NHO Reiseliv Innkjøpskjeden i 2024:
- Ved årets slutt 31.12.24 var det 3 817 medlemmer av Innkjøpskjeden
- Innkjøpskjedens medlemer hadde totalt 4,3 milliarder i varekjøp innenfor mat, drikke, non food og tjenester i 202
- For året 2023 utbetales 310 millioner kroner gjennom bonusordningen til medlemmene i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden
Per 31.12.24 var det 3 817 medlemmer av NHO Reiseliv Innkjøpskjeden. Disse hadde totalt 4,5 milliarder i varekjøp innenfor mat, drikke, non food og tjenester i 2024. Dette resulterte i en utbetaling til medlemmene på 310 millioner kroner.
Gjennom eksisterende og nye samarbeidsavtaler har vi fortsatt arbeidet med å sikre kostnadsbesparelser for våre medlemmer. Med omtrent 190 leverandører tilbyr vi medlemmene et bredt utvalg og jobber for at balansen i markedet skal være sunn. For å gjøre det enklere for medlemmene å finne og gjøre et godt kjøp lanserte NHO Reiseliv Innkjøpskjeden i 2024 eget Price Fighter-konsept.
Ny digital løsning
I 2024 har Innkjøpskjeden utviklet en ny digital løsning som skal gi økt konkurransekraft og en forenklet arbeidshverdag for medlemmer, ansatte og leverandører. Den nye løsningen har gitt bedre dataintegritet gjennom standardisert innkjøpsstatistikk og dermed økt innsikt og forståelse gjennom dataanalyse.
Fase 1 av prosjektet ble implementert i 2024, noe som ga et nytt og enklere innmeldingsskjema, samt ny medlemsoversikt med bedre og mer nøyaktig medlemsdata og kjøpsutvikling.
Utvidet årsverk
Innkjøpskjeden utvidet med to årsverk i 2024: Business Controller med ansvar for kvalitetssikring av inntekter fra leverandørene og bonusberegning til medlemmene. Innkjøpskjeden har nå også en Key Account Manager som skal sørge for at nasjonale kjedemedlemmer og internasjonale aktører som etablerer seg i norsk reiseliv blir fulgt opp tettere.
Prosjekter og initiativer for en mer ansvarlig reiselivsbransje
NHO Reiseliv Innkjøpskjeden har i løpet av året vært engasjert i en rekke prosjekter og initiativer med mål om å skape en mer ansvarlig reiselivsbransje:
- NHO Reiseliv signerte i 2024 tilslutningserklæringen for «Partnerskap om forbruksreduksjon av engangsprodukter av plast», som skal sørge for reduksjon av engangsemballasje av plast i drikkebegre og lokk i tillegg til takeaway-emballasje.
- Gjennom samarbeidet med Matvett og “KuttMatsvinn Servering” jobber vi for å redusere matsvinnet med 50 prosent ved utgangen av 2030. Dette gjennom deltakelse i styre- og koordineringsmøter med Matvett AS og aktiv markedsføring av samarbeidet. 17 av Innkjøpskjedens medlemmer signerte avtalen i 2024.
- NHO Reiseliv Innkjøpskjeden har deltatt i koordineringsgruppen for “Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold”.
- Den årlige egenrapporteringer av NHO Reiseliv Innkjøpskjedens leverandører via Factlines ble gjennomført med 100 % svarprosent.
- NHO Reiseliv har siden 2022 vært medlem av Etisk Handel Norge og forplikter oss til å jobbe med aktsomhetsvurderinger og årlig rapportere på arbeidet.
- Gjennom “Bærekraftsfondet” fikk 10 medlemmer økonomisk støtte til tiltak for en mer ansvarlig drift.
Se også: