Foto: Brooke Lark, Unsplash.com.
Foto: Brooke Lark, Unsplash.com.

NHO Reiseliv Innkjøpskjeden

Innkjøpskjeden + Horecainnkjøp = smarte innkjøp

Modern Catering leverer magiske øyeblikk

Publisert

Igor Denovski og Diogo Mouteira oppstilt med vester med logoen til Modern Catering på.

Diogo Mouteira og Igor Denovski, gründerne bak Modern Catering. Foto: Modern Catering

Da Igor Denovski og Diogo Mouteira møttes begynte de raskt å drømme om å starte noe eget. Med over 30 års samlet erfaring med alt fra à la carte til banketter, fine dining og catering hadde de oppdaget et hull i cateringmarkedet - at det ikke alltid var samsvar mellom det kundene hadde bestilt og det de fikk. Dette ønsket de å gjøre noe med, og Modern Catering ble grunnlagt.

Modern Catering skiller seg fra andre klassiske catering-selskaper. Menyen inneholder hovedsakelig ulike tapas retter og en 3-retters meny og kundesegmentet befinner seg stort sett i high-end markedet, med leveranser til større arrangementer med opptil 500 personer, til mindre arrangementer som bryllup og julebord. I tillegg til gründerne Igor Denovski og Diogo Mouteira består selskapet av 15 ansatte.

Navnet "Modern Catering" ble bestemt litt tilfeldig, men ettersom samtalen med Igor og Diogo fortsetter, skjønner vi at det kanskje ikke var så tilfeldig likevel. Foruten at selve maten er moderne, så gjør driften av selskapet, en utvalgt og gjennomført meny med fokus på kvalitet og kontinuitet, at navnet ikke kunne passet bedre.  

Foto: Reflektor AS

Åpnet bare et par dager før nedstengingen av Norge

Modern Catering åpnet i mars 2020, bare et par dager før korona førte til nedstengingen av Norge.

-Så satt vi der da med et produksjonskjøkken og ansatte som var klare. Ser vi tilbake på det nå så var det vel egentlig en "blessing in disguise", for vi vi hadde ikke noe annet valg enn å markedsføre oss, ringe rundt og sende e-poster for å introdusere oss selv. Så når vi da først åpnet gikk det veldig bra, folk visste hvem vi var, hva vi stod for og leverte. Det var vanskelig å se det der og da, for vi hadde jo både leie og regninger vi måtte betale uten inntekter, men i det lange løp hjalp dette oss nok, sier Diogo.

I tillegg til å jobbe med markedsføring og forberedelser til åpning for å holde hjulene i gang, startet de med takeaway, som raskt ble populært. På menyen sto blant annet en rosa taco, som ikke bare smakte godt, men som også var veldig "instagram-vennlig". Da samfunnet åpnet opp igjen ble det for vanskelig å kunne tilby både takeaway og catering. 

 - Vi er veldig takknemlige for taco-perioden, den bidro til at vi kunne overleve og betale lønninger, men vi hadde dessverre ikke kapasitet til å fortsette, utdyper Igor.

Bærekraft er en naturlig del av driften

Bærekraft har blitt en naturlig del av driften, og er gjennomgående i alt de gjør. Menyene måles per gram, for å forhindre matsvinn og eSmileys digitale IKT-system brukes for å registrere avfall. Med et matsvinn på 3-4 kilo per uke i høysesong ser de at god planlegging og nøyaktige målinger gir resultater. Porselen blir brukt fremfor engangsemballasje, og i de tilfellene det må brukes er de nøye på å velge det som gir lavest fotavtrykk.

-Vi opplevde en gang å miste et anbud ved at vi ikke hadde alle sertifiseringene på plass. Vi oppfylte alle kravene, men vi hadde ikke selve sertifiseringen. Så vi innså at vi måtte få frem dette på en bedre måte, forklarer Igor.

Hele pakken av medlemskapet er viktig for oss            

Modern Catering ble anbefalt NHO Reiseliv og Innkjøpskjeden via en leverandør og med hjelp fra Distriktssjef i Oslo, Marit Norheim, fikk de hjelp til å sette seg inn i avtaleverk og få mest mulig nytte av medlemskapet.

- Vi er veldig fornøyde med den gode oppfølgingen. Bonusen vi får fra Innkjøpskjeden er bare toppen på kransekaka, hele pakken er viktig for oss. Vi har for eksempel brukt medlemsportalen Arbinn og malene som ligger tilgjengelig der til å oppdatere alle ansettelseskontraktene.

Veien videre

For å sette bestillingene i bedre system, gjennom deling av handlelister og få bedre oversikt over bonusgivende produkter skal de snart i gang med å bruke Innkjøpskjedens netthandel, horecainnkjop.no. Her vil de også få 1% ekstra partnerbonus fra utvalgte leverandører på bestillinger. Ellers er det igjen kvaliteten som er det viktigste, og Igor avslutter:

- Vi ønsker å konsentrere oss om kvaliteten på maten vår. Det er det viktigste for oss. Vi har mange ideer, men akkurat nå skal vi konsentrere oss om det vi har og fortsette å levere magiske øyeblikk. Kanskje en gang i fremtiden kommer vi med flere sideprosjekter!

Kontakt Modern Catering

https://moderncatering.no/

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: