Destinasjonsselskaper – en motor for lokalt reiseliv
Sommerstemning i Oslo. Foto: VisitNorway.com.
Destinasjonsselskaper spiller en nøkkelrolle i utviklingen av norsk reiseliv. De jobber for økt synlighet, bedre samarbeid og større verdiskaping, og er sentrale i arbeidet med å utvikle attraktive og bærekraftige reisemål over hele landet.
Destinasjonsselskap samler reiselivsaktørene og er en drivkraft i å utvikle helhetlige tilbud i sin region.
Destinasjonsselskapene ivaretar besøksforvaltning, bærekraft og destinasjonsledelse.
Selskapene binder reiselivsaktørene sammen og utvikler destinasjonens reiselivsprodukter.
Ved å samarbeide tett, markedsføre regionen og legge til rette for nye opplevelser, bidrar de til å styrke både reiselivsnæringen og lokalsamfunnene.
Norske destinasjonsselskaper, som inkluderer landsdelsselskaper, visit-selskaper og turistinformasjoner, er sentrale for å fremme bærekraftig reiseliv, styrke lokal verdiskaping og profilere regionene sine nasjonalt og internasjonalt.
De viktigste oppgavene for destinasjonsselskaper, inkluderer å fremme:
Bærekraftig reiseliv: Ivaretar arbeidet med Merket for bærekraftig reiseliv.
Fakta og tall: Henter inn og deler innsikt med reiselivsnæringen, kommuner og fylker.
Kompetanseorgan: Fungerer som bindeleddet mellom fylker, kommuner og næringen ved å tilby rådgivning og opplæring.
Global stemme: Representerer reisemålet ut i verden og tar ut effekten av overordnede strategier, kampanjer og markedsaktiviteter.
Tilgjengelighet: Gjør reisemålene enklere å finne og bestille gjennom bookingsystemer.
Markedsmateriell: Produserer og deler filmer, bilder og tekster til bruk for alle aktører.
Visningsturer: Planlegger og gjennomfører presseturer og visningsturer for å vise frem regionen.
MICE-segmentet: Skaper møteplasser og markedsplasser for meeting, incentive, congress og event.
Kurs og workshops: Samler reiselivsaktørene for felles kompetanseheving og erfaringsutveksling.
Bedriftsnettverk: Søker midler, leder prosjekter og koordinerer nettverk mellom lokale bedrifter.
Utdanning og forskning: Samarbeider med høgskoler og universiteter for å overføre kompetanse.
Daglig innsats: Jobber målrettet hver dag for å styrke reiselivsnæringen og lokalsamfunnene.
Bærekraftig reiseliv: Destinasjonsselskaper ivaretar arbeidet med Merket for bærekraftig reiseliv. Foto: Visit Bergen
Fjellbussen – et bærekraftig initiativ og destinasjonsutvikling: Gratis Fjellbuss fra Rjukan til Gaustablikk, korresponderer med skyttelbuss på fjellet og buss fra Notodden. Foto: VisitRjukan AS
Kompetanseorgan: Destinasjonsselskapene fungerer som bindeleddet mellom fylker, kommuner og næringen ved å tilby rådgivning og opplæring. Her fra møte mellom visit Haugesund of bystyret i Haugesund. Foto: Visit Haugesund
Global stemme: Destinasjonsselskapene representerer reisemålet ut i verden og tar ut effekten av overordnede strategier, kampanjer og markedsaktiviteter - som her ved NTW, Norwegian Travel Workshop. Foto: NHO Reiseliv
Tilgjengelighet: Destinasjonsselskapene gjør reisemålene enklere å finne og bestille gjennom bookingsystemer. her fra vinterpadling på Helgeland. Foto: Visit Helgeland
Tilgjengelighet: Destinasjonsselskaper gjør reisemålene enklere å finne og bestille gjennom bookingsystemer. Her fra turistkontoret på Prosteneset i Troms. Foto: Mats Gangvik
Unik og bred kompetanse
Destinasjonsselskaper i Norge har gjennom mange år bygd opp et omfattende nettverk og en verdifull kompetanse om reiseliv og vertskap. Denne helhetlige tilnærmingen bidrar til økt verdiskaping i regionene, der destinasjonsselskapene samarbeider med både lokale aktører, kommuner og fylker.
De fleste destinasjonsselskaper driver turistinformasjonen på sine reisemål. I tillegg utfører de vertskapsoppgaver og fungerer ofte som rådgivere for både kommuner og fylker. Disse tjenestene kobles gjerne til avtaler om tjenestekjøp og ulike anbudsprosesser.
Ulike finansieringsmodeller og bransjesammensetninger gjør at destinasjonsselskapenes mandater varierer fra region til region. Felles for dem alle er likevel en dedikert innsats for å fremme reiselivsnæringen og utvikle bærekraftige og attraktive reisemål i Norge.
Bransjeforum og nettverk for destinasjonsselskaper