NHO Reiseliv

Innhold

Bærekraftig reiseliv

Norsk reiseliv er i front i den bærekraftige utviklingen, og har som mål å bli en del av løsningen mot et grønnere samfunn.

Økt turisme - mulighet og ansvar

Ettersom flere og flere reiser blir bærekraftig reiseliv stadig mer aktuelt. Den globale turismen vil vokse med 66 prosent innen 2030. Det byr på enorme muligheter for norsk reiseliv, som er i ferd med å ta en stadig større del av den internasjonale turistveksten.

Det innebærer imidlertid også et ansvar, og en forpliktelse til å ta vare på natur og miljø.

Økt turisme byr på enorme muligheter for norsk reiseliv, men innebærer også et ansvar for å ta vare på natur og miljø.

NHO Reiseliv

2017 var  FNs internasjonale år for bærekraftig turisme. Mange er nå mer bevisste på at de ønsker å reise miljøvennlig, og foretrekker bærekraftige reisemål. Dette er et voksende segment som blir mer og mer lønnsomt.

Et grønt reiseliv betyr økt verdiskaping og økt sysselsetting, og det er en mulighet som norske reiselivsbedrifter for lengst har tatt innover seg. Bransjen er en foregangsnæring når det gjelder bærekraft ved å sette miljøstandarder både for de ansatte og for gjestene som benytter seg av tjenestene. Flere av de store motorene i norsk reiseliv har som mål at veksten innen reiseliv skal være en del av løsningen mot et grønnere samfunn.


NHO Reiseliv jobber for at Norge skal være en bærekraftig destinasjon

Besøkende fra hele verden kommer til Norge for å oppleve ren og stille natur.  Naturen er et et av våre fremste kjennetegnen og et viktig konkurransefortrinn som vi må ta vare på og bruke aktivt i markedsføringen av landet.

For at Norge skal være et bærekraftig reisemål er det nødvendig å "spisse" produktet og velge sitt marked. Det innebærer også å velge bort potensielle marked. For eksempel er NHO Reiseliv imot motorisert ferdsel i naturen som catskiing der skikjørere blir fraktet til fjelltopper med tyngre beltekjøring. Her differensierer vi oss fra andre motoriserte skidestinasjoner som for eksempel Canada og Sverige, og ivaretar vår merkevare som en bærekraftig destinasjon med ren og stille natur.

Siste nytt:

  1. Nyhet, Serveringssteder, Innkjøp barekraft

    Bærekraftsfond hjelper Rustad Kafe å redusere matsvinn.

    – Vi fikk oss en skikkelig oppvåkning da vi begynte å veie hvor mye matavfall vi produserer, forteller daglig leder Håvard Rustad.

  2. Nyhet, Tall og fakta barekraft

    Få vil fly mindre for å spare miljøet

    Å fly mindre er ikke et prioritert bidrag til et grønt skifte blant nordmenn. Folk flest vil heller gjennomføre hverdagstiltak som å redusere forbruket sitt for å bli grønnere.

Viktige dokumenter:

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

#bærekraftigreiseliv: TwitterInstagram
nhoreiseliv.no/barekraft

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva som er problemet. Oppgi gjerne e-post slik at vi kan kontakte deg tilbake:

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!

Nummeret er avmeldt!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: