NHO Reiseliv

Innhold

Et bærekraftig norsk reiseliv

Norsk reiseliv er i front i den bærekraftige utviklingen, og har som mål å bli en del av løsningen mot et grønnere samfunn.

Siste nytt

  1. Nyhet, Innkjøp barekraft

    Signerte bærekraftavtale med Greenway-Norge

    NHO Reiseliv Innkjøpskjeden har signert en bærekraftavtale med Greenway-Norge på deres engangs-serveringsprodukter.

  2. Nyhet, Politikk barekraft, turistskatt

    Fortsatt nei til turistskatt

    Turistskatt har vært oppe til diskusjon i mediebildet sommeren 2017. NHO Reiseliv advarte tidlig mot å innføre turistskatt, og et politisk flertall har sagt nei til forslaget.

  3. Nyhet, Politikk barekraft, valg, turstier

    – Øk potten til nasjonale turstier!

    – Hvis Norge skal klare å ta imot den økte turiststrømmen må vi øke potten til nasjonale turstier, sier NHO Reiseliv-direktøren.

  4. Nyhet, Serveringssteder matsvinn, barekraft

    Ny avtale om å halvere matsvinn innen 2030

    NHO Reiseliv er en av flere bransjeorganisasjoner som har undertegnet en ny avtale om å redusere matsvinnet i Norge med 50 prosent innen 2030.

Økt turisme - mulighet og ansvar

Bærekraftig reiseliv blir stadig mer aktuelt ettersom flere og flere reiser. Den globale turismen vil vokse med 66 prosent innen 2030. Det byr på enorme muligheter for norsk reiseliv, som er i ferd med å ta en stadig større del av den internasjonale turistveksten.

Økt turisme byr på enorme muligheter for norsk reiseliv, men innebærer også et ansvar for å ta vare på natur og miljø.

NHO Reiseliv

Det innebærer imidlertid også et ansvar, og en forpliktelse til å ta vare på natur og miljø.

2017 er utpekt som FNs internasjonale år for bærekraftig turisme. Mange er nå mer bevisste på at de ønsker å reise miljøvennlig, og foretrekker bærekraftige reisemål. Dette er et voksende segment som blir mer og mer lønnsomt.

Et grønt reiseliv betyr økt verdiskaping og økt sysselsetting, og det er en mulighet som norske reiselivsbedrifter for lengst har tatt innover seg. Bransjen er en foregangsnæring når det gjelder bærekraft ved å sette miljøstandarder både for de ansatte og for gjestene som benytter seg av tjenestene. Flere av de store motorene i norsk reiseliv har som mål at veksten innen reiseliv skal være en del av løsningen mot et grønnere samfunn.


NHO Reiseliv jobber for at Norge skal være en bærekraftig destinasjon

Ren og stille natur er et av de fremste kjennetegnene ved Norge som besøkende fra hele verden kommer til oss for å oppleve. Naturen er et viktig konkurransefortrinn som vi må ta vare på og bruke aktivt i markedsføringen av landet.

For at Norge skal være et bærekraftig reisemål er det nødvendig å "spisse" produktet og velge sitt marked. Det innebærer også å velge bort potensielle marked. For eksempel er NHO Reiseliv imot motorisert ferdsel i naturen som catskiing der skikjørere blir fraktet til fjelltopper med tyngre beltekjøring. Her differensierer vi oss fra andre motoriserte skidestinasjoner som for eksempel Canada og Sverige, og ivaretar vår merkevare som en bærekraftig destinasjon med ren og stille natur.

Vi jobber målrettet innenfor flere områder:

Viktig dokument:

 Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

#bærekraftigreiseliv: TwitterInstagram
nhoreiseliv.no/barekraft

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill. For at vi skal kunne svare deg, må du oppgi e-postadresse nedenfor. Takk for at du hjelper oss å gjøre nettstedet enda bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for påmeldingen!

Din e-post:

 

Meld deg på 1 nyhetsbrev: