Campingkonferansen 2022 ble en suksess med rekordmange påmeldte

Publisert

Campingkonferansen 2022 ble avholdt 15. - 17. mars på Kielfergen. Foto: Glenn Walmann.

Årets viktigste møteplass for campingbransjen, Campingkonferansen 2022, ble avholdt for 29. gang i mars. Nærmere 160 bransjefolk deltok. — Det ble en kjempetur, oppsummerer Jarle Buseth, bransjesjef for camping i NHO Reiseliv.

Jarle Buseth, bransjesjef for camping i NHO Reiseliv. Foto: Per Sollerman.

I mars hvert år inviterer NHO Reiseliv campingbedrifter fra hele Norge til campingkonferanse på Kiel-fergen Color Fantasy, med unntak av de siste to årene grunnet koronapandemien.  

Jarle Buseth, bransjesjef for camping i NHO Reiseliv, forteller at 2022 ble igjen det året der årets viktigste møteplass for campingbransjen kunne gå av stabelen – for 29. gang i historien. Konferansen ble avholdt den 15. – 17. mars og huset rundt 160 deltakere, både bedriftseiere og leverandører.  

— Det er det beste som noen gang har vært, det er rekord med antall påmeldte! Om jeg kan få oppsummere: En kjempetur! 

— Etter to år med pandemi og ingen muligheter til å møtes, har mange benyttet anledning til å se andre folk å få nye impulser, oppdatere seg på nye matprodukter, nye strømstolper og generelt alt som angår campingplassenes daglige drift. Konferansens mål har vært å dele gode erfaringer og viktig kunnskap. NHO Reiseliv sitter igjen med mange gode tilbakemeldinger fra fornøyde deltakere som vil komme tilbake igjen neste år, forteller Buseth fornøyd. 

FORNØYDE DELTAKERE: Konferansen huset rundt 160 deltakere, både bedriftseiere og leverandører. Foto: NHO Reiseliv.

To hovedtemaer: brannsikkerhet og strømpriser 

Konferansen var opptatt av å understreke faglige oppdateringer, fremheve nye ideer og svare på spørsmål. Noen av temaene har eksempelvis vært; hvordan NHO Reiseliv jobber med rekruttering og kompetanse, hvilke ansvarsforhold campingplassene har ved utleie av aktiviteter, diverse forvaltningsavtaler med campingplasser, desinfisering & luftkvalitet med mer.  

Buseth poengterer at de to viktigste temaene i år har vært brannsikkerhet og strømpriser.  

— Når det gjelder brannsikkerhet, så har gamle regler blitt tolket forskjellig fra kommune til kommune, og fra brannvesen til brannvesen. I fjor kom det nye regler på plass som ble iverksatt fra 1. mars i år. Vi leide blant annet inn Norges beste branntekniske selskap som tok oss gjennom endringene for å gjøre det enklere å forstå de nye reglene. Det var et brennheitt tema i år, forteller han. 

— Det andre hovedtemaet, som er en stor frustrasjon for bransjen, var strømprisene og den store forskjellen på prisene mellom nord og sør. Vi har hørt historier der flere bedrifter i sør sier de har måttet punge ut nærmere 100.000 kroner for å kun forhindre at vannet fryser! Og det er jo sånne ting som vi i NHO Reiseliv jobber med, og må jobbe enda mer med; å få på plass strømstøtte til næringen. Noen campingplasser som deltok på konferansen, sa at de vurderte å legge ned fordi strømprisene tærer på oppsparte midler og egenkapital. Det er uakseptabelt å gå konkurs nå etter å ha overlevd i to år med pandemi, sier Buseth. 

OSLO-KIEL: I mars hvert år inviterer NHO Reiseliv campingbedrifter fra hele Norge til campingkonferanse på Kiel-fergen Color Fantasy. Foto: NHO Reiseliv.

Stor optimisme i bransjen 

Likevel kan Buseth melde om stor optimisme i bransjen. De siste to årene har gjort at næringen har fått vist seg frem. Man har sett at det er fullt mulig for norske turister å feriere i eget land. I 2021 var det totalt sett 8 millioner overnattinger på campingplasser i Norge, som er det beste året noensinne. Så mange som 3 millioner overnattinger ble gjennomført i kun juli-måneden. Buseth forventer en like stor andel overnattinger også i år. 

Les også: Mange velger å feriere i Norge framfor utlandet fordi det føles tryggere

— Jeg tror ikke at nordmenn er ferdig med Norge enda, selv om flere trolig vil reise mer til utlandet i tiden fremover. Samtidig vil flere utenlandske campinggjester komme tilbake igjen. Det er viktig å presisere at det har vært en stor investering på campingplassene den siste tiden. Mange har endelig fått ut fingeren og har eller skal fornye seg og kvalitetssikre campingplassene sine med bedre standarder. Vi har stor tro på fremtiden! 

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Mann i jakke med NHO Reiseliv-logo. Foto.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: