plattformen (Facebook og Instagram) til medlemsfordel-kampanjen “Sterkere med NHO Reiseliv i ryggen” og rekrutteringskampanjen “Smak deg frem”, samt Akademiet.

Smak deg frem er et bredt samarbeid mellom NHO Reiseliv, NHO Mat og Drikke, NHO Service og Handel, Hovedorganisasjonen Virke, Fellesforbundet, Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN), Norske Kokkers Landsforening (NKL), Baker- og konditorbransjens Landsforening (BKLF) og Foreningen for Opplæringskontorene i Restaurant- og Matfag (FORM). NHO Reiseliv har hatt en ledende rolle i både det strategiske og operative arbeidet, og har sikret fremdriften i kampanjen. 

 Til tross for begrensningene som fulgte med EUs Digital Services Act vinteren 2023 – som hindret målrettet digital annonsering mot ungdom – oppnådde kampanjen imponerende 4 675 600 eksponeringer i kampanjeperioden frem til 1. mars 2024.

Sett over hele perioden fra 2020 til 2024 har kampanjen generert mer enn 25 millioner eksponeringer, noe som gjør Smak deg frem til den mest suksessfulle kampanjen i NHO Reiselivs historie. 

i desember 2024 ble Smak deg frem tildelt gull i kategorien "Science and Education" under European Excellence Awards. Denne prisen er en anerkjennelse av kampanjens bidrag til den positive trenden i søkertallene til restaurant- og matfag. 

Til forsiden

Kommunikasjon og medier

NHO Reiseliv arbeider målrettet i mange ulike kommunikasjonskanaler for å synliggjøre og styrke reiselivsnæringen.

Dette er NHO Reiseliv

NHO Reiseliv har 3 800 medlemsbedrifter og er den største arbeidsgiver- og næringsorganisasjonen for reiselivet i Norge. Vi arbeider målrettet for å fremme interessene til norsk reiseliv.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: