NHO Reiseliv vil unngå skjenking av mindreårige - oppfordrer til økt legitimasjonskontroll i sommer

Illustrasjonsfoto.

Mange unge alkoholdebuterer om sommeren. NHO Reiseliv ber ansatte i hotell- og serveringsbransjen om å være kritiske til gjestenes alder.

Det skjer stadig sjeldnere at mindreårige får kjøpt alkohol på serveringssteder, men tilfeller forekommer. En hovedutfordring at mange unge bruker falsk legitimasjon for å komme inn på utesteder.

NHO Reiseliv har laget en plakat som har som mål å bevisstgjøre ansatte i hotell- og serveringsnæringen om viktigheten av å ikke servere alkohol til mindreårige.

Last ned plakaten her (pdf)

NHO Reiseliv ønsker at plakaten skal være godt synlig for bedriftens ansatte som en kontinuerlig påminnelse om å spørre etter legitimasjon. Plakaten kan skrives ut og henges for eksempel på pauserommet eller bak bardisken.

Usikker? Si nei

– Det er viktig å be om legitimasjon hvis du som ansatt er usikker på alderen til gjesten. Er du fortsatt usikker etter å ha sett ID-kort, si nei, oppfordrer næringspolitisk fagsjef Ole Michael Bjørndal i NHO Reiseliv.

Den vanligste måten å lure til seg alkohol med falsk legitimasjon på er ved å låne ID-kortet til en eldre venn. Men det hender også at ungdom produserer kortet selv. Problemet er størst i store byer og tettsteder.

Dokumentforfalskning

 Vi opplever at holdningen til mange ungdommer er at det ikke har noen konsekvenser å bruke falsk legitimasjon på et utested, selv om dette er dokumentforfalskning. Politiet synes å nedprioritere slike saker av kapasitetshensyn. Det er synd, for konsekvensene ved kontroll kan bli svært alvorlige for serveringsstedene om ungdommer bruker falsk legitimasjon for å komme seg inn, sier Bjørndal.

Han oppfordrer samtidig bedriftene til ansvarlig skjenking i sommer.

– Sommer og ferietid betyr lange lyse kvelder og tid til å være ute og nyte bylivet sammen med gode venner. La dette bli en positiv tid både for gjester og utelivsbransjen, sier Bjørndal.

Se også:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: