Foto: Brooke Lark, Unsplash.com
Foto: Brooke Lark, Unsplash.com

NHO Reiseliv Innkjøpskjeden

Innkjøpskjeden + Horecainnkjøp = smarte innkjøp

Innhold

Prisdryss fra NHO Reiseliv Innkjøpskjeden

Nyhet, Medlemskap og fordeler, Innkjøp

Publisert

Her ser du årets medlemsbedrift, Mortens Kro

Mortens Kro - årets medlem i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden.

Dette er fjorårets beste leverandører, stemt frem i kategoriene mat, drikke og non-food/tjenester i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden. Årets medlem for 2019 ble også kåret; Mortens Kro på Gjelleråsen.

Vinnerne skulle etter planen ha blitt kunngjort under det som skulle ha vært årets store begivenhet, NHO Reiseliv sin Årskonferanse. På grunn av koronaviruset måtte denne dessverre avlyses. 

Det ble derfor gjennomført en litt alternativ prisutdeling på Saga Apartments i Oslo. Prisene ble delt ut av Morten Karlsen (direktør for verving og innkjøp i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden), Øyvind Frich (leder av innkjøpsutvalget i NHO Reiseliv Innkjøpskjede) og ALexandra Buan (kategorisjef i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden). 

Tine Partner ble årets matleverandør 

Årets leverandør at mat ble Tine Partner, som er Tines salgskanal for storhusholdningsmarkedet.

– Mat er vår største kategori med mange gode samarbeidspartnere. Konkurransen er derfor svært tøff. Tine er en aktør som i flere år har jobbet hardt og målrettet for økt omsetning hos oss og i markedet ellers. Tine har en sterk posisjon innenfor flere varegrupper, utvikler sitt sortiment og tar til seg nye varegrupper. Vi er dessuten svært fornøyd med arbeidet Tine gjør for å fremme kokkefaget, sier Morten Karlsen.  

Etter at Innkjøpskjeden i 2015 begynte med å kartlegge hvordan leverandører forholder seg til krav innen etikk og samfunnsmoral, har alle samarbeidspartnere siden 2016 gjennomført egenrapportering på flere felt. Tine har i mange år scoret godt på egenrapporteringen innen bærekraft og miljø. Tine skal være best på bærekraft i norsk matbransje, reduserer klimagassutslippet og lokal miljøpåvirkning ved å velge fornybare energikilder i både produksjon og transport.

Dette sier våre medlemmer om vinneren:

  • Nært, godt og proaktivt samarbeid
  • Hurtig respons
  • God gjennomføringsevne
  • Tilbyr kundeløsninger utover produkt, pris og rabatt
  • Begeistrer og inspirerer

Tine var nominert sammen med Diplom-Is og Servicegrossistene.

Årets drikkeleverandør

Innenfor kategorien drikke var det Coca-Cola som gikk helt til topps. De andre nominerte var Ringnes og Vectura.

– Coca-Cola har en sterk merkevare og har en god posisjon innenfor denne kategorien. De har inngående markedskunnskap og kundeforståelse, og jobber målrettet med å utvikle sitt sortiment og ta nye markedsandeler, sier Øyvind Frich.

– Coca-Cola scorer godt på vår egenrapportering innenfor bærekraft og miljø. De tar samfunnsansvar med å skape møteplasser for unge i Norge. I tillegg har de et stort fokus på gjenvinning og økt bruk av resirkulert materiale, sier Karlsen. 

Dette sier våre medlemmer om vinneren:

  • Rask og god levering
  • De er alltid bra!
  • God serviceoppfølging
  • Evne til å være med på nye prosjekter
  • Gode og treffende kampanjer

Ecolab årets leverandør for non-food og tjenester 

Innkjøpskjedens medlemmer har stemt frem Ecolab som beste samarbeidspartner innenfor non-food og tjenester i 2019. Ecolab leverer profesjonelle rengjøringsprodukter, og samarbeider med kunder i mer enn 40 forskjellige bransjer. Om Ecolab sier Alexandra Buan følgende: 

– Ecolab er en kvalitetsbevisst, serviceinnstilt og viktig samarbeidspartner av NHO Reiseliv Innkjøpskjeden. De har over mange år scoret godt på vår egenrapportering innenfor bærekraft og miljø. De har fokus på innsatsområdet som blant annet rent vann og trygg mat. 

Dette sier våre medlemmer om vinneren:

  • Desidert mest behovsorientert av alle – setter seg godt inn i bedriftens situasjon, kartlegger ønsker og behov og sammenfatter alt i enkle og oversiktlige presentasjoner
  • Foreslår proaktive og gode gjennomførbare løsninger med store kvalitative og kvantitative verdier
  • Presenterer en solid plan for gjennomføring og konvertering av aktuelle produkter og løsninger
  • Meget dyktige på å oppdatere og informere underveis
  • Holder det de lover i hele prosessen – meget gode på gjennomføringsevne
  • Produkter og tjenester av høy kvalitet
  • Meget dyktige medarbeidere på alle nivåer

Ecolab var nominert sammen med Pelias og Norengros. 

Mortens Kro - Årets medlemsbedrift 2019

Morten Kro, lokalisert rett utenfor Oslo, ble tildelt prisen Årets medlemsbedrift 2019. 

De har vært et lojalt medlem siden 2004, og har satt seg som mål å benytte seg av flest mulig av innkjøpskjeden sine leverandører.

Vinneren er kåret etter helhetsvurdering basert på følgende kriterier:

  • Bedriften må være medlem i NHO Reiseliv
  • Være lojal mot Innkjøpskjedens avtaleverk
  • Samarbeide med Innkjøpskjedens distriktssjef og innkjøpskjedens leverandører
  • Bruke netthandelsplattformen Horecainnkjøp

Mortens kro ble etablert i 1965. Det er en familiebedrift som nå drives av 3. generasjon. Helt siden åpningen har stedet vært en holdeplass for unge og gamle. Stedet har mange stamgjester og mange forbipasserende som stopper innom for å nyte et godt måltid. Mortens kro selger mer enn seks tonn ribbe, to tonn pinnekjøtt og to tonn lutefisk før jul, og serverer mer enn 5000 juletallerkener med hjelp av de gode medarbeiderne og kjøkkensjefen. 

Mortens kro er en del av Kutt MatSvinn 2020, og har også et stort fokus på kildesortering. Medlemmet er gode ambassadører for NHO Reiseliv og snakker alltid varmt om organisasjonen.

– Vi gratulerer vinnerne, som sammen med alle de andre nominerte samarbeidspartnerne er ledende leverandører til storhusholdningsmarkedet innenfor sine kategorier. I tillegg gir alle de nominerte svært god service til våre medlemmer. Vi ønsker også å gratulere Mortens kro for den fantastiske jobben de gjør, avslutter Karlsen.

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Reiselivet var den næringen som ble først og hardest rammet av koronapandemien, og er den som vil bruke lengst tid på å komme tilbake til en slags normal tilstand.  

NHO Reiselivs nye statusrapport viser at nye tiltak for reiselivsnæringen er helt nødvendig. 

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: