Finn lanserer hotellsøk med direkte booking

Publisert

Finnøy Havstuer er et av flere hotell du kan booke direkte på FINN.no. Foto: Classic Norway Hotels.

Finns nye hotelltjeneste er en sammenligningstjeneste der gjester kan søke etter overnatting og få sammenlignet priser fra flere tilbydere. Til forskjell fra andre tjenester, gir Finn hotellenes egne tilbud den beste synligheten, og oppfordrer brukerne til å bestille direkte.

Vi ønsker Finn.no velkommen og syns det er positivt med en norsk aktør på dette feltet. Det er en god nyhet at gjester får økt tilgang på direkte bestilling og at hoteller får synliggjort seg til en lavere pris enn via internasjonale bookingplattformer, sier Kristin Krohn Devold.

– Vi ønsker Finn.no velkommen og syns det er positivt med en norsk aktør på dette feltet. Det er en god nyhet at gjester får økt tilgang på direkte bestilling og at hoteller får synliggjort seg til en lavere pris enn via internasjonale bookingplattformer. Såkalte OTAer har fått stadig større makt med høye kommisjoner som spiser av hotellenes fortjeneste. Nå er det viktigere enn noen gang å hotellenes får beholde mer av inntektene sine selv, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv.  

Finn har opprettet en landingsside for hoteller med informasjon om hvordan man kan endre informasjonen om sitt hotell og få sine egne tilbud synlige i tjenesten 

Direkte booking støtter reiselivsbransjen  

Forretningsutvikler i Finn Reise, Eirik Norman Martinsen, håper tjenesten vil lede til flere direkte bookinger hos overnattingsstedene. 
 
– Med dette håper vi å hjelpe norske hotell med å få flere bestillinger direkte slik at de skal komme styrket ut av en utrolig tøff periode det siste året. FINN ønsker å bidra til at lokale hotell skal oppnå lønnsomhet, skape arbeidsplasser og levere en best mulig opplevelse for gjestene, sier forretningsutvikler i FINN reise, Eirik Norman Martinsen. 

Gir bedre kommunikasjon med gjestene

I tillegg til at hotellene får beholde mer av inntektene sine selv, vil bedriftene selv ta kommunikasjonen med gjestene. De får også tilgang til gjesteinformasjonen, ikke alltid er tilfellet med andre sammenligningstjenester. 

– Booking som skjer direkte på hotellets side betyr at hotellene kan informere om viktig informasjon og om andre produkter som kan gjøre oppholdet enda bedre. Pandemien har dessuten lært oss at det av sikkerhetsmessige grunner er viktig for hotellene har kontaktinformasjon på sine gjester, sier Krohn Devold. 

Hotellene og overnattingsstedene setter også pris på mulighetene med den nye tjenesten fra Finn.  Classic Norway Hotels er blant de første som tok tjenesten i bruk. 

- Det unike med den nye hotelltjenesten til FINN er både at provisjonene blir redusert samt at aktørene selv får direkte kontakt med kundene. Dette har i lengre tid vært en kampsak for næringen og jeg applauderer dette initiativet fra FINN, sier administrerende direktør i Classic Norway Hotels, Stephen Meinich-Bache. 

Viktig samarbeid med hotellene i sentrum 

Den nye hotelltjenesten er svært godt mottatt av bransjen, og et godt samarbeid med lokal hotellnæring var helt avgjørende for at FINN valgte å satse på en egen hotelltjeneste.

– Vi er overveldet over responsen fra hotellnæringen og mottakelsen denne ideen har fått. Vi er veldig fornøyde med å få flere lokale hotellkjeder med fra starten og at de ønsker å samarbeide med oss for å utfordre de store globale aktørene. Dette er til det beste for forbrukerne, lokalt næringsliv og det norske samfunnet både når det gjelder tilbud, arbeidsplasser og skattekroner, sier Berge.

– FINN ønsker å bidra til at lokale hotell skal oppnå lønnsomhet, skape arbeidsplasser, og naturligvis levere en best mulig opplevelse for gjestene, sier Eirik Norman Martinsen, forretningsutvikler i FINN reise.

Disse hotellene er med 

I FINNs hotelltjeneste finner du i dag tilbudene til hotellkjedene Nordic Choice Hotels, Radisson og Classic Norway Hotels, samt en rekke mindre hotell og hotellkjeder. FINN har også et godt samarbeid med Scandic og Thon Hotels, og deres tilbud forventes å bli tilgjengelige om kort tid. 

Se tjenesten og hotellutvalget her. 

Finn har opprettet en landingsside for hotellene med informasjon om hvordan man kan endre informasjonen om sitt hotell og få sine egne tilbud synlige i tjenesten 

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Et portrettbilde av en ansatt

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: