Flest vil til Nordland på ferie
Utsikt fra Dønnesfjellet på nordre del av øykommunen Dønna i Nordland. Foto: Terje Rakke/Nordic life - Visitnorway.com.
Nordland utmerker seg som fylket flest nordmenn vil feriere i.
Utsikt fra Dønnesfjellet på nordre del av øykommunen Dønna i Nordland. Foto: Terje Rakke/Nordic life - Visitnorway.com.
Nordland utmerker seg som fylket flest nordmenn vil feriere i.
På oppdrag for NHO Reiseliv har Kantar TNS spurt 1073 nordmenn over 18 år om deres sommerferieplaner. Undersøkelsen viser at åtte av ti nordmenn skal på sommerferie i år. Det er like mange som i fjor sommer. Av de sommerferierende skal 54 prosent på ferie i Norge, også det likt som i fjor.
Nordland 20,1 %
Troms 9,0 %
Sogn og Fjordane 8,9 %
Finnmark 8,3 %
Hordaland 5,1 %
Vest-Agder 4,4 %
Møre og Romsdal 4,4 %
Trøndelag 3,9 %
Aust-Agder 3,8 %
Telemark 3,7 %
Vestfold 3,0 %
Rogaland 3,0 %
Oslo 3,0 %
Buskerud 2,0 %
Hedmark 2,0 %
Oppland 2,0 %
Østfold 1,0 %
Akershus 0,6 %
Kilde: Kantar TNS
I årets undersøkelse har NHO Reiseliv for første gang stilt spørsmålet: Tenk deg at du skulle reise på ferie i ett fylke i Norge i sommer, hvilket ville du valgt?
Nordland topper listen som det klart mest populære fylket. 20 prosent oppgir at de ville reist til Nordland om de skulle besøkt ett fylke i sommer. På delt andreplass finner vi Troms og Sogn og Fjordane, etterfulgt av Finnmark.
– Nordland er et slående vakkert fylke med unike opplevelser året rundt, så jeg er ikke veldig overrasket over at Nordland kommer ut på topp og at Nord-Norge som helhet er såpass attraktivt for nordmenn, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.
Preferansene for norgesferie varierer noe fra landsdel til landsdel, viser NHO Reiselivs undersøkelse.
For å unngå for stort trykk på enkelte turdestinasjoner, slik vi har sett blant annet i Nord-Norge de siste par somrene, mener NHO Reiseliv-sjefen det er viktig å vise frem flere ukjente perler i Reiselivs-Norge.
– Det kryr av flotte plasser i Norge, og det er bare et lite fåtall kommuner som har opplevd overbelastning på enkelte stier eller attraksjoner. Derfor må vi også vise frem de mange flotte stedene hvor det ikke er fullt. Nye steder kan raskt bli opplevd som mer attraktive, bare de blir solgt og vist frem, sier Krohn Devold.