
Bookingnivået for høsten ligger på omtrent samme nivå som i fjor for mange bedrifter. Rundt 5 av 10 melder om uendrede tall, mens 2 av 10 opplever bedre booking og nær 3 av 10 har lavere nivå enn i fjor. Foto: Anders Gjengedal - VisitNorway.com
Nesten ni av ti reiselivsbedrifter vurderer markedssituasjonen som god eller tilfredsstillende, men det er litt flere bedrifter som forventer nedgang i månedene fremover.
NHO Reiselivs medlemsundersøkelse for oktober viser at det fortsatt er gode tider i norsk reiseliv. 87 prosent melder om god eller tilfredsstillende markedssituasjon i oktober.
De fleste forventer at situasjonen forblir uendret de neste seks månedene, men litt flere bedrifter venter forverring fremover.
Når det gjelder bookingnivå, melder rundt 7 av 10 bedrifter om uendret eller bedre tall for høsten sammenlignet med i fjor.
NHO Reiseliv har nylige startet kampanjen En erfaring rikere, der formålet er å rekruttere og beholde erfarne medarbeidere. Medlemsundersøkelsen for oktober inneholder flere spørsmål knyttet til synet på seniorer i reiselivet.
231 bedrifter har svar på undersøkelsen i oktober. Det er et relativt lavt antall, og resultatene må derfor tolkes med varsomhet.
Innhold:
Oppdatert 03. oktober 2025
Markedssituasjon
De fleste er fornøyde med markedssituasjonen
Nesten ni av ti medlemsbedrifter vurderer markedssituasjonen som god eller tilfredsstillende. Andelen bedrifter som vurderer situasjonen som god har gått noe ned fra 31 prosent i september til 28 prosent i oktober.
Andelen som beskriver situasjonen som dårlig, har økt fra 11 til 13 prosent i samme periode. I sum beskriver bedriftene markedssituasjonen som marginalt dårligere i oktober sammenlignet med i september, men de fleste er fortsatt fornøyde.
Det er store forskjeller mellom bransjer og fylker. Det er flest som beskriver situasjonen som god i opplevelses- og kulturbransjen og blant destinasjonsselskaper. Blant fylkene utmerker Vestland og Østfold seg spesielt positivt denne gangen.
Oppdatert 03. oktober 2025
Markedsutsikter
Flere forventer nedgang neste halvår
De fleste bedriftene forventer at markedssituasjonen forblir uendret det neste halvåret. Det er imidlertid en økning i andel som frykter nedgang.
22 prosent svarer at de forventer nedgang de neste seks månedene, og det er flere enn august og september, da henholdsvis 13 og 19 prosent forventet nedgang. Andelen pessimister er på høyeste nivå siden november 2024, og det er for første gang i år flere som forventer nedgang enn økning.
Det er flere som tror på bedret situasjon blant hotellene, og flere som frykter forverring blant utelivsbedriftene.
Oslo og Finnmark er fylkene der flest tror på en bedring, mens Trøndelag og Agder er fylkene der flest frykter forverring av situasjonen neste halvår.
Oppdatert 05. september 2025
Bookingnivå
Utenlandske turister bidrar til å holde høsttrafikken oppe
Bookingnivået for høsten ligger på omtrent samme nivå som i fjor for mange bedrifter. Rundt 5 av 10 melder om uendrede tall, mens 2 av 10 opplever bedre booking og nær 3 av 10 har lavere nivå enn i fjor.
Totalt sett er det altså rundt 2 av 10 som har bedre booking, mens litt flere – rundt 3 av 10 – melder om nedgang.
Utelivsbransjen peker seg ut som mest presset, der nesten halvparten melder om svakere booking. Også mange hoteller rapporterer lavere nivå.
Mer optimisme finner vi i fylker som Møre og Romsdal, der 6 av 10 melder om uendrede tall og få opplever nedgang, samt i Agder og Nordland, hvor flere bedrifter ser bedre booking enn i fjor. I motsatt ende ligger Innlandet og Vestland, der mange rapporterer svakere booking til høsten.
Når det gjelder høstferien, så melder 6 av 10 reiselivsbedrifter om uendrede eller bedre bookingnivåer sammenlignet med i fjor. 2 av 10 opplever en nedgang, mens bare 1 av 10 melder om bedre booking.
Utelivsbransjen rapporterer svakere tall enn i fjor og svært få ser en oppgang. Blant hotellene sier 3 av 10 at bookingene er lavere, men over halvparten sier at nivået er uendret. Opplevelsesbedriftene peker seg ut som mer positive – her melder nesten 3 av 10 om bedre booking.
Regionalt er det særlig Innlandet og Vestfold hvor mange opplever svakere etterspørsel til høstferien. I motsatt ende finner vi Finnmark, Oslo og Rogaland, hvor flere bedrifter melder om bedre bookingnivå enn i fjor.
Utenlandske turister fortsetter å komme til Norge utover høsten. 6 av 10 bedrifter melder om uendret eller bedre bookingnivå fra utlandet sammenlignet med i fjor. Rundt 2 av 10 opplever en økning, mens like mange melder om nedgang.
Størst andel med bedre bookingtall fra utlandet finner vi i Nordland, Vestland og Oslo.
Oppdatert 3. oktober
Erfarne i reiselivet
Uenighet om hvem som kan kalles senior
NHO Reiseliv har nylige startet kampanjen En erfaring rikere, der formålet er å rekruttere og beholde erfarne medarbeidere. Medlemsundersøkelsen for oktober inneholder flere spørsmål knyttet til syn på seniorer i reiselivet.
Lederne er delte i synet på når en medarbeider regnes som senior. Flest peker på 60 år som grensen for hva som regnes som senior, men det er også mange som mener man er senior i reiselivet vesentlig tidligere. 10 prosent mener man er senior allerede fra 35-årsalderen.
De er forskjell mellom fylkene. I Oslo svarer 22 prosent at senior-livet starter fra man er 35 år.
Stor variasjon i andel senioransatte
20 prosent av virksomhetene oppgir at de ikke har noen ansatte over 55 år, mens 10 prosent svarer at mer enn halvparten av de ansatte er i denne aldersgruppen.
Fordelingen varierer betydelig mellom bransjene: I camping og destinasjonsselskaper er andelen seniorer høyere, mens servering og uteliv i større grad har få eller ingen ansatte over 55 år.
Mange fordeler med å ha seniorer på arbeidsplassen
De fleste medlemsbedriftene er enige i påstander om at seniorer på arbeidsplassen gir fordeler. 9 av 10 er enig i at de godt voksne er erfarne og trygge i jobben sin, og omtrent like mage sier at de er viktige rollemodeller for yngre ansatte.
7 av 10 er enig i påstanden om at seniorer i større grad kan jobbe på ugunstige tider, mens omtrent like mange sier seg enig i at godt voksne ansatte trenger mindre opplæring og oppfølging enn yngre ansatte.
Halvparten vil rekruttere godt voksne ansatte
51 prosent av bedriftene sier seg enig i påstanden om at de vil trenge flere ansatte i fremtiden, og kommer til å satse enda mer på å rekruttere godt voksne ansatte. 11 prosent er uenig i denne påstanden.
Om situasjonsanalysen
NHO Reiseliv følger situasjonen til norske reiselivsbedrifter tett gjennom regelmessige medlemsundersøkelser og bransjemøter.
Denne situasjonsanalysen, i likhet med statistikken på NHO Reiselivs tall-og-fakta-sider, oppdateres månedlig og gir oss viktig innsikt i vårt arbeid og hyppige møter med myndighetene.
Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

- Merete Habberstad
- Kommunikasjonsdirektør
- merete.habberstad@nhoreiseliv.no
- 93 43 98 42
- Pressebilder

- Hege Paulsen Bråtner
- Kommunikasjonssjef
- hege.bratner@nhoreiseliv.no
- 91 59 50 39
- Pressebilder