Hvordan tilrettelegge for morgendagens turisme?

Publisert

#205

Anne Gunn Rosvold og Daniele Zanoni.

– Å tilrettelegge for «selfies» blir viktig når en skal rigge seg for morgendagens turisme, sier gründeren av Bergen Base Camp.

 I dag gikk Norsk Opplevelseskonferanse av stabelen i Svolvær i Lofoten. NHO Reiseliv er medarrangør av konferansen, som er den viktigste møteplassen for norske opplevelsesbedrifter.

Årets tema er «morgendagens turisme». Vi har spurt to opplevelsesbedrifter som deltar på konferansen om hvordan de rigger seg for morgendagens turisme. Hvilke opplevelser vil de satse på i tiden som kommer? Og hva vil de gjøre for å møte kravene til morgendagens turist?

Anne Gunn Rosvold, gründer av Bergen Base Camp

 Vi i Bergen Base Camp ser at det som kalles «Adventure Travel» er et stadig økende marked. Våre gjester ønsker å være aktive, men i hovedsak «soft». Det vil si aktiviteter som alle kan klare å gjennomføre. De ønsker å reise i mindre grupper eller alene, ønsker en nærhet til lokalbefolkning, natur og kultur, og er absolutt ikke interessert i å havne i turiststrømmen.

Bergen Base Camp


Hvalsafari AS

 Dette markedet er det segmentet vi retter oss mot. Vi har turer med begrenset antall deltakere og besøker steder og opplevelser der vi ikke treffer turistflommen. Mat og drikke er vel så viktig del av opplevelsen som aktiviteten. 

 Det er viktig å ha «fotopunkt» underveis som er attraktive for selfies og bilder som kan deles på sosiale medier.

 To andre veldig viktige ingredienser i produkter som skal treffe morgendagens turister er en aktiv og sosial miljøprofil og digitale verktøy. Vi har blant annet en egen app for selvguidede turer. Det er populært for våre gjester og det er mindre personalintensivt – som er bra for økonomien.


Daniele Zanoni, gründer av Hvalsafari AS

 Vi skal satse på å tilby segmenterte produkter, kvalitet og mer adventure. Adventure kommer til å gi turistene mer enn materielle ting. Vi vil ha ingredienser som gjør så store inntrykk at deltakerne blir beveget av reisen. Opplevelsene som blir etterspurt i fremtiden innebærer fysisk aktivitet og et element av risiko - dette gjelder særlig for «milleniumgenerasjonen».

 Vi vil også satse på «boomers», altså folk over 70 år. De har ofte god økonomi, og mange er fortsatt fysisk aktive.

 Et spennende marked for oss er USA og Sør-Amerika. Dette er markeder vi vil satse på i fremtiden.

 

Se også:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: