Etiske krav
I tillegg til å besvare vår årlige egenrapportering som omhandler bærekraft og samfunnsansvar må alle våre samarbeidspartnere signere våre Etiske Krav.
I tillegg til å besvare vår årlige egenrapportering som omhandler bærekraft og samfunnsansvar må alle våre samarbeidspartnere signere våre Etiske Krav.
Våre leverandører og samarbeidspartnere skal respektere grunnleggende krav til menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter og miljø. Varer/tjenester som leveres via NHO Reiseliv Innkjøpskjeden skal være fremstilt under forhold som er forenlige med kravene angitt nedenfor.
Kravene bygger på sentrale FN-konvensjoner, ILO-konvensjoner og nasjonal arbeidslovgivning på produksjonsstedet. Kravene angir minimumsstandarder. Der hvor konvensjoner og nasjonale lover og reguleringer omhandler samme tema, skal den høyeste standarden alltid gjelde. Dersom leverandøren bruker underleverandører for å oppfylle denne kontrakt, er leverandøren forpliktet til å videreføre og bidra tiletterlevelse av kravene hos sine underleverandører.
Nasjonal lovgivning
Arbeidsretten og arbeidslovgivningen der produksjonen finner sted skal etterleves. Av særlig relevante forhold fremheves lønns-og arbeidstidsbestemmelser, helse, miljø og sikkerhet, lovfestede forsikringer og sosiale ordninger, samt regulære ansettelsesforhold, inklusive arbeidskontrakter.
Forbud mot barnearbeid (FNs barnekonvensjon artikkel 32, ILO-konvensjon nr 79, 138 og 182)
Tvangsarbeid/slavearbeid (ILO-konvensjon nr 29 og 105)
Diskriminering (ILO-konvensjoner nr 100 og 111)
Organisasjonsfrihet og retten til kollektive forhandlinger (ILO-konvensjon nr 87 og 98)
Trakassering
Helse, miljø og sikkerhet (ILO-konvensjon nr 155 og anbefaling 164)
Lønn (ILO-konvensjon nr 131)
Arbeidstid (ILO-konvensjon nr 1 og 14)
Miljø
Dyrevelferd
Korrupsjon
Leverandøren er forpliktet til å etterleve de ovennevnte krav i egen virksomhet, samt bidra til etterlevelse hos den eller de underleverandører som medvirker til oppfyllelse av denne kontrakt. På oppfordring fra NHO Reiseliv Innkjøpskjeden skal dette arbeidet dokumenteres innen rimelig tid ved:
NHO Reiseliv Innkjøpskjeden, eller den oppdragsgiver bemyndiger, forbeholder seg retten til å gjennomføre anmeldte eller uanmeldte kontroller på produksjonssted i kontraktsperioden. I tilfelle kontroll plikter leverandør å oppgi navn og kontaktopplysninger på underleverandører. Kontaktopplysninger behandles konfidensielt.
Ved brudd på de etiske retningslinjene vil NHO Reiseliv Innkjøpskjeden i samarbeid med leverandør lage en plan for utbedring av mangler. Utbedring skal skje innen rimelig tid. Rettelsene skal dokumenteres skriftlig. Heving av kontrakt vil kun forekomme dersom leverandør ved gjentagende henvendelser ikke viser vilje til å rette opp i forholdene.
Egenerklæring for etterlevelse av etiske kontraktsvilkår
Jeg bekrefter med dette at virksomheten arbeider systematisk med å holde oversikt over arbeidsforholdene der varen/ytelsen produseres/tilvirkes.Jeg bekrefter at virksomheten jobber kontinuerlig med å påse at produksjonen/tilvirkningen av varen/ytelsen skjer i overensstemmelse grunnleggende krav til arbeidstakerrettigheter. Med grunnleggende krav til arbeidstakerrettigheter menes ILOs kjernekonvensjoner og relevante konvensjoner i FNs menneskerettighetserklæring og FNs barnekonvensjon.
NHO Reiseliv Innkjøpskjeden, eller den oppdragsgiver bemyndiger, forbeholder seg retten til å følge opp disse kravene i kontraktsperioden.