Klart for Norsk Opplevelseskonferanse i Mo i Rana

Nyhet, Opplevelser

Publisert

Norsk Opplevelseskonferanse arrangeres for 14. gang i Mo i Rana i år.

Neste uke går Norsk Opplevelseskonferanse av stabelen i Mo i Rana. «Vi navigerer oss sammen mot fremtiden» er temaet for årets konferanse.

Vi vet at reisende i økende grad søker opplevelser, men det skal bli spennende å se om pandemien fører til varige, endrede reisemønstre, og hvordan norsk reiseliv kan rigge og posisjonere seg for fremtidens reisende, sier Dagny Øren.

Konferansen, som arrangeres for 14. gang, er den største og viktigste møteplassen for opplevelsesbaserte reiselivsbedrifter. Hit kommer over 250 reiselivsaktører fra hele Norge for å lære, diskutere, få inspirasjon og knytte nettverk.

Etter halvannet år med stengte dører i reiselivet skal det bli veldig bra å møtes igjen, se fremover, og ta opp igjen diskusjonen om hvordan reiselivet kan rigge seg for en bærekraftig vekst. Det er ingen tvil om at norsk reiseliv vil ta tilbake sin posisjon som en viktig fremtidsnæring som bidrar til økt verdiskaping, sysselsetting og attraktive kommuner som er gode å bo i og gode å besøke, sier Dagny Øren, bransjeansvarlig for opplevelser i NHO Reiseliv, som er medarrangør av konferansen.

Reiseliv en viktig fremtidsnæring

  Konferansen har framtiden som tema og vil belyse både hvordan reiselivet kan bygge opp igjen besøket, men også lære av pandemien og ta innover seg klimautfordringer, endrede behov og nye reisevaner. I vår ble også en ny nasjonal reiselivsstrategi overlevert politikerne, og flere av temaene i denne strategien blir også tema på konferansen. Opplevelsesbasert reiseliv opplevede en voldsom vekst før pandemien. Selv om det vil ta tid å få tilbake det utenlandske markedet, viser prognoser at bransjen vil fortsette veksten i årene som kommer. Vi vet at reisende i økende grad søker opplevelser, men det skal bli spennende å se om pandemien fører til varige, endrede reisemønstre, og hvordan norsk reiseliv kan rigge og posisjonere seg for fremtidens reisende, fortsetter Øren.

 

Les mer om Norsk Opplevelseskonferanse og meld deg på her

 

Klimasmart markedsutvikling på agendaen  


I kjølvannet av Norges forpliktelser i Parisavtalen, og målet om at Norge skal bli et lavutslippssamfunn, vil sentrale norske aktører debattere hvordan vi skal satse mot 2030. Om lag 75 prosent av utslippene i reiselivet kommer fra selve transporten, og da blir både reiseavstand og reisemåte viktig:   I den nye nasjonale reiselivsstrategien heter det at Norge må satse på besøkende med høyt forbruk, men små Co2-avtrykk. På konferansen vil sentrale aktører i norsk reiseliv diskutere hvordan de internasjonale markedene bør bygges opp igjen etter pandemien i lys av dette. Dette er et viktig tema og det blir spennende å høre hvordan de ulike deltakerne vil omstille seg mot et grønnere reiseliv de neste årene, sier Bård Jervan, som er ansvarlig for programmet.  

Mer lokal mat på turistenes fat  

Norge er ikke kjent som en matnasjon internasjonalt, selv om vi har mange prisbelønnede kokker. Rekrutteringen til matfagene en stor utfordring for bransjen, og tilbudet om lokal mat og drikke er fortsatt begrenset. Hva kan vi gjøre med disse utfordringene, i en tid der turistene blir mer og mer opptatt av mat og måltidsopplevelser? På konferansen vil fagpersoner med ulike roller debattere dette, blant annet Elise Bratteng Rønning fra gården Utskarpen på Helgelandskysten. Hun vil fortelle om hvordan de har satset på kortreist mat og har lykkes med å bli en av Nord-Norges mest spennende spisesteder. 

Kan reiseliv skape bolyst?

  Reiseliv er en viktig næring for store og små lokalsamfunn over hele landet. Lokalbefolkningen sier ofte at tilbudet av opplevelser, spisesteder, kulturattraksjoner og aktiviteter beregnet på tilreisende skaper puls og beriker stedet de bor. Kan reiseliv skape bolyst? Er det lettere å rekruttere fagfolk for andre næringer der reiselivet blomstrer? Bør samspillet mellom de ulike næringene det satses på i Norge styrkes? Til å debattere dette er det invitert aktører både fra politikk, industri og reiseliv. 

Norsk Oppleselseskonferanse arrangeres 2. -3. november i Mo i Rana. Det er fortsatt mulig å melde seg på.


Les mer og meld deg på Norsk Opplevelseskonferanse her

Norsk Opplevelseskonferanse

Mo i Rana, 2. - 3. november

Årets viktigste møteplass for deg som driver - og brenner for - opplevelsesbasert reiseliv i Norge.

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: