Norsk reiseliv har større tro på Asia enn noe annet marked

Publisert

#205

Frognerparken i Oslo er en populær attraksjon blant asiatiske turister. Foto: Nancy Bundt - Visitnorway.com/BONO.

Andelen reiselivsbedrifter som mener Asia har størst potensial, har doblet seg siden i fjor.

2 av 5 norske reiselivsbedrifter vurderer Asia som markedet med størst vekstpotensial i årene som kommer. Det er dobbelt så mange som i fjor, viser en undersøkelse som Kantar TNS har gjennomført blant NHO Reiselivs medlemmer.

I 2016 så bedriftene størst potensial i nærmarkedet: Tyskland, Nederland, Storbritannia og Skandinavia.

– Det har vært en voldsom vekst av asiatiske turister til Norge de siste årene, og det gir utslag i denne undersøkelsen. Det er et skifte på gang hvor Norge som reisemål har vært mest populært blant våre naboland. Nå er vi for alvor satt på verdenskartet. Jeg tror vi kan vente oss en strøm av asiatiske turister i sommer, sier administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv.

 200 av NHO Reiselivs nær 3000 medlemsbedrifter har svart på undersøkelsen.


87 prosent vekst av kinesere

Norge har opplevd en stor vekst av asiatiske reisende de siste årene. Særlig har veksten av kinesiske turister vært formidabel. Fra januar til april 2017 registrerte Statistisk sentralbyrå (SSB) 44 213 kinesiske overnattinger i Norge. Det er en økning på 87 prosent fra samme periode i fjor.

I 2030 forventer den økonomiske samarbeidsorganisasjonen OECD at Asias middelklasse vil være på over tre milliarder mennesker. Til sammenligning utgjør Europa og Nord-Amerika èn milliard.

– Det ligger ekstremt store muligheter i turisme når det gjelder å skape arbeidsplasser og verdiskaping. Det er feriegjestene som er det segmentet som kommer til å vokse fremover, og det store potensialet kommer først og fremst fra Asia. Vinterturisme har et ekstremt stor potensial her i Norge, sier Bjørn Kjos, administrerende direktør i Norwegian, på Hotellmarkedsdagen 18. oktober, arrangert av Horwath og DNB. 

Asiatiske forhåndsbookinger har økt med 20 prosent

Thon Hotels har hatt en stor økning av asiatiske turister de siste årene, og sommeren ser lovende ut:

– Vi har hatt en stor økning av asiatiske turister det siste året, og disse kommer hovedsakelig fra Kina. Forhåndsbookingene fra det asiatiske markedet ligger 20 prosent over fjoråret, men det er store lokale forskjeller. Asiatene besøker i hovedsak Østlandet og de store byene i Norge. I tillegg har en del fått øynene opp for Flå og Bjørneparken, så mange stopper der på veien til Vestlandet, sier kommersiell direktør i Thon Hotels, Per Griwell.

– Fascineres av livsstilen

Krohn Devold er klar på at norsk reiseliv skal ta sin del av den asiatiske veksten. Hun tror asiatiske turister, og særlig kinesere, ikke bare velger Norge på grunn av naturen, men også fordi de fascineres av den skandinaviske livsstilen:

– Vi er en trygg nasjon, og vi stoler på hverandre. Vi er verdens lykkeligste land fordi vi har flott natur, historie og tradisjoner, og vi har et moderne levesett med høy bruk av smarttelefoner, kredittkort og mobilbetalingsløsninger. Vi har likestilling, pappaperm og balanse mellom arbeid og fritid, sier Krohn Devold.

– Det er verdier og en livsstil som oppleves som annerledes og eksotisk for folk fra andre kulturer. Disse institusjonelle verdiene er våre «indre» komparative fortrinn, som kombinert med storslått natur, gjør at vi kan tilby en helt unik pakke, avslutter Krohn Devold.

 

Se også: 

 

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: