Bærekraftig reiseliv

Hav med spisse fjell, med snø på toppene, i bakgrunnen. Foto

Lofoten juni 2023. Foto: NHO Reiseliv

Økt turisme gir muligheter og større ansvar.

Vi jobber målrettet innenfor flere områder:

Bærekraft er avgjørende for reiselivsnæringens langsiktige konkurranseevne. 

Besøkende fra hele verden kommer til Norge for å oppleve ren og stille natur. Naturen er et av våre fremste kjennetegn og et viktig konkurransefortrinn som vi må ta vare på og bruke aktivt i markedsføringen av landet.  

Overnatting- og serveringsnæringen ligger i forkant når det gjelder å kutte utslipp. Flere av bedriftene i norsk reiseliv har som mål at veksten innen reiseliv ikke skal gå på bekostning av miljøet og jobber mot et grønnere samfunn.  

For at Norge skal være et bærekraftig reisemål er det viktig å spisse produktet og velge sitt marked. Det kan også bety å velge bort potensielle marked. Vi må satse sterkere på helårsturisme, at gjestene blir lengre og oppfordre til grønnere valg.  

Siste nytt

Viktige dokumenter:

  1. Høringssvar - NOU 2024:10 Ny motorferdselslov

    Teknologiutvikling kan gi mer miljøvennlige fremkomstmidler, men kan også føre til økt bruk og lengre rekkevidde. NHO Reiselivs innspill er blant annet at  motorferdselloven må tilpasses den raske teknologiske utviklingen.

  2. NHO Reiselivs policy for bærekraftig forretningspraksis

    NHO Reiseliv jobber for å ha en bærekraftig forretningspraksis som respekterer mennesker, samfunn og miljø. Her kan du lese NHO Reiselivs prinsipper for bærekraftig forretningspraksis, som danner grunnlaget for vårt bærekraftsarbeid.

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva som er problemet. Oppgi gjerne e-post slik at vi kan kontakte deg tilbake:

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: