Foto: Brooke Lark, Unsplash.com.
Foto: Brooke Lark, Unsplash.com.

NHO Reiseliv Innkjøpskjeden

Innkjøpskjeden + Horecainnkjøp = smarte innkjøp

Frich’s hotell og spiserier effektiviserer og forbedrer gjestereisen med Planet

Publisert

Ilsetra Hotel

Ilsetra Hotel, ett av Frichs 10 hotell. Foto: Ilsetra Hotel

Ole Volden-Sandersen er drifts- og kvalitetssjef i Frich's Management AS, med ansvar for 17 ulike hotell og restauranter i Norge. Oles hovedoppgave er å optimalisere og kvalitetssikre driften av virksomhetene og være bindeleddet mellom hvert enkelt hotell og Frich's ulike leverandører og samarbeidspartnere.

Denne artikkelen er skrevet av Planet.

Frich's er en familieeid bedrift som startet som en kafé i 1942 og har ekspandert med årene. Da Øyvind Frich, barnebarnet til grunnleggeren, tok over virksomheten rundt 2000, skjedde det en stor revitalisering og modernisering av virksomheten. Lokale råvarer og produkter ble stadig viktigere og de startet med hotellvirksomhet. I dag har Frich's ti hotell fra Innlandet og opp til Trøndelag, med blant annet Ilsetra, Kongsvold Fjeldstue og Wood Hotel i porteføljen. Ole forteller at flere er på vei:

- Vi vokser stadig og kjøper opp nye hotell. Vi åpner et nytt hotell om kort tid, og vi ser at digitalisering og teknologi er en viktig brikke for å lykkes. Her ser vi på Planet som vår viktigste samarbeidspartner. Det er ikke lenge siden flere av våre hotell fortsatt brukte penn, papir og loggbøker for booking og innsjekking, men nå er systemstøtten fra vårt PMS sentralt. Selvinnsjekking kan også være et godt alternativ som vi tester.

Ole Volden-Sandersen, drifts- og kvalitetssjef i Frich's Management AS.

Enhetlig PMS gir bedre oversikt over hele hotellkjeden

Pandemien har drevet digitaliseringen i hotellbransjen fremover og Ole ser store muligheter for å bli mer tidsriktig og samtidig forbedre gjestereisen, som ved å effektivisere og forenkle inn- og utsjekk. Frich's startet med Hotsoft (Planet PMS) allerede i 2018 og ser nå på hvordan systemet kan bli enda mer sentralisert med flere integrasjoner og produkter. Planet PMS og hotellbookingsystemet brukes av alle hotellene, noe som gir en rekke fordeler.

- Ved at alle bruker det samme systemet har jeg god oversikt og kontroll. Det er lettere å planlegge for høy- og lavsesong. Jeg kan enkelt ta ut rapporter og forutse når det er behov for for eksempel omplassering av personale. Det er heller ikke nødvendig å lære opp de ansatte, da alle på tvers av avdelinger og lokasjoner, kjenner til og bruker det samme systemet, sier Ole.

Sømløs integrasjon mellom bookingsystem og Planets betalingsløsning

Takket være de smarte integrasjonene mellom PMS og Planets betalingsløsninger, bestemte Ole seg for å ta i bruk betalingsløsninger fra Planet hos Ilsetra Hotel. Ilsetra kjører nå Planets betalingsløsninger via en terminal i resepsjonen, på nettsiden og via pay-by-link/e-post.

-Integrasjonen mellom Hotsoft PMS og betalinger er sømløs og fungerer veldig bra. Vi ser store fordeler med å integrere betalinger med PMS, for eksempel for å kreve tilbake kostnader som gjesten må betale etter utsjekking.

En hotellplattform som kobler sammen teknologi og betaling

Hotellkjeden bruker også andre produkter fra Planet. Wood Hotel bruker Planets Task Manager for rengjøring og vedlikehold av hotellet, og de fleste hotellene har TV- og Wi-Fi-løsninger fra Planet. På Frich`s egen nettside kan man enkelt booke alle hotellene via Planet Booking Engine.

Wood Hotel bruker Planets Task Manager for rengjøring og vedlikehold av hotellet.

-Før Planet Booking Engine gikk ca 80% av bestillingene via OTA, men nå med vår egen web, er vi nede i 40%. Flere og flere gjester bestiller direkte hos oss, noe som betyr at vi sparer flere millioner kroner i året. Gjennom Booking Engine kan vi også sette sammen pakketilbud, noe som er med på å gjøre gjesteopplevelsen enda mer innholdsrik, forklarer Ole.

NHO Reiseliv Innkjøpskjeden

NHO Reiseliv er med sine 3800 medlemmer den største arbeidsgiver- og næringsorganisasjonen for reiselivet i Norge. Som medlem får man via NHO Reiseliv Innkjøpskjeden gode innkjøpsbetingelser.

- Jeg bruker NHO Reiseliv Innkjøpskjeden mye for å inngå nye avtaler både for mat til restaurantene våre, men også for tjenester som Planet. Vi ser på NHO Reiseliv Innkjøpskjeden som en viktig samarbeidspartner som hjelper oss konkret med ulike anskaffelser og innkjøp, forteller Ole.

Om Planet som partner

- Jeg føler at overgangen fra å jobbe med Hoist Group til nå å være en Planet-partner har fungert veldig bra. Jeg føler meg tryggere nå, og mange ting har blitt bedre for oss med Planet og hele deres produktportefølje. Vi er veldig fornøyde med støtten og får god hjelp når vi trenger det. Det er smart at Planet tilbyr systemer integrert med betalingsløsninger fremfor å tilby litt av alt. Vi ser nå nærmere på hvordan vi kan integrere betalingsløsninger på flere aav hotellene, og neste skritt er selvfølgelig skyen også for oss. Planet er en perfekt partner å jobbe med for å sikre at vi ligger i forkant, sier Ole.

Kontakt Planet

Høres det spennende ut? Er du også hotelleier og driver et hotell eller en hotellkjede? Kontakt Planet, så forteller de deg mer om hvordan de kan støtte deg på din vekstreise og gjestene på deres gjestereise. Husk å opplyse om ditt medlemskap i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden.

www.weareplanet.com

andreas.svensson@weareplanet.com

Tlf: 23 24 37 50

Medlemsfordeler i Innkjøpskjeden

  • Partnerbonus
  • Netthandel
  • Bredt sortiment
  • Bærekraftige løsninger

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: