NHO Reiseliv Camping og NAF samler krefter: – En vinn-vinn-situasjon

Publisert

Naturbilde med teksten Camping i Norge og logoene til NHO Reiseliv og NAF.

Foto: NHO Reiseliv

Årets utgave av Campingguiden er et samarbeidsprosjekt mellom NHO Reiseliv og NAF. Tilbudet til de besøkende blir derfor enda bedre, med en samlet oversikt over campingplasser i Norge.

Mann i jakke med NHO Reiseliv-logo. Foto.

Jarle Buseth, bransjesjef for camping i NHO Reiseliv. Foto: NHO Reiseliv | Per Sollerman

I mange år har NHO Reiseliv gitt ut Campingguiden som gir oversikt over de stjerneklassifiserte medlemscampingplassene. NAF har også gitt ut en egen brosjyre, og mange reisende har derfor vært nødt til å anskaffe begge brosjyrene for å få en komplett oversikt. Det slipper de år.

– Dette er en åpenbar vinn-vinn-situasjon. Når vi samler alle campingplassene i en guide når vi ut til flere gjester, noe som vil komme bransjen til gode, og det gjør også en god campingferie mer tilgjengelig for gjestene. Det er veldig gledelig, sier Jarle Buseth, bransjesjef for camping i NHO Reiseliv.​

– For gjestene er det helt åpenbart enklere å forholde seg til én guide, i stedet for to. Det blir også enklere å finne neste campingplass, dersom man skulle komme til et sted hvor det er fullt. Det kan være viktig for å skape en bedre reiseopplevelse for de besøkende, men også for å sikre at vi utnytter det potensialet og kapasiteten som finnes på norske campingplasser, sier Buseth.

Et resultat av en bevisst strategi

Samarbeidet mellom NHO Reiseliv og NAF er et resultat av en strategisk retning om mer tverrgående bransjesamarbeid.

– Det er viktig at campingbransjen samler seg. Som produkt ser vi at campingturismen i Norge vokser. Stadig flere norske og utenlandske turister får øynene opp for campingferien. Med denne guiden tror jeg camping-Norge fremstår mer samlet, i tillegg til at man reelt har samlet seg rundt en lik bransjestandard gjennom stjerneklassifiseringen.

– En mer samlet campingnæring vil være positivt for medlemmene, for camping-Norge og for gjestene. Vi håper at Camping i Norge vil bli godt mottatt, og at dette kan være starten på mer samarbeid mellom aktørene. Videre samarbeid på områder som bransjestandarder for eksempelvis søppelhåndtering og innsjekking vil være svært positivt for markedsføringen av campingdestinasjonen, sier bransjesjefen.

Tilgjengelig fysisk og digitalt

I tillegg til den digitale versjonen, er Camping i Norge trykket i fysisk opplag på 150.000 eksemplarer. Det er også et resultat av en bevisst avveining.

– For mange av campingturistene er det viktig å ha den fysiske boka i hånda når de er på reise. Brukerne av campingguiden er ikke bare nordmenn og skandinaver, men turister fra hele verden. Mange av disse har ikke telefonabonnement med inkludert roaming eller tilgang på internett slik vi er vant til. Om vi kun hadde hatt en digital versjon ville mange av disse mistet tilgangen til viktig informasjon på veien, sier Buseth.  

Økende interesse blant utenlandske turister

Campingferie i Norge er populær vare i flere utenlandske land. Det er spesielt mange tyske og nederlandske turister som besøker norske campingplasser. I 2022 var det totalt 8,4 millioner overnattinger på norske campingplasser, en økning på 4,6 prosent ifølge tall fra SSB.

2,6 millioner av disse overnattingene var det utenlendingene som stod for. Buseth sier at man har en bevisst strategi for å øke eksporten av norsk campingliv fremover.

– Jeg tror vi kan forvente at stadig flere vil få øynene opp campingferie i Norge, både blant nordmenn, men også utenlandske besøkende. Det er en unik måte å oppleve mangfoldet i det destinasjonen Norge har å by på, og fremover blir det viktigere å fortsette markedsføringen mot det utenlandske markedet, avslutter Buseth.

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Mann i jakke med NHO Reiseliv-logo. Foto.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: