I valgåret 2025 må vi vise hva som skal til for å styrke reiselivet – til nytte for lokalsamfunn over hele landet. Det er tema for årets konferanse.
Hvordan kan reiselivet styrke sin konkurransekraft i møte med nye krav, økonomiske svingninger og økt konkurranse? På NHO Reiselivs årskonferanse 2025 samles aktører fra hele næringen for å finne svarene.
NHO Reiselivs årskonferanse 2025 samler næringen til to dager med innsiktsfulle debatter og faglige diskusjoner om strategiske veivalg. Med temaet «Reiselivets konkurransekraft» settes søkelyset på hva som skal til for at næringen kan fortsette å skape arbeidsplasser, verdier og opplevelser i hele landet.
Kristin Krohn Devold på scenen under NHO Reiselivs årskonferanse 2024. Foto: NHO Reiseliv
Konferansen arrangeres 20.–21. mai på Scandic Park Sandefjord, og samler sentrale politikere, næringslivsledere og eksperter for å drøfte hvordan reiselivet kan styrke sin posisjon i møte med internasjonal konkurranse, teknologiske endringer og nye politiske rammebetingelser.
Administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold, åpner konferansen, mens regiondirektør i NHO Vestfold og Telemark, Kristin Saga, er konferansier.
– Reiselivet er en av Norges største eksportnæringer, men for å sikre fortsatt vekst må vi ha rammebetingelser som gjør det lønnsomt å investere, utvikle og skape nye opplevelser, sier Devold.
– Vi konkurrerer i et globalt marked der andre land allerede satser tungt på å styrke sin posisjon som attraktive reisemål. Skal Norge hevde seg, må vi ha konkurransedyktige skatter og avgifter, bedre rekrutteringsmuligheter og sterkere satsing på destinasjonsutvikling. I et valgår er det viktigere enn noensinne å sette reiselivspolitikken på dagsordenen, legger hun til.
Teknologi og nye forbrukertrender
En av utfordringene for reiselivsnæringen er å forstå og møte endrede forbrukertrender og teknologiske skifter. På konferansen vil en av verdens ledende forbrukereksperter, Ken Hughes dele hvordan kunstig intelligens, metaverse, robotikk og fremveksten av Generasjon Z og Alpha endrer måten reiselivet må jobbe på.
Programmet for NHO Reiselivs årskonferanse 20. og 21. mai er klart, og Ken Hughes er blant foredragsholderne du hører på scenen. Fullt program og påmelding finner du på nhoreiseliv.no/arskonferansen
– Kunstig intelligens påvirker alle bransjer og er blitt en faktor for å styrke konkurranseevnen. Det handler både om effektivisering av driften, men også om hvordan teknologien kan brukes til å påvirke gjestenes forventninger og opplevelser, sier kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv, Merete Habberstad.
Hun påpeker også at:– Ken Hughes deler konkrete eksempler på hvordan næringen kan styrke båndet til gjestene med mer personlig service gjennom bruk av KI.
Rammebetingelser for vekst
Forutsigbare og konkurransedyktige rammebetingelser er avgjørende for reiselivets videre utvikling. Iman Winkelman, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt hos Nova Spektrum, vil gi en grundig analyse av hvordan arrangementsbransjen kan samarbeide med øvrig reiseliv for kraftig økning av besøket til destinasjonene, og dermed gi økt omsetning og vekstkraft.
– Reiselivet står overfor regulatoriske endringer som påvirker alt fra arbeidskraft og investeringer til avgiftsnivå og internasjonal konkurranseevne. Vi må sikre at rammebetingelsene støtter vekst, innovasjon og verdiskaping, sier Devold.
Sosialt program og nettverksbygging
Merete Habberstad, Kommunikasjonsdirektør. Foto: Per Sollerman
– Vi lover to dager med relevante, inspirerende innlegg, praktiske kurs og masser av tid til å møte nye og gamle bransjekollegaer. Årskonferansen gir et enestående nettverk med engasjerte reiselivsfolk fra hele landet, så få med deg kolleger og meld deg på, oppfordrer Habberstad.
Reiselivets konkurransekraft
NHO Reiselivs årskonferanse
Scandic Park Sandefjord 20. og 21. mai 2025
Den viktigste møteplassen for norsk reiselivsnæring