Om kulturbransjen

Festivalscene på Palmesus. Foto: Palmesus
Kulturell og kreativ næring styrker konkurransefortrinnet og bidrar til omstilling og innovasjon, bygger destinasjoner og gir gode grunner til å satse på næringen.
Festivalscene på Palmesus. Foto: Palmesus
Kulturell og kreativ næring styrker konkurransefortrinnet og bidrar til omstilling og innovasjon, bygger destinasjoner og gir gode grunner til å satse på næringen.
Globalt spiller kulturell og kreativ næring en meget viktig rolle. Den representerer nær 3% av verdens brutto nasjonaløkonomi og 1 % (29,5 millioner) av verdens yrkesaktive befolkning arbeider der. Næringen representeres innen kommunikasjon og media, arkitektur, utøvede og skapende kunst, reiseliv, spill og musikk.
Den totale verdiskapingen i Norge var i 2014 på 46, 9 milliarder kroner (Kilde BI/CCI). I 2014 bidro kulturturisme med 2,5 millioner overnattinger og hadde et totalforbruk på omtrent 3,9 milliarder kroner. Les mer: Turistundersøkelsen - Kulturturisten sommersesongen 2014
NHO Reiseliv tilbyr bransjeforum for Kulturell og kreativ næring.
Forumets oppgave er å jobbe med spørsmål som angår din virksomhet og målet er at du til enhver tid har gode rammebetingelser og god lønnsomhet.
Som medlem hos kan du delta i våre bransjeforumsmøter, og vi ønsker alltid innspill og ønsker om temaer. Dette er noen av de aktivieteter som forumet er opptatt av:
- Samarbeid og nettverksbygging med reiselivet generelt
- Redusere kostnader, hvilke leverandører bruker bransjen og kan NHO Innkjøp forhandle frem flere innkjøpsavtaler?
- Hvordan styrke inntektssiden? Offentlige støtte, private midler (gaveforsterkingsordningen, sponsing, mm)
- Midler til markedsføring gjennom Innovasjon Norge
- Forenkling av avgifter som f.eks. mva.
- Bistand til kommunikasjon iform av strategi og tiltak, publikumsundersøkelser og ringvirkningsanalyser. Pr. 15 juni 2016 lanserte NHO Reiseliv en ny medlemsfordel, 4 t gratis rådgivning innenfor kommunikasjon med påfølgende rabatt for videre tjenester gjennom Kulturmeglerne AS.
Norsk Opplevelsekonferanse, Norwegian Digital Travel Conference og Snowball er alle najonale konferanser hvor NHO Reiseliv er med i programkomiteen. Bli med du også og få faglig påfyll og bygg nye nettverk.
Send oss gjerne innspill på innledere og temaer. NHO reiseliv knytter også på egne frokost/bransjemøter under disse konferansene. Benytt muligheten med å bidra med din kompetanse og synliggjør dine suksesser og utfordringer. Sammen blir vi bedre !
NHO Reiseliv har også etablert et uformellt forum sammen med Norske festivaler, Norske Konsertarrangører og Norsk Jazzforum for å være kjent med bransjens utfordringer og suksesser som bedrift.
I tillegg er det viktig at du gir oss informasjon om status og tiltak som vi benytter i kommunikasjon og i det næringspolitiske arbeidet. Vi er bare en telefon eller noen tastetrykk fra deg!
Se også: