Thomas, Oline og Aleksander vil bli best på reiseliv i Yrkes-NM 2018

Publisert

Yrkes-NM kollasj

Tre av deltakerne i Yrkes-NM for kokk-, servitør- og resepsjonsfagene 2018: Oline Østebø Mæland (kokk), Aleksander Christensen (resepsjonist) og Thomas Brandtzæg Godø (servitørlærling - t. h). Foto: Privat.

Onsdag går startskuddet for årets Yrkes-NM, hvor blant annet beste kokk, servitør og resepsjonist skal kåres.

350 lærlinger og unge faglærte fra over 35 yrker er påmeldt årets Yrkes-NM, som arrangeres på kongress- og messesenteret X Meeting Point Norway utenfor Oslo fra onsdag 24. til fredag 26. oktober.

Målet med Yrkes-NM er å styrke rekrutteringen av ungdom til yrkesfag. Konkurransene arrangeres i forbindelse med en utdanningsmesse for niende- og tiendeklassinger i Oslo og Akershus. Cirka 30.000 ungdommer er ventet til messen fra onsdag til fredag.

Bidragsytere

Oslo Militære Samfund, Matakademiet, Nannestad videregående skole og Lærlingekompaniet stiller opp på dugnad under Yrkes-NM for kokk-, servitør- og resepsjonsfagene.

Følgende av NHO Reiseliv Innkjøpskjedens leverandører bidrar med sponsede varer til reiselivskonkurransene i Yrkes-NM:

  • BAMA
  • Nortura
  • Duni
  • Tine

Bygger stolthet

NHO Reiseliv har ansvar for å arrangere Yrkes-NM for kokk-, servitør- og resepsjonsfagene - godt hjulpet av samarbeidspartnere fra både skoler, leverandører, medlemsbedrifter og opplæringskontor. Vinnerne av hver disiplin kvalifiserer seg til Yrkes-EM om to år.

– Konkurranser er svært viktig for å få erfaring og bygge kunnskap og stolthet. Det bidrar også til å synliggjøre yrker der etterspørselen etter faglærte er høy. Særlig er faglærte kokker etterspurt over hele landet, så kokkeutdanning gir mange spennende jobbmuligheter, sier NHO Reiseliv-sjef Kristin Krohn Devold.

– Kjøkkenet har stått sentralt gjennom hele oppveksten

NHO Reiseliv har snakket med tre av deltakerne i de ulike reiselivskonkurransene, og spurt dem hvorfor de har valgt å bli – eller er i prosess med å bli – kokk, servitør eller resepsjonist.

Kokk Oline Østebø Mæland. Foto: Privat.

Navn: Oline Østebø Mæland
Alder: 22
Hjemkommune: Sola
Yrke: Kokk ved Restaurant Kommandanten i Trondheim

– Jeg har villet bli kokk fra jeg var liten. Å lage mat og stå på kjøkkenet er der jeg alltid har følt meg hjemme. Gjennom hele oppveksten har kjøkkenet stått sentralt, og jeg har gode minner fra matlaging med bestemødre fra barndommen. Jeg liker at en alltid fortsetter å lære.

– Over snittet interessert i mat og drikkevarer

Navn: Thomas Brandtzæg Godø
Alder: 19
Hjemkommune: Ålesund
Yrke: Andreårs servitørlærling ved XL Diner  i Ålesund

Servitørlærling Thomas Brandtzæg Godø. Foto: Privat.

– Jeg har lyst til å bli servitør på grunn av fascinasjonen jeg har over hvordan en kan skreddersy gjestens matopplevelse gjennom delene av seg selv man legger i og viser gjennom arbeidet og sørvisen. Dette er selvfølgelig kombinert med en over gjennomsnittet stor interesse for mat og drikkevarer.

Hva er dine forventninger til konkurransen?

– Først og fremst å ha det gøy med denne muligheten og de ulike oppgavene. Det kommer garantert til å være en unik opplevelse, som kommer til å gjøre meg oppmerksom på nye sider av meg selv, og få meg til å vokse både som person, men også som servitør.

Stolt av ansvaret som resepsjonist

Resepsjonist Aleksander Christensen - her med kollega Stine Jordal. Foto: Privat.

Navn: Aleksander Christensen
Alder: 20 år
Hjemkommune: Bergen
Yrke: Resepsjonist ved Thon Hotel Bergen Airport

– Resepsjonen er hotellets knutepunkt, der alt starter og slutter når det gjelder hver gjest. Man har et stort ansvar og en stor påvirkning på gjestenes opphold og inntrykk av hotellet. Det ansvaret er jeg veldig stolt av. Med riktig innstilling og kunnskap kan resepsjonisten snu et opphold som ikke går bra, på kun minutter. Det synes jeg er veldig kult. Samtidig er ingen dag lik, og hver dag vil by på nye utfordringer.

Hvordan foregår en resepsjonskonkurranse rent praktisk? 

 – Ut ifra min forståelse må man igjennom ulike scenarier med ulike «gjester», som har ulike behov og ønsker. Det kan være alt fra at hotellet er overbooket og at man må ordne rom til gjesten et annet sted, klagehåndtering, eller at en gjest faller om og trenger umiddelbar assistanse, til vanlig innsjekk og utsjekk. Mye uforutsigbart kan skje i en hotellhverdag, så jeg tror nok det er viktig å forberede seg godt i forkant og gå inn for å være tilpasningsdyktig. Man skal jo alltid ha denne «jobbmasken» på og ikke vise at man er stresset, og den er det nok viktig å ha med i konkurransen.

Yrkesfagenes år 2018

Regjeringen bevilget i 2018 fem millioner kroner til WorldSkills Norway for å fremme yrkesfagene gjennom kampanjen Yrkesfagenes år 2018. Målet med kampanjen er å gi økt innsikt om yrkesfag og arbeidsliv. Den skal også øke unges interesse for yrkesfaglige utdanningsvalg og øke antall lærebedrifter og læreplasser.

Se også:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: