Sommerpraten: Tre på camping

#005

Opplev glamping på Sandviken Camping i Tinn, Telemark. Foto: Sandviken Camping.

Vi har tatt en prat med tre av våre medlemsbedrifter i campingbransjen og forhørt oss litt om sommeren 2019, nye trender og hvorfor de tror camping har blitt så populært.

Campingferie blir stadig mer populært blant nordmenn. NHO Reiselivs årlige sommergallup, gjennomført av Kantar TNS blant 1132 nordmenn over 18 år, viser at 12 prosent av nordmenn skal tilbringe ferien på camping i sommer.

Fremstillingen av camping er ofte stereotypisk og ensartet

Daglig leder ved Førde Gjestehus og Camping, Bjørn Inge Geithus fra . Foto: Privat.

Bjørn Inge Geithus fra Førde Gjestehus og Camping tror på det store potensialet i det norske markedet og mener populariteten rundt camping er knyttet til økonomi og miljø.

– For mange nordmenn, er Norge fortsatt et uoppdaget land. Norske familier har god økonomi, og derfor investerer de i bobiler. Bobilferie blir av mange sett på som mer miljøvennlig enn andre ferieformer. Man må huske at camping ikke bare er bobiler og campingvogner. Det er også privatbil, campinghytter og leiligheter. Spekteret blant campere er alt fra telt til store bobiler og familier som leier hytter. 

Hvem er gjestene deres og hva ønsker de å gjøre de?

– Våre gjester er primært norske, nederlandske og tyske. De aller fleste av de utenlandske gjestene våre stopper 1-2 døgn, på veien til Lofoten eller Nordkapp. Gjestene ønsker å gå i fjellet, oppleve byen og aktiviteter i og rundt den. 

Hvordan har belegget vært så langt denne sommeren? Ser dere noen nye trender?

– Tallene for juni er godkjent, men juli har faktisk vært dårligere enn i fjor. På produktsiden så er campingvogner og bobiler svært populær. Det er flere bobiler nå og mindre campingvogner. Det er en nye trend. Samtidig, ser vi at det er mindre utleie av hytter, enkeltrom og leiligheter.

Camping er ikke bare telt og campingvogn sier Geithus. Ved Førde Gjestehus og Camping kan du også leie hytter i vakre omgivelser. Foto: Førde Gjestehus og Camping.

Man er mer sosial på en campingplass

2. generasjons campingdriver Annette Fagerberg fra Sandviken Camping. Foto: Minda Lurås.

Annette Fagerberg er 3. generasjon campingdriver ved Sandviken Camping i Tinn i Telemark. Etter at hun tok over etter sin far i 2014 har hver sommer overgått den forrige. De hadde ingen tro på at sommeren 2019 skulle være bedre enn sommeren 2018, men der tok de feil.

– Sommeren har vært enestående. Jeg er kjempestolt! Vi har over 10 prosent økning i enhetsdøgn i juli i år i forhold til i fjor. Vi hadde flere dager i juli i år som var fullbooket og vi måtte si nei til mange som ville feriere hos oss. Det var helt «normalt» å se folk sjekke inn sånn 9:20 på morgenen for å sikre seg en plass.

Hvorfor har camping blitt så populært? 

– Folk tenker ikke på camping som så harry som det har vært tidligere. Det å være på camping er veldig trygt, sosialt og avslappende. Det er veldig barnevennlig og derfor kan småbarnsforeldre slappe mer av. På en campingplass er folk mer åpne for andre folk. Det er lett å komme i snakk med andre. Alle hjelper til. Vi deler toalett og vi deler kjøkken. Det gjør noe med båndet mellom mennesker, tror jeg. Nå har man jo også glamping som viser at man kan nyte luksus, også på camping.

Hvor kommer gjestene fra? Hvilke aktivitet ønsker de å gjøre?

– Nesten 56 prosent av gjestene kommer fra Norge. 14 prosent kommer fra Tyskland og 10 prosent fra Nederland. Vi har også en del gjester fra Danmark og Sverige. I juli har vi hatt gjester fra til sammen 25 land.

– Mange skal bestige Gaustatoppen, noen vil vandre på Hardangervidda, noen skal på diverse arrangement på Rjukan, noen kjører fra øst til vest (eller motsatt) og nord til sør (eller motsatt). Ellers vil de bare slappe av, nyte livet, samle krefter, gå turer i skog og mark, bade, eller fiske. Det magiske ved Tinn er at man kan gjøre så veldig mye forskjellig på et så lite sted.

Ser dere noen nye trender?

– Glamping er fremdeles veldig populært. I år har vi også sett en stor økning i caravan. Den nye trenden i år er kanskje alle de nye menneskene vi ikke har sett hos oss før. Sandviken Camping ligger ikke langs en hovedvei, så man må vite om oss for å finne oss. De fleste som har vært her før, har vært her tidligere, men i år har vi hatt mange nye gjester. Det er veldig stas! 

Sandviken Campings første offisielle campingbilde er datert 1956 og viser en nederlandsk boble og et telt. Foto: Sandviken Camping.

Mange unge teltturister som er på jakt etter kjende Instagram motiv

Turid Sande Beinnes er daglig leder ved Sande Camping i Loen. Foto: Sande Camping.

Turid Sande Beinnes fra Sande Camping i Loen forteller at alle de 4 campingplassene i Loen har vært fulle stort sett hele tiden. 

– Sjølv om første veka i juli var forholdsvis dårlig på grunn av kaldt og dårlig ver – så har vi likevel hatt en bedre juli enn i 2018. Det trudde vi var umulig etter rekordgod juli i fjor. Det har vore enormt mykje folk i vårt distrikt, og her i Loen og Lodalen har det «aldri» vore så folksomt over tid før. Det er veldig mykje telt turister, det såg vi tendenser til i fjor også – men i år har det «tatt heilt av» for å seie det mildt. Vi har brukt alt av «grøne plenar» for å kunne ta imot flest mulig gjestar. Eg har ikkje tal på kor mange vi har sendt ifrå oss og kor mange telefonar vi har hatt i juli – men det er enormt mange.

Hvorfor tror du camping har blitt så populært?

– Camping har fått bedre rykte. Camping er for «alle». For unge mennesker virkar det som det er en trend og det er kult og reise på camping. Mange campingplasser har bygt ut og blitt veldig bra i forhold til kor det var for eindel år siden. 

Hvor kommer gjestene fra?

– Over 50% er nordmenn, også har det vore veldig mange svenskar. Den tendensen såg vi også i fjor, men i år har det vore enda fleire. Både nordmenn og svenskar er begeistra og overvelda over naturen her! Så har vi dei tradisjonelle nasjonane som tyskland og nederland. Vi har folk frå heile verda.

De besøkende er begeistret over omgivelsene rundt Sande Camping i Loen. Foto: Sande Camping.

Hvilke aktiviteter ønsker gjestene og gjøre? Ser dere noen nye trender?

– Mange av våre gjester er her fordi vi har eit veldig godt utbygt område for aktiviteter av alle slag. Fjellturer med ulik vanskelighetsgrad, Via ferrata med fleire ruter, Loen skylift (gondolbane) og nyåpnet klatrepark i Stryn. Her er det veldig mange unge, sporty gjester som skal gå på tur eller klatre. Dei litt meir voksne gjestane i bobil er her mest for å slappe av. Det er klart at godt ver betyr mykje for at folk skal komme og bruke alle disse aktivitetane, så sånn sett har vi hatt vergudane med oss også!

– I tillegg til det som er nemnt så er det også mange unge telt-turister spesielt som er på jakt etter kjende Instagram motiv som vi har endel av her i området. Lovatnet, bading, padling og nokre setergrender i området er motiv som vi finn mange av på Instagram. Det er litt komisk at folk kjem med bilder frå dei ulike plassane for å gå dit og ta same bildet av seg sjølv. Det er en ny trend som vi har sett eit par tre år!

Se også:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: