Nordnorsk markedsføringspris til Sorrisniva

Publisert

Fire personer som står på en scene og holder et diplom mellom seg.

Sorrisvniva er vinneren av Nordnorsk Markedsføringspris. Bilde fra venstre: Digital Marketing Specialist, Katelin Pell, Sorrisniva; Eier og styreleder, Tor Kjetil Wisløff, Sorrisniva; Ordfører, Monica Nilsen, Alta kommune; Daglig leder Caroline Laurhammer, Sorrisniva. Foto: Nord i Sør 2023

Verdens nordligste ishotell Sorrisniva, er en sterk eksportbedrift og en viktig bidragsyter i markedsføringen av Nord-Norge. Det gjør dem til en verdig vinner av Nordnorsk Markedsføringspris.

Sorrisniva betyr enormt mye for markedsføringen av Nord-Norge i både inn og utland. Vinneren har en unik posisjon som en sterk eksportbedrift, og har det siste året solgt sine produkter i en rekke land som Storbritannia, Sveits, Østerrike, Frankrike, Dubai, Marokko, Singapore, Indonesia, Thailand og USA. Det er en bedrift som har lange tradisjoner i Nord-Norge, og som alltid har vist vei når det gjelder å utvikle nye produkter, sier Arne Kjell Nyheim styreleder i NHO Reiseliv Regionforening Nord-Norge.

En mann som poserer mot kameraet. Foto.

Arne Kjell Nyheim, styreleder i NHO Reiseliv Nord-Norge. Foto: Privat

Prisen deles ut hvert år av NHO Reiseliv Regionforening Nord-Norge, og ble utdelt under konferansen Nord i Sør, som fant sted i Oslo 4. januar 2023. Prisen går til en person, bedrift eller organisasjon som betyr mye for markedsføringen av Nord-Norge, og som har en positiv innflytelse og påvirkning i utviklingen av landsdelen. Juryen er styret i NHO Reiseliv Regionforening Nord-Norge.  

Tok sats under pandemien

Under pandemien, hvor bedriften led under nedstenging og mangel av kunder, tok Sorrisniva sats og investerte rundt 110 millioner kroner i nye produkter og tjenester.

Bedriften evnet å bruke koronakrisen til å tenke nytt, og brukte nedstengingen til å styrke sin markedsposisjon. Allerede nå viser det seg at investeringene var riktige å gjøre, og bedriften kan rette seg inn mot nye og mer kjøpesterke målgrupper, sier Nyheim.

Foregangsbedrift når det gjelder samarbeid

Årets vinnerbedrift har også vært en foregangsbedrift når det gjelder samarbeid og samhandling. For over 10 år siden tok bedriften sammen med fire andre bedrifter initiativet til å etablere ei klynge av nordnorske bedrifter. I dag har klyngen over 105 medlemsbedrifter og årets vinnerbedrift er fortsatt svært aktivt med i klyngearbeidet. Bedriften har også inngått et tett og langsiktig samarbeid med Kokkelandslagene i Norge om utvikling av et unikt matkonsept tilpasset ulike årstider.

Årets vinnerbedrift går nye veier også når det gjelder markedsføring, dette gjelder både bruk av sosiale medier, men også i form av et fast årlig prosjekt som nettopp i desember nærmest tar all oppmerksomhet fra bedriftens ledelse og ansatte, men som gir bedriften en unik posisjon i markedet.

Like før jul stod årets utgave av Sorrisniva Igloo Hotel utenfor Alta ferdig – for 24 gang. Også i år med snø og iskunst som viktig ingrediens. Dette er verdens nordligste igloo hotell og Norges første.

 

 

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Portrettbilde av en smilende mann med dressjakke og briller. Foto.

Siste nytt

  1. Klart for meklingsinnspurt på Riksavtalen

    Fellesforbundet og NHO Reiseliv, og Parat og NHO Reiseliv, møtes lørdag 13. april klokken 10.00 for å ta fatt på meklingsinnspurten i tariffoppgjøret.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: