Resultater fra NHO Reiselivs medlemsundersøkelse september 2025

Situasjonsanalyse for norsk reiseliv

Eksteriøret på MUNCH-museet i Oslo. Foto

Oslo gjør det godt i undersøkelsen – opplevelser som museer er en viktig del. Foto: Einar Aslaksen / MUNCH

Bookingnivåene er på linje med fjoråret for de fleste reiselivsbedrifter. Det viser NHO Reiselivs medlemsundersøkelse for september.

NHO Reiselivs medlemsundersøkelse for september viser at reiselivet går høsten i møte med en jevnt over god markedssituasjon. De fleste bedriftene vurderer markedet som tilfredsstillende eller godt, men det er tydelige forskjeller mellom bransjer og fylker.

9 av 10 medlemsbedrifter sier markedssituasjonen er god eller tilfredsstillende. 8 av 10 tror situasjonen de neste seks månedene vil være uendret eller bedre.

Når det gjelder bookingnivå, melder rundt 7 av 10 bedrifter om uendret eller bedre tall for høsten sammenlignet med i fjor. Til høstferien er bildet mer delt, der 6 av 10 opplever uendret eller bedre booking, mens 2 av 10 rapporterer nedgang.

Oslo, Nordland og Finnmark utmerker seg med høyest andel som melder om bedre utvikling, mens Innlandet og Vestland skiller seg ut med flere som opplever svakere tall.

339 medlemsbedrifter har svart på undersøkelsen i september.

Innhold:

Oppdatert 05. september 2025

Markedssituasjon

Flertallet melder om stabil markedssituasjon

Andelen medlemsbedrifter som beskriver markedssituasjonen som god har gått noe ned – fra 38 prosent i august til 31 prosent i september. Samtidig er det flere som vurderer situasjonen som tilfredsstillende (58 prosent), mens andelen som beskriver den som dårlig er redusert til 11 prosent.

Totalt sett opplever dermed nesten 9 av 10 medlemsbedrifter markedssituasjonen som god eller tilfredsstillende.

Det er strekk i laget. Utelivsbransjen peker seg ut med lavest optimisme – kun 26 prosent beskriver situasjonen som god, mens hele 24 prosent oppgir at den er dårlig.

Hotell- og serveringsbransjen ligger tett på snittet, med rundt 3 av 10 som beskriver situasjonen som god. Campingbedriftene har omtrent like mange som sier situasjonen er god, men her er det bare 6 prosent som svarer dårlig – langt færre enn i andre bransjer.

Regionalt er det Oslo og Vestland som peker seg ut som mest positive, mens Buskerud og Innlandet skårer lavest.

Ta meg tilbake til toppen av siden

Oppdatert 05. september 2025

Markedsutsikter

Bedriftene ser mot høsten og vinteren med moderat optimisme

8 av 10 medlemsbedrifter forventer at markedssituasjonen vil bedre seg eller forbli uendret de neste seks månedene. Av disse forventer 21 prosent en bedring.

Flertallet – omtrent 6 av 10 – tror situasjonen vil holde seg uendret, mens et mindretall frykter en nedgang (19 prosent).

Serveringsbransjen er mest optimistisk, der over 2 av 10 forventer en bedring. I utelivsbransjen er det motsatt – bare litt over 1 av 10 tror på bedre tider, mens nær 1 av 3 frykter en nedgang.

Regionalt er Oslo mest optimistisk, der over 4 av 10 forventer en bedring, tett fulgt av Nordland og Troms. I Innlandet er bildet mørkere, med bare 1 av 10 som tror på vekst og en langt større andel som forventer nedgang.

Ta meg tilbake til toppen av siden

Oppdatert 08. august 2025

Omsetning

Halvparten har høyere omsetning enn i fjor

48 prosent av bedriftene kan melde om høyere omsetning i sommer enn i fjor. Av disse sier 8 prosent at de har hatt rekordhøy omsetning så langt i sommer. 32 prosent har omsetning på nivå med fjoråret, mens 17 prosent har lavere omsetning. I Nordland har nesten 1 av 4 bedrifter rekordhøy omsetning.  

Oppdatert 05. september 2025

Bookingnivå

Utenlandske turister bidrar til å holde høsttrafikken oppe

Bookingnivået for høsten ligger på omtrent samme nivå som i fjor for mange bedrifter. Rundt 5 av 10 melder om uendrede tall, mens 2 av 10 opplever bedre booking og nær 3 av 10 har lavere nivå enn i fjor.

Totalt sett er det altså rundt 2 av 10 som har bedre booking, mens litt flere – rundt 3 av 10 – melder om nedgang.

Utelivsbransjen peker seg ut som mest presset, der nesten halvparten melder om svakere booking. Også mange hoteller rapporterer lavere nivå.

Mer optimisme finner vi i fylker som Møre og Romsdal, der 6 av 10 melder om uendrede tall og få opplever nedgang, samt i Agder og Nordland, hvor flere bedrifter ser bedre booking enn i fjor. I motsatt ende ligger Innlandet og Vestland, der mange rapporterer svakere booking til høsten.

Når det gjelder høstferien, så melder 6 av 10 reiselivsbedrifter om uendrede eller bedre bookingnivåer sammenlignet med i fjor. 2 av 10 opplever en nedgang, mens bare 1 av 10 melder om bedre booking.

Utelivsbransjen rapporterer svakere tall enn i fjor og svært få ser en oppgang. Blant hotellene sier 3 av 10 at bookingene er lavere, men over halvparten sier at nivået er uendret. Opplevelsesbedriftene peker seg ut som mer positive – her melder nesten 3 av 10 om bedre booking.

Regionalt er det særlig Innlandet og Vestfold hvor mange opplever svakere etterspørsel til høstferien. I motsatt ende finner vi Finnmark, Oslo og Rogaland, hvor flere bedrifter melder om bedre bookingnivå enn i fjor.

Utenlandske turister fortsetter å komme til Norge utover høsten. 6 av 10 bedrifter melder om uendret eller bedre bookingnivå fra utlandet sammenlignet med i fjor. Rundt 2 av 10 opplever en økning, mens like mange melder om nedgang.

Størst andel med bedre bookingtall fra utlandet finner vi i Nordland, Vestland og Oslo.

Om situasjonsanalysen

NHO Reiseliv følger situasjonen til norske reiselivsbedrifter tett gjennom regelmessige medlemsundersøkelser og bransjemøter.

Denne situasjonsanalysen, i likhet med statistikken på NHO Reiselivs tall-og-fakta-sider,  oppdateres månedlig og gir oss viktig innsikt i vårt arbeid og hyppige møter med myndighetene.


Oppdaterte tall om norsk reiseliv

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Et portrettbilde av en ansatt
En kvinne med briller og mørk dressjakke. Foto

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: